مخالفت شدید رییس شورای شهر با جداسازی ری از تهران
تاريخ : 3 / 5 / 1391برچسب:, | 9:1 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

در چهارصد و هفتاد و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، اعضای شورا با جداسازی شهر ری از تهران مخالفت کردند.

به گزارش فارس، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور چهارصد و هفتاد و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به موضوع جداسازی و تکه شدن ری از تهران اظهار داشت: این روزها طرح این موضوع منجر شده که تا نیمه‌های شب نیز خبرنگاران پیگیر آن باشند.

وی تصریح کرد: تهران در قدیم به تهران ری معروف بود و بر اساس همین محل ری گسترش پیدا کرد.

چمران خاطرنشان کرد: در یک شهر وقتی مدیریت مختلف شکل می‌پذیرد عملاً نمی‌شود بخشی را به یکی و بخش دیگری را به دیگری واگذار کرد و در این زمینه مطمئناً شکست صورت می‌پذیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: از شمال شمیرانات تا جنوب تهران و بر اساس طرح تفضیلی تا فرودگاه حضرت امام جزء تهران است که البته متصل بودن ری به تهران از لحاظ مالی به نفع این مجموعه نیز بوده است.

چمران اضافه کرد: اگر چه جداسازی ری از تهران از لحاظ مالی به نفع شهرداری تهران است چرا که در حال حاضر بودجه‌های خوبی در منطقه 20 تهران هزینه می‌شود.

وی اضافه کرد: در خصوص جداسازی ری از تهران مطمئناً مطالعات درستی نشده است ضمن اینکه ما نیز خود شنیده‌ایم در واقع مردم از این طرح دفاع نکرده‌اند.

چمران ادامه داد:‌ در طرح تفضیلی که به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی و رئیس جمهوری رسید، جداسازی ری از تهران برخلاف این طرح خواهد بود و به ضرر مردم می‌شود چرا که ما می‌ترسیم همان مشکلاتی که در شهر قدس چهاردانگه به وجود آمد و زمین‌های کشاورزی آنها با مشکل روبه‌رو شد و الان زمین‌ها درآمدزایی شد و سالهای بعد نیز با زمین‌های کشاورزی ری همین کار را انجام دهند.

وی اظهار امیدواری کرد:‌امیدواریم با انصاف و یک کار علمی این موضوع بررسی شود ضمن اینکه ما دست افرادی که دلسوزانه فعالیت می‌کنند صمیمانه می‌بوسیم و امیدواریم ضرر و آسیبی از اجرای طرح‌ها به مردم نرسد.

در ادامه جلسه علیرضا دبیر، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: بنده پس از 5 سال و اندی مجبور شدم که به خاطر اینکه بومی ری هستم و حال می‌بینم کسانی دارند برای این شهرستان تصمیم می‌گیرند که نمی‌دانند چه اتفاقاتی در آنجا می‌افتد تصمیم‌گیری می‌کنند.

وی با طرح این پرسش که آیا جداسازی از تهران توسعه یا تهدید است گفت: بر اساس برنامه ریزی قرار بود تا سال 1404 تهران به عنوان یک کلانشهر کامل دیده شود که متاسفانه این اتفاق که ان شاءالله نمی‌افتد به ری ضرر خواهد زد.

دبیر اضافه کرد: متاسفانه یکی از اتفاقاتی که در برنامه پنجم توسعه صورت گرفته است این است که قانون ممنوعیت ایجاد وزارتخانه ها، موسسات و نهادهای عمومی که باید به تصویب هیئت وزیران و در نهایت به تصویب مجلس شورای اسلامی گذاشته شود حذف شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: 200 کیلومتر شهرداری تهران در منطقه شهرستان ری است و نباید مشکلات مرتضی‌گرد را فراموش کنیم که چه اتفاقات عجیبی در آن منطقه افتاد که اگر شهرداری‌های نواحی نبودند چه ساخت و سازهای عجیبی در آن منطقه صورت می‌گرفت.

دبیر افزود: طرح جامع طرحی 10 ساله بود که ریاست جمهوری آن را ابلاغ کرد و نمی‌دانیم طرحی را که قانون شده است و رئیس جمهوری یک مملکت آنرا ابلاغ کرده است چه اتفاقی می‌افتد که می‌خواهند شهرستان ری را تکه‌پاره کنند.

وی در ادامه به معایب و تهدیدهای جدایی ری از تهران گفت:‌ با اجرای این تصمیم‌ها، مباحث اجتماعی، امنیتی، فرهنگی و همچنین سیاسی در شهرستان ری به خطر می‌افتد ضمن اینکه واقعاً چه برنامه ریزی برای بحث حمل و نقل در بخش تاکسیرانی و اتوبوسرانی شده است چرا که ما هم اکنون نیز با فرودگاه امام مشکل داریم.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: در 6 سال گذشته به طور متوسط سالانه حدود 30 میلیارد تومان درآمد مردمی به خزانه پرداخت شده و این در حالی است که سالانه بیش از 250 میلیارد تومان از سوی مدیریت شهری تامین شده است.

دبیر به اقدامات مدیریت شهری در اتوبان امام علی(ع) و خط 6 مترو اشاره کرد و گفت:‌100 میلیارد تومان در این منطقه و 200 میلیارد تومان نیز در خط 6 مترو هزینه شده است؛ در واقع این نشان از توجه مدیریت شهری به این منطقه است.

وی با انتقاد از وزارت راه سابق افزود: در زمان بهبهانی قرار بود کمربندی دوم شهرری پیگیری شود که با گذشت سالها هنوز این امر صورت نگرفته و بار ترافیک این منطقه همچنان کاهش پیدا نکرده است.

دبیر با رد این مطلب که برخی از دوستان می‌گویند وی عوارض خیلی زیادی می‌گیرد گفت:‌واقعا اینگونه نیست و در این راستا اسناد و مدارک موجود است.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: در حال حاضر تصمیم بر این است که شهرستان ری جدا شود و 2 روز بعد نیز احتمال دارد بحث جدایی شمیرانات مطرح شود که باید در خصوص این تصمیمات کارهای کارشناسی صحیح و درستی صورت بگیرد.

دبیر اضافه کرد: با جداسازی شهرستان ری حتماً در حاشیه‌نشینی مشکل خواهیم داشت و با این طرح مهاجرت به شهر ری به طرز فجیعی زیاد می‌شود.

وی بیان داشت: متاسفانه از زمانی که بحث جدایی ری از تهران مطرح شده است سرمایه‌گذاری در این شهرستان کاهش پیدا کرده است به طوری که برخی سرمایه‌گذاران کار خود را زمین گذاشته‌اند و این در حالی است که به انتشار خبر جداسازی ری از تهران زمین‌های این منطقه نیز 35 درصد کاهش قیمت داشته است.

دبیر در ادامه با طرح این پرسش که آیا واقعاً افرادی که برای ری تصمیم می‌گیرند دلشان برای ری می‌سوزد گفت: اقداماتی که مردم شهر ری در دفاع مقدس کردند و در زمان‌های مختلف برای حمایت از انقلاب در صحنه بودند این گونه تصمیمات غیرکارشناسی به ضرر آنها خواهد بود.

به گزارش فارس در ادامه چهارصد و هفتاد و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران حسن بیادی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در خصوص جداسازی شهرستان ری از تهان خاطرنشان کرد: به نظر می‌آید که بهتر است دوستان ما در وزارت کشور و همچنین شخص وزیر اگر استدلال و دلیلی برای این طرح و مصوبه دارند آنرا در شورای شهر مطرح کنند.

وی تصریح کرد: ما حاضر هستیم هر زمانی که دوستان در وزارت کشور اعلام کنند در آنجا حاضر و دلایل آنان را نیز بشنویم چرا که شهر ری قبله تهران است و اگر جدا هم شود نمی‌توانیم به آن بی‌تفاوت باشیم.

بیادی اظهار امیدواری کرد: با برگزاری جلسه بین کارشناسان، اعضای شورای شهر و دولتمردان موضوع جداسازی شهرستان ری از تهران بررسی شود و در نهایت تصمیم درستی گرفته شود.

در ادامه جلسه، معصومه ابتکار عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در خصوص جداسازی شهرستان ری از تهران خاطرنشان کرد: پیشنهاد دارم نظرسنجی ازمردم شهرری در خصوص جداسازی این شهرستان از تهران انجام شود ضمن اینکه از مجلس نیز درخواست شود با نگاه ملی و نگاه توسعه پایدار پیگیر این موضوع باشند.

ابتکار اضافه کرد:جداسازی شهرستان ری از تهران از لحاظ محیط زیست نیز به تهران لطمه واردخواهد کرد ضمن اینکه این تصمیمات کارشناسی نیست.

در ادامه جلسه پروین احمدی نژاد دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به صحبت‌های علیرضا دبیر در خصوص جداسازی شهر ری از تهران خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از دوستان شورای شهر وقتی که موضوعی یا مشکلی در خصوص شهرداری مطرح می‌شود عنوان می‌کنند چون که مسئولان شهرداری در حال حاضر در صحن شورا نیستند این موضوع به بعد موکول شود.

احمدی نژاد اضافه کرد: آقای دبیر زمانی که بحث مونوریل مطرح بود با این موضوع مخالفت کرد اما به یکباره زمانی که می‌خواستند پل حافظ را احداث کنند از آن حمایت کرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: اگر آقای دبیر نگران زمین‌های شهر ری هستند این زمین‌ها نیز همانند چهاردانگه که شهرداری، متری 5 هزار تومان خرید و سپس متری 70 هزار تومان فروخت خواهد شد و نگران زمین‌های شهرری نباشند.

در ادامه جلسه علیرضا دبیر با واکنش به صحبت‌های پروین احمدی نژاد گفت:‌خدا را شاکرم که نماینده مردم تهران هستم نه اینکه از دولت حمایت کنم.

وی تصریح کرد: بنده همچنان نیز با این موضوع موافقم که در زمانی که شرایط مترو فراهم باشد با شرایط ساخت مونوریل مخالف هستم اما در خصوص پل حافظ قرار بود در آنجا تونل احداث شود که من در آنجا به به و چه چه نکردم.

دبیر اضافه کرد:‌ در خصوص جداسازی شهرستان ری از تهران نیز دوستان در دولت خودشان قبل از اینکه کار کارشناسی انجام دهند اعلام کردند و در واقع هیچ کس از اعضای شورای شهر و رئیس آن دعوت نشد.

در ادامه جلسه پروین احمدی‌نژاد نیز با کنایه به علیرضا دبیر گفت:‌اشتباه کردم که با شما مشورت نکردم!

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: موضوع بسیار روشن است و آمادگی داریم در این خصوص با دوستان در هر محلی که اعلام کنند در خدمتشان باشیم و نظرات کارشناسی را پیگیری کنیم.


این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: