داوطلبان طلبه شدن بخوانند
تاريخ : 12 / 1 / 1392برچسب:, | 9:20 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

به گزارش نیمروز به نقل از باشگاه خبرنگاران، همه ساله حوزه های علمیه برادران در سه مقطع سیكل، دیپلم و مقاطع دانشگاهی تعدادی از برادران علاقمند را از طریق آزمون كتبی و مصاحبه برای تحصیل در حوزه های علمیه پذیرش میكند اما برخی از علاقمندان همواره از خود میپرسند با چه شرایطی میتوانند وارد حوزه علمیه شوند؟ امتحان كتبی و مصاحبه چگونه است؟ ورود به حوزه علمیه در چه مقطع تحصیلی مناسب است؟ تحصیل مقدمات در شهرستان بهتر است یا قم؟  تحصیل دوره های كوتاه مدت(سفیران هدایت) خوب است یا دوره های بلند مدت؟ آیا میتوان غیر حضوری در حوزه تحصیل كرد؟ سعی شده است بصورت كوتاه به این سوالات پاسخ داده شود.

 چه كسانی میتوانند در حوزه تحصیل كنند؟

الف) شرایط عمومی داوطلبان: برخورداری از صلاحیت های اعتقادی، اخلاقی واجتماعی . اعتقاد و التزام به ولایت فقیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران. تابعیت جمهوری اسلامی ایران . برخورداری از سلامت جسمی و روحی. موفقیت در آزمون ورودی و مصاحبه . نداشتن منع قانونی از نظر نظام وظیفه.

 ب) شرایط اختصاصی دوره بلند مدت: قبولی حداقل سوم راهنمایی با حداكثر سن 18 سال .متولدین سال 1374.

* سنوات تحصیلی بالاتر از سوم راهنمایی و مدت خدمت سربازی به حداكثر سن اضافه می شود.

* داوطلبان دارای مدرك كاردانی و بالاتر، نباید در زمان ثبت نام، بیش از یك سال از تاریخ فراغت تحصیلی آنان گذشته باشد.

تعهد تحصیل تمام وقت حداقل تا پایان سطح یك.

 ج) شرایط اختصاصی سفیران هدایت:

1-داشتن مدرك دیپلم با حداكثر سن 22 سال متولدین 1370.

* سنوات تحصیلی بالاتر از دیپلم به حداكثر سن اضافه می شود.

2-تعهد تحصیل تمام وقت به مدت دوره.

3-تعهد خدمت تبلیغی (به مدت سنوات تحصیل) در مناطق مورد نیاز.

 د) امتیازات: حافظان حداقل یك ششم قرآن كریم یا نهج البلاغه، خانواده های محترم شهدا، فرزندان جانبازان، آزادگان و داوطلبان مناطق محروم، از امتیاز برخوردارخواهند بود.

ه) حافظان كل قرآن كریم، آزمون كتبی ندارند و قبولی آنان  براساس معدل كل آخرین مدرك تحصیلی و مصاحبه می باشد.

 ز) آزمون: به صورت كتبی در سه مقطع سیكل، دیپلم و دانشگاهی با موضوعات قرآن، احكام، معارف اسلامی، ادبیات و زبان فارسی ،عربی، ریاضی، معلومات عمومی، هوش و استعداد برگزار می شود.

 ر)مصاحبه: در مصاحبه عمدتا هدف و انگیزه ورود به حوزه علمیه مورد پرسش قرار میگیرد و برخی از مسائل اسلامی اولیه نیز ممكن است مطرح گردد و البته مسائل سیاسی نیز در حد و حدود كم. در برخی از مواقع نیز سوالاتی در راستای تست هوش نیز مطرح میشود. البته در مصاحبه دانشگاهیان ممكن است مباحث فكری مطرح شود تا احیانا برخی از جریان های فكری به اصطلاح منحرف وارد حوزه نشوند.

 با چه مقطع تحصیلی وارد حوزه شویم؟

ورود با مدرك سیكل: از ویژگی های مثبت این مقطع این است كه طلبه میتواند از عمر خود بهتر استفاده كند و تا سنین بیست و یك سالگی شش سال مقدمات را تمام كند و در سن بیست و پنج سالگی دوره سطح را نیز تمام كرده است و خلاصه اینكه جلوتر از سن خود میتواند مقاطع تحصیلی را پشت سر گذارد و به مباحث اصلی حوزه وارد شود ویژگی دوم این است كه محیط حوزه شرایط خود سازی را برای فرد تسهیل میكند از این رو افراد در سنین پایین تر زمینه بهتری را برای خود سازی دارند و بدون آنكه خود متوجه باشند سیستم به انها كمك خواهد كرد مضاف به آنكه اكثر افراد در سنین پایین زمینه خودسازی بهتری دارند.

 اما نكته های منفی: درك برخی از دروس  حوزه علمیه برای سنین پایین كمی مشكل است از این رو ممكن است فرد قدرت لازم را برای فهم این دروس نداشته باشد و با توجه به امتحانات حوزه بعد از یكی دوسال مجبور به ترك  یا اخراج از حوزه شود و این مساله میتواند در زندگی آن فرد تاثیر منفی  بسزایی داشته باشد از این رو بنظر میرسد ورود به حوزه علمیه با سیكل در صورتی مناسب است كه طلبه از سوی افراد آگاه پشتیبانی شود. مساله دیگر اینكه برخی از طلبه هایی كه با سیكل وارد حوزه شده اند بعدها ممكن است به این نتیجه برسند كه ورودشان به حوزه بر اساس احساسات بوده است و بازگشت به گذشته همراه با هزینه های اجتماعی و ...خواهد بود.

 ورود با دیپلم: بنظر ورود به حوزه با مدرك دیپلم مناسب باشد چرا كه افراد در این سنین قدرت انتخاب آگاهانه دارند و بعدها نیز بعید است از ورود به حوزه پشیمان شوند و اینكه افراد در این سنین توان و قدرت فهم دروس حوزه را دارند، درس های حوزه در سالهای اول بسیار مهم است چرا كه همین دورس بعدها پایه فهم قرآن و روایات خواهد شد. جهت دیگر اینكه در سنین مناسبی ده ساله اول حوزه تمام شود و فرد میتواند ادامه تحصیل دهد.

 ورود با مدرك دانشگاهی: ویژگی مثبت این مقطع این است كه افراد علاقمند و دغدغه مند این نوع انتخاب را دارند از این رو رشد بهتری میتوانند داشته باشند و از دروس حوزه استفاده دقیق تری كنند اما مشكل این است كه سن افراد افزایش یافته است  چه بسا خانواده و اطرافیان ممكن است انتظارات مالی از فرد داشته باشند و معمولا زمان ازدواج فرد فرا رسیده است و حوزه حمایت مالی مناسبی از طلاب ندارد و با توجه به تحصیل تمام وقت در سالهای اولیه حوزه، فرد نمیتواند همزمان كاری جهت تامین معاش انجام دهد.

 مساله دیگر این است كه سالهای طولانی تحصیلات در حوزه میتواند فرد را خسته كند چرا كه یك فرد با مدرك لیسانس حداقل باید تا چهل سالگی در حوزه ادامه دهد تا دروس سرو سامان  نسبی بگیرند. لازم بذكر است كه معادل سازی دروس و كارهایی از این قبیل در حوزه پذیرفته نیست و یك فرد دانشگاهی همان دروسی را یك فرد سیكل میخواند باید بخواند البته ممكن است بتواند كمی با سرعت بیشتری بخواهند. در سالهای اخیر دانشجویان علاقمند به حوزه به نحو چشمگیری افزایش داشته است.

 تحصیل مقدمات در قم یا شهرستان؟ اكثر داوطلبین به تحصیل در حوزه علاقمندند از ابتدای تحصیل در حوزه علمیه قم مشغول شوند چرا كه تصور میكنند از نظر اخلاقی و علمی مدارس قم زمینه بهتری برای رشد دارند اما باید توجه داشت كه در انتخاب مدارس برای تحصیل باید برخی از نكات را در نظر گرفت: اول اینكه برای طلبه هایی كه با سیكل وارد حوزه شده اند بهتر است در مدرسه علمیه شهر خود مقدمات را تحصیل كنند چرا كه از نظر سن و سال در وضعیتی هستند كه نیاز به پشتیبانی عاطفی و معنوی خانواده دارند از این رو دوری از خانواده در این سنین میتواند بعدها مشكلات روحی جدی برای این دسته از طلاب ایجاد كند، آنها میتوانند بعد از اتمام مقدمات، ادامه تحصیلات را در قم ادامه  دهند.

 نكته دیگر اینكه كسانی كه در شهرستانها تحصیل میكنند انگیزه بالایی برای انتقال به قم دارند از این رو مقدمات را با علاقه میخوانند و زمانی كه بقم منتقل میشوند انگیزه مضاعفی برای ادامه تحصیل دارند اما طلابی كه از ابتدای تحصیل در قم هستند ممكن است برای ادامه كار انگیزه به این اندازه نداشته باشند. باید توجه داشت كه در درسهای حوزوی اگر چه نقش استاد مهم است اما در مجموع مدارس فاصله چندانی باهم ندارند و بیشتر وابسته به تلاش خود طلبه است، از این رو میتوان طلبه های فراوانی یافت كه مقدمات را در شهرستانها تحصیل كرده اند و در ادامه موفقیت های خوبی كسب كرده اند و بودند طلابی كه از ابتدا در قم تحصیل كرده و در ادامه موفقیتی كسب نكرده اند، نكته دیگر اینكه طلابی كه در شهرستانها تحصیل میكنند از نظر فكری در محیط بازتری هستند و فكر خود را خود سامان میدهند اما طلاب قم در بمباران اطلاعاتی و فكری هستند و ممكن است ذهنشان كانالیزه شود.

 در مجموع میتوان گفت كسانی كه با مدرك دانشگاهی وارد حوزه میشوند بهتر است در قم تحصیل كنند تا هم با سرعت بیشتری دروس را دنبال كنند و هم اساتید قوی برای اقناع آنها وجود داشته باشد. افراد سیكل بهتر است در شهرستان شروع كنند و دیپلمه ها نیز بسته به شرایط میتوانند قم یا شهرستان را برای تحصیل انتخاب كنند.

 مدارس سفیران یا بلند مدت؟ مدارس علمیه سفیران مدارسی است كه برای تربیت مبلغ تاسیس شده است و بعد از پنج سال طلبه ها میتوانند و باید به مناطق مختلف رفته و به تبلیغ بپردازند و ادامه تحصیلات خود را بصورت غیر حضوری ادامه دهند، سیستم بلند مدت همان حوزه اصلی است كه اكثر مدارس علمیه این رویه را دارد.

 باید اشاره كرد مدارس سفیران برای افرادی خوب است كه علاقه های كار فرهنگی و تبلیغی دارند و دوست دارند زودتر وارد فعالیت شوند از این رو برخی از دروس كاربردی را یاد میگیرند و وارد جامعه میشوند اما باید توجه داشت كه تجربه چند ساله این مدارس نشان داده است كه بسیاری از طلاب از ورود به این مدارس ناراضی هستند. اولا بعد از مدتی احساس میكنند كه از نظر علمی قدرت خوبی ندارند و این درحالی است كه ادامه تحصیل آنها با مشكلاتی روبه رو است و باید مسیری را كه از قبل تعیین شده است  طی كنند.

 سیستم آنها را به تبلیغ ترغیب میكند و این در حالی است كه بسیاری از آنها در سنین بیست تا سی قرار دارند و بهترین موقع تحصیل آنهاست برخی از طلبه ها در میانه تحصیل متوجه انتخاب اشتباه خود میشوند اما چاره ای ندارند چرا كه اگر بخواهند وارد سیستم دراز مدت شوند باید از اول شروع كنند. اما طلابی كه از طریق سیتم آموزشی دراز مدت وارد حوزه شوند در آینده تحصیلی خود با انتخاب های متعددی روبرو هستند آنها میتوانند فقه و اصول را ادامه دهند میتوانند در كنار فقه و اصول در مراكز متعدد تخصصی رشته مورد علاقه خود را دنبال كنند، همچنین میتوانند در كنار دروس حوزوی یكی از رشته های دانشگاهی را نیز ادامه دهند و اینها همه در سفیران هدایت قابل دسترس نیست و انتخاب نادرست میتواند تاثیر فراوانی در زندگی طلبه داشته باشد. ضمن آنكه علاقمندان كار تبیلغ در سیستم دراز مدت میتوانند به اهداف سفیران هم برسند.

 تحصیل غیر حضوری در حوزه علمیه؟ تحصیل رسمی در حوزه علمیه بصورت حضوری انجام میگیرد و طلبه رسمی كسی است كه بصورت رسمی و از طریق آزمون وارد حوزه علمیه شده باشد و بصورت تمام وقت در حوزه مشغول تحصیل باشد و مدارك تحصیلی و امكانات دیگر فقط برای این دسته از طلاب تعلق میگیرد البته طلاب بعد از دوره مقدمات میتوانند غیر حضوری ادامه دهند اما ورودی های جدید دوره مقدمات را باید حضوری بخوانند. علاقمندانی كه شرایط ورود را ندارند میتوانند با هماهنگی مدیر یكی از مدارس در كلاسهای آن مدرسه شركت كنند یا با نوار دروس را دنبال كنند.



این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: