اعلام يك كشته در زلزله سيستان و بلوچستان
تاريخ : 28 / 1 / 1392برچسب:, | 12:55 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

تهران/واحد مرکزی خبر/اجتماعی 
استاندارد سیستان و بلوچستان از فوت یک خانم در شهرستان خاش به علت سقوط سنگ در منطقه ای کوهستانی خبرداد.
در برنامه سه شنبه شب گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، آقای انوشیروان انصاری، رئیس شبکه لرزه نگاری پژوهشگاه بین المللی زلزله، زلزله سراوان را زلزله ای بسیار خاص ذکر کرد و گفت: معمولا در ایران عمق زمین لرزه زیر 20 کیلومتر است ولی در این مورد، زلزله بنابر گزارش پژوهشگاه در عمق 70 کیلومتری رخ داده است.
وی افزود: با توجه به این عمق، امواج کاهنده شده و قدرت آسیب رسیانی کمتری داشته اند.
انصاری درباره میزان پس لرزه های زلزله سراوان گفت: حجم پس لرزه ها در مقایسه به زمین لرزه های بوشهر و آذربایجان شرقی متفاوت است، یکی از علل می تواند تفاوت نوع زلزله و علت دیگر فاصله زیاد مرکز آن با ایستگاه های لرزه نگاری ما باشد به گونه ای که فاصله کانون زمین لرزه با ایستگاه های زاهدان و چابهار به بیش از 400 کیلومتر می رسد‌، بنابر این ممکن است امواج زلزله های 3 یا زیر 3 به این ایستگاه ها نرسد.
وی افزود: به همین علت از همان ساعات اولیه و با هماهنگی انجام شده، 10 ایستگاه لرزه نگاری موقت برای نصب در محل اعزام شدند.
رئیس شبکه لرزه نگاری پژوهشگاه بین المللی زلزله با اشاره به زلزله خیر بودن کشورمان تصریح کرد: همه مناطق مسکونی ایران استعداد وقوع زلزله را دارند از این رو ما بحث های پیشگیری و آمادگی را داریم و مهم ترین موضوع هم فرهنگ زندگی در کنار و با زلزله است.
وی اضافه کرد: مقاوم سازی مهمترین مسئله به شمار می رود و ما هم در آیین نامه ها موضوع مقاوم سازی را داریم که واقعا کار می کند به گونه ای که در زلزله بوشهر، ساختمانهایی که حداقل موارد آیین نامه ای را رعایت کرده بودند مشکلی پیدا نکردند.
انصاری تصریح کرد: اگر خانه های منطقه زلزله زده در بوشهر براساس آیین نامه ساخته شده بود، ما نباید با زلزله 6 و دو دهم ریشتری کشته داشته باشیم.
وی گفت: این کار با همکاری دولت و مردم میسر خواهد بود، البته در مقایسه با سالهای قبل ما خیلی حرکت کردیم ولی همچنان بسیار بسیار تا وضع مطلوب فاصله داریم.
انصاری با گلایه از جامعه مهندسان افزود: از فردا کارهای بازسازی در مناطق زلزله زده آغاز می شود ولی نکته ای که وجود دارد بی توجهی به فرهنگ های بومی مردم هر منطقه در ساخت و سازها است به گونه ای که با وجود اقلیم ها و فرهنگ های متفاوت مردم در مناطق مختلف خانه های که ما در خراسان، آذربایجان یا سیستان و بلوچستان می سازیم، همه به یک شکل هستند.
رئیس شبکه لرزه نگاری پژوهشگاه بین المللی زلزله در پایان زلزله بوشهر و سراوان را بی ارتباط به هم دانست و گفت: خیلی خیلی بعید است که زلزله ای 6 و دو دهم ریشتری با فاصله ای بیش از 1000 کیلومتر بتواند چنین زمین لرزه ای را موجب شود.
آقای اکبرپور معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور نیز در این گفتگو گفت: بالافاصله پس از وقوع زلزله خود استان و استانهای هم جوار به حالت آماده باش درآمدند، 2 بالگرد و نیروهای پیشرو هم برای شناسایی مناطق حادثه اعزام شدند.
وی افزود: به دلیل امکان وقوع پس لرزه، مردم منطقه تشویق شدند تا شب را در بیرون از خانه ها به سر ببرند و هلال احمر هم اکنون در حال توزیع چادر بین مردم است، امکانات خوبی هم تدارک دیده شده است.
انصاری تعداد مجروحان را 12 نفر شامل 8 نفر سرپایی درمان و 4 نفر بستری ذکر کرد و گفت: در 25 روز اول نیروهای امدادی مستقر می شوند تا شرایط بحران فروکش کند، پس از آن گروه های فنی و مهندسی بنیاد مسکن به محل اعزام می شوند.
وی تصریح کرد: زلزله اصلا کشنده نیست بلکه اقدامات غیراصولی و عدم به کار گیری مصالح غیر استاندارد موجب خسارت و تلفات می شود.
انصاری اضافه کرد: ترمیم آسیب ها از روزهای آینده آغاز می شود و ما می خواهیم فضایی فراهم شود تا مردم سراوان و خاش خانه های مقاومی داشته باشند که اگر زلزله دیگری هم آمد، مردم نگرانی نداشته باشند.
آقای حاتم نارویی،‌ استاندارد سیستان و بلوچستان هم با اعلام این که زلزله در منطقه ای بیابانی رخ داده و تا کنون تلفاتی در حوزه سراوان به ستاد اعلام نشده است گفت: فقط یک خانم از خانواده ای که در دامنه کوه در حال جمع آوری گیاهان دارویی بودند در اثر پرتاب سنگ (در شهرستان خاش)فوت کرده است.
وی افزود:اردوگاه های هلال احمر، مدارس و سالن های مسقف کاملا تجهیز شده و آماده است تا مردم برای احتیاط و جلوگیری از آسیب احتمالی پس لرزه ها در آنجا مستقر شوند .
نارویی تصریح کرد: به علت تاریکی هوا خسارات برآورد نشده ولی این خسارات در حد فرو ریختن دیوار باغ و برخی خانه های خشتی و گلی بوده است.
استاندار سیستان و بلوچستان در مورد خط لوله صلح هم گفت: گزارش از آسیب به این خط لوله نرسیده است و کل موضوع زلزله در استان مدیریت می شود و ما کاستی و کمبودی نخواهیم داشت، البته اگر نیازی بود فورا اعلام می کنیم ولی در حال حاضر مشکل خاصی وجود ندارد.
وی افزود: مدارس و دانشگاه ها و موسسات علمی از فردا دایر هستند و مشکلی برای کار آنها وجود ندارد.



این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: