عمل جراحی ستون فقرات به روش بسته برای اولین بار در ایران
تاريخ : 5 / 8 / 1392برچسب:, | 9:38 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

برای اولین بار در ایران عمل جراحی ستون فقرات به روش بسته و با کمک سیستم اندوسکوپی توسط دکتر علیرضا بسطام‌پور فوق تخصص جراحی ستون فقرات در بیمارستان علوم پزشکی ارتش در حال انجام است.

خبرگزاری فارس: عمل جراحی ستون فقرات به روش بسته برای اولین بار در ایران

به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز به نقل ازخبرنگار بهداشت و درمان فارس علیرضا بسطام‌پور، ارتوپد و فوق تخصص ستون فقرات و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش به همراه احسان فلاح متخصص ارتوپد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش اولین عمل جراحی ستون فقرات را در بیمارستان‌های ستون فقرات را به روش بسته در دانشگاه علوم پزشکی ارتش، بیمارستان امام رضا(ع)انجام می‌دهند.

بسطام‌پور به مزایای این روش اشاره داشت و افزود: در این نوع عمل جراحی بدون اینکه عضلات آسیب ببینند و خونریزی به وجود بیاید موضع مورد نظر را در حد 2 تا 3 سانتی‌متر برش داده و وسیله‌گذاری می‌کنیم؛ در این روش نخاع و ریشه‌های آن آزاد شده و در عین حال ثبات ستون فقرات حفظ می‌شود و ستون فقرات در ادامه خشک می‌شود.

فوق تخصص ستون فقرات افزود: این روش به مدت یکسال است که در کشورهای اروپایی انجام می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی تصریح کرد: در تمام جراحی‌های ستون فقرات که نیاز به وسیله‌گذاری و پیچ گذاری باشد از این به بعد از این روش استفاده می‌شود چرا که این روش برای بیمار راحت‌تر است.

وی به مزایای عمل جراحی به این روش اشاره داشت و افزود: در این روش عضلات بیمار آسیب نمی‌بیند و بیمار روز بعد از عمل می‌تواند به زندگی عادی خود برگردد؛ همچنین در بعضی از بیماری‌ها که نیاز به بیهوشی ندارد می‌توان با بی‌حسی موضعی آن را انجام داد.

بسطام‌پور وجه تمایز دیگر عمل جراحی به این روش را نداشتن خونریزی و برش کمتر دانست و افزود: چون برش کمتر است عفونت نیز کمتر خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی در روش قدیمی ما پیچ می‌گذاشتیم و این پیچ بعد از مدتی شل یا شکسته می‌شد. دنیا نیز این روش را قبول نمی کرد و متأسفانه دوباره نیاز به عمل بود اما در این روش جدید با برداشتن فشار از نخاع هم ثبات ایجاد می‌کنیم هم پیچ می‌گذاریم و دیگر در این عمل پیچ‌ها نمی‌شکند و ما نیاز به جراحی دوباره نداریم.

بسطام‌پور افزود: جراحی به روش قدیمی به صورت باز انجام می‌شد و چسبندگی نخاع در ادامه به وجود می‌آمد اما امروز با این روش بسته ما همان عمل جراحی را بدون عوارض خواهیم داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر مشکلات پیش رو در راه این عمل گفت: مشکل اصلی وسایل و تجهیزات است که گرانقیمت هستند و از طرفی این عمل وابسته به مهارت جراح است.

وی افزود: جراحی که این عمل را می‌تواند انجام دهد باید جراحی باز را بلد باشد، آندوسکوپی ستون فقرات را انجام داده باشد؛ همچنین در پیچ‌گذاری بسته ستون فقرات مهارت داشته باشد و تعداد زیادی عمل جراحی انجام داده باشد تا بتواند این عمل جراحی بسته اندوسکوپی را انجام دهد.

 



این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: