دولت مجاز به افزایش مرخصی زایمان مادران به ۹ ماه شد
تاريخ : 20 / 3 / 1392برچسب:, | 9:7 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

مجلس به دولت اجازه داد مرخصی زایمان مادران را به ۹ ماه افزایش دهد و همسر آنان نیز از دو هفته مرخصی اجباری تشویقی برخوردار شوند.

خبرگزاری فارس: دولت مجاز به افزایش مرخصی زایمان مادران به ۹ ماه شد

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز خانه ملت لایحه اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده اعاده شده از سوی شورای نگهبان را مورد بحث و بررسی قرار داده و برای تامین نظر آن شورا، با اصلاحاتی به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، به دولت اجازه داده شد که مرخصی زایمان مادران را به 9 ماه افزایش دهند و همسر آنان نیز از دو هفته مرخصی اجباری (تشویقی) برخوردار شوند.

نمایندگان مجلس با 145 رای موافق، 12 رای مخالف و 15 رای ممتنع از 204 نماینده حاضر در جلسه، با این اصلاح موافقت کردند.

پس از تصویب این طرح، حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در تذکری آئین‌نامه‌ای گفت: زمانی که این طرح را در کمیسیون بررسی می‌کردیم، نمایندگان دولت گفت ممکن است برخی پدران هنگام زایمان همسرانشان نخواهند از دو هفته مرخصی اجباری استفاده کنند و بخواهند آن را ذخیره کنند، کمیسیون نظرش این بود که از آنجایی که ما می‌خواهیم به هنگام زایمان پدر به مادر کمک کند،‌از این رو هدف‌مان این بود که مرخصی دو هفته‌ای پدران هنگام زایمان همسرانشان حتما استفاده شود و ذخیره نشود.

وی افزود: لذا به نظرم بهتر بود لفظ «تشویقی» از متن این مصوبه حذف می‌شد تا بعدا تفسیر به رای نشود.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نائب رئیس مجلس در پاسخ به تذکر شهریاری گفت: مطلبی که شما گفتید، درست است و نظر ما هم همین بوده و این موضوع در مشروح مذاکرات ثبت می‌شود تا بعدا تفسیر به رای نشود اما اگر شورای نگهبان ایرادی گرفت، آن زمان لفظ «تشویقی» را برمی‌داریم.

مؤید حسینی‌صدر نماینده خوی نیز پس از تصویب این طرح، در اخطاری قانونی آن را مغایر اصل 75 قانون اساسی به دلیل داشتن بار مالی عنوان کرد و گفت: این طرح بار مالی دارد و به این صورت است که کسی دو هفته کار نمی‌کند ولی حقوقش را از دولت می‌گیرد و کارش را شخص دیگری انجام می‌دهد، لذا این طرح برای دولت بار مالی دارد و به نظرم مغایر قانون است و احتمالا شورای نگهبان هم آن را رد می‌کند.

در مصوبه پیشین مجلس افزایش مرخصی زایمان از 6 ماه به 9 ماه تصویب شده بود اما به دلیل داشتن بار مالی برای دولت از سوی شورای نگهبان رد شد، اما در اردیبهشت ماه امسال از سوی دولت اعلام شد که بار مالی ناشی از این مصوبه تامین شده، لذا مجلس نیز بر افزایش مرخصی زایمان تاکید دوباره کرد.



این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: