بیمارانی که نباید روزه بگیرند
تاريخ : 22 / 4 / 1392برچسب:بیماری,روزه,نگرفتن,عقاب نیوز, | 11:46 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا


روزه‌گرفتن ديابتي‌هاي کم‌خطر به شرط کنترل ميزان قند خون

عضو مرکزتحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد افزود: آن دسته از بيماراني که جزو گروه کم‌خطر ديابت بوده و با رژيم غذايي کنترل مي‌شوند و نهايت از داروهايي مانند متفورمين استفاده مي‌کنند، به شرط اين که ميزان قند خونشان کنترل شده باشد، مي‌توانند روزه بگيرند.

استاديار دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد درباره روزه‌داري بيماران ديابتي با ريسک متوسط اظهار کرد: اين افراد بطور معمول داروهاي تحريک ترشح انسولين مصرف مي‌کنند که در صورت روزه گرفتن بايد داروهايي مانند نوونورم و نيوبت براي استفاده آنها انتخاب شود که انسولين با شدت کمتري تحريک شود و طول اثر کوتاه تري داشته باشند.

لايق همچنين با تأکيد بر اينکه حين روزه‌داري کنترل منظم قندخون براي فرد ديابتي بطور حتم انجام شود، خاطرنشان کرد: اين گروه از بيماران با ريسک متوسط در صورتي مي‌توانند روزه بگيرند که ديابتشان کنترل شده باشد، و هنگام روزه‌داري فعاليت شديد نداشته باشند و ورزش کردن را حداقل به دو ساعت بعد از افطار موکول کنند.

اگر محدوده قند فرد ديابتي بين 150 تا 300 باشد، جزو بيماران پرخطر محسوب مي‌شوند

عضو مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم‌پزشکی مشهدبا اشاره به اينکه اگر محدوده قند فرد ديابتي بين 150 تا 300 باشد، جزو بيماران پرخطر محسوب مي‌شوند، عنوان کرد: نارسايي کليه، عوارض مختلف قلبي و مغزي، مشکل عروقي در اندام‌ها، براي اين بيماران متصور هستيم و از اين رو توصيه به روزه گرفتن آنها نمي‌شود؛ بويژه اگر داروهايي مانند انسولين و سولفونيل اوره مصرف و بيشتر تنها زندگي مي‌کنند، چون اگر ناگهان قند خونشان بيفتد، کسي نيست که آنها را به اورژانس برساند.

الگوي تغذيه‌اي ديابتي‌هاي روزه‌دار                      

وي گفت: بيماران ديابتي تيپ دو در صورت روزه‌داري با شرط کنترل ميزان قند خون از مصرف غذاهاي پرچرب و کربوهيدرات بطور کلي پرهيز داشته باشند و بهتر است زمان افطار، از کربوهيدرات‌هاي ساده و زمان سحر از کربوهيدرات‌هاي پيچيده که آرام قند را آزاد مي‌کنند، مصرف کنند.

لايق در عين حال خاطرنشان کرد که ديابتي‌هاي روزه‌دار چنانچه دچار افت قند خون زير 60 و افزايش قند خون بالاي 300 شدند، به هيچ وجه روزه خود را ادامه ندهند و بلافاصله افطار کنند.

نوسان ميزان قند خون براي يک روزه‌داري عادي بين 60 تا 120 است

اين فوق‌تخصص غدد، نوسان ميزان قند خون براي يک روزه‌داري عادي را بين 60 تا 120 اعلام کرد و درباره علايم کاهش ميزان قند خون گفت: تپش قلب، تعريق، رنگ‌پريدگي، احساس ضعف زياد و در صورت شدت افت قندخون کاهش سطح هوشياري از علايمي است که اگر بيمار ديابتي روزه‌دار مشاهده کرد، بايد روزه خود را افطار کند


این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: