بازداشت 13 دزد دریایی سومالیایی توسط ارتش جمهوری اسلامی
تاريخ : 15 / 1 / 1391برچسب:, | 12:50 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

عقاب نیوز:

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه این نیرو در مقابله با دزدان دریایی سومالیایی که به بازداشت 13 نفر از آنان منجر شد از ناوشکن جمهوری اسلامی (جماران) استفاده کرد گفت: مقابله با دزدان دریایی بار دیگر اقتدار و توانمندی نیروی دریایی را به اثبات رساند.

به گزارش مهر امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به عملکرد نیروی دریایی ارتش در مقابله با دزدان دریایی افزود: کشتی تجاری حامل 10 هزار تن کالا به مقصد ایران در حال حرکت بود که مورد حمله دزدان دریایی قرار گرفت و از زمانی که این موضوع به نیروی دریایی اعلام شد در کمترین زمان ممکن مثل عقاب وارد صحنه شدیم.

وی گفت: از این رو در تاریخ یازدهم و در ساعت 2 شب به کشتی رسیدیم و بنای خود را بر آن گذاشتیم تا با عملیات غافلگیرانه کشتی را آزاد کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه 36 ساعت مبارزه با دزدان دریایی طول کشید افزود: در این مبارزه توانستیم 13 نفر از دزدان را دستگیر کنیم و کشتی را آزاد کنیم همچنین با این عملیات به مدیران و کارکنان کشتی نیز آسیبی وارد نشد و در دوازدهم فروردین ماه به برکت روز جمهوری اسلامی ایران عملیات نیروی دریایی در مبارزه با دزدان دریایی به پایان رسید.

وی گفت: خوشبختانه کشتی سالم است و به زودی به بندرعباس می رسد.

سیاری با بیان اینکه این عملیات اقتدار جمهوری اسلامی ایران را به اثبات رساند افزود: اگر بخواهیم از این عملیات نتیجه گیری کنیم باید به چند پیام مهم اشاره کنیم که اقتدار جمهوری اسلامی ایران در دریا یکی از این پیام ها است.همچنین تاکنون هیچ کشوری این عملیات را به این گونه انجام نداده بود چرا که عملیات اخیر با اقتدار انجام شد و هیچ صدمه ای به کشتی وارد نشد این در حالی است که عملیات های مشابه در کشورهای دیگر با تیراندازی یا از طریق هوا صورت می گیرد و باعث آسیب هایی نیز می شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه ضمن تشکر از دریادلان نیروی دریایی ارتش افزود: این عملیات نشان داد که دریادلان همچنان در جهت حفظ منافع نظام تلاش می کنند . روز 7 فروردین که در تعطیلات به سر می بردیم نیروهای ارتش وارد صحنه شدند به همین جهت باید حضور نیروهای دریایی در جهت دفاع از نظام اسلامی را مهم ارزیابی کرد.

سیاری با اشاره به اینکه اخبار تکمیلی در روزهای آتی اعلام خواهد شد افزود: هم اکنون کشتی در سواحل عمان است و هر موقع که به بندرعباس برسد ما دزدان را به دستگاه قضایی تحویل خواهیم داد.

بنابراین گزارش فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه این نشست خبری به سئوال خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به این سئوال که نیروی دریایی برای تنگه هرمز چه برنامه هایی دارد افزود: ما قبلا این موضوع را بیان کرده ایم. ایران مقتدرانه در جهت برقراری امنیت در تنگه هرمز اقدام می کند و همچنین بر حضور خود در دریاهای آزاد نیز تاکید دارد البته این حضور بر اساس قواعد و قوانین بین المللی است. ما هیچگاه قصد تجاوز نداشته و نداریم فقط می خواهیم با حضور در دریا های آزاد توانمندی و اقتدار کشور خود را به نمایش بگذاریم.

وی همچنین درباره  اینکه آیا نیروی دریایی ارتش در سال جدیدی رزمایشی را برگزار می کند یا نه نیز گفت: نیروی دریایی ارتش آمادگی دارد تا هر گونه رزمایشی را برگزار کند اما تصمیم گیری درباره برگزاری رزمایش ها بر عهده ستادهای بالاست و آنها باید در این باره تصمیم گیری کنند.

خبرنگاری از سیاری سئوال کرد مهمترین برنامه های نیروی دریایی ارتش در سال 91 چیست که وی در پاسخ گفت: اهم برنامه ها در قالب ارائه توان رزمی تعریف می شود هم چنین در این راستا باید به ساخت و ساز زیردریایی ها و آموزش نیرو اشاره کنیم.

وی انجام رزمایش های مناسب و حضور به موقع در دریا را یکی دیگر از اهداف نیروی دریایی ارتش در سال جدید عنوان کرد و گفت: تمامی این برنامه ها در قالب افق 1404 است.

این مقام مسئول در نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه تجهیزات نیروی دریایی در راستای اهمیت به تولید ملی است افزود: ناوشکن جمهوری اسلامی ایران جماران یکی از تولیدات ملی ما است . ما این ناوشکن را در سال 88 ساختیم ضمن آنکه از این ناوشکن در عملیات اخیر نیز استفاده کردیم.

وی تاکید کرد: ما هیچگاه برای تجهیز سلاح و تجهیزات دست خود را به سوی کشورهای دیگر دراز نمی کنیم و فقط از سلاح و تجهیزات خود در داخل کشور استفاده می کنیم.

وی با بیان اینکه نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران به صورت مستقل عمل می کند و تحت کنترل و هدایت هیچ کشوری قرار ندارد افزود: البته  اگر هر کشوری از ما درخواست کمک کند ما در دریا به کمک این کشور می آییم.

سیاری گفت: ایران ، هندوستان و روسیه سه کشوری هستند که استقلال خود را در عرصه دریا نشان داده اند و مابقی کشورها تحت کنترل آمریکا عمل می کنند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی همچنین تصاویری ازکشتی ربوده شده را به خبرنگاران نشان داد.

وی با بیان اینکه نیروی دریایی در سالهای گذشته از 1500 فروند کشتی اسکورت کرد گفت: همچنین صد مورد درگیری با دزدان دریایی نیز داشتیم ضمن آنکه عملیات ویژه این نیز در دریا انجام دادیم به طوری که 15 هزارنفر نیرو را در دریا مامور کرده بودیم.
 



این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: