سردار کمالی: امکان ۲۴ ماه شدن سربازی وجود دارد/ هیچ معافیت جدیدی برای سال بعد نداریم

پایگاه خبری عقاب نیوز :

اعلام شد که ممکن است طول مدت سربازی کاهش یابد، اما ما توضیح دادیم که کاهش پیدا نمی کند، چون با توجه به کاهش موالید ذکور در حال حاضر که به سن سربازی رسیدند امکان کاهش وجود ندارد، اما اگر با کمبود مشمول مواجه شویم طبق قانون احتمالا مدت سربازی همان 24 ماه می شود.
تغییر قانون سربازی در سال گذشته سبب شد که سوالات بیشماری برای مشمولان به وجود آید.

هر چند وقت یک بار هم اخبار جدیدی درباره فروش سربازی و یا معافیت های جدید شنیده می شود. اما سردار موسی کمالی جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح، در گفت وگو با خبرآنلاین تاکید می کند که مشمولان تنها به اخباری که از سوی ستاد و سازمان وظیفه عمومی اعلام می شود توجه کنند.

برای سال بعد معافیت جدیدی در نظر ندارید؟

قانون اصلاح شده سربازی مربوط به بیست و دوم آبان سال 90 است و بعد از آن هیچ تغییر جدیدی در آن ندادیم و برای همین تمام خبرهایی که در مورد افزایش مدت سربازی ، معافیتهای جدید یا فروش سربازی اعلام می شود شایعه هستند.

مشمولان برای اینکه آخرین اخبار مربوط به سربازی را بدانند باید به کدام مرجع مراجعه کنند؟


برخی خبرها که از منابع غیر مسئول شنیده می شود، پیشنهاد و نظر شخصی است. اخبار ما معمولا از سوی ستاد و سازمان وظیفه عمومی اعلام می شود.

پس امکان فروش سربازی وجود ندارد.چون برخی اعلام می کنند که چون کشور در شرایط صلح است فروش سربازی انجام می شود؟


من بارها به این موضع اشاره کردم که شاید سربازی تنها جایی باشد که درآن تفاوتی میان ثروتمند و فقیر وجود ندارد .زمانی که فروش سربازی اجرا می‌شد، برخی از افراد جامعه مجبور شدند برای تهیه پول، وسیله نقلیه یا منزل خود را بفروشند و مشکلات زیادی به همراه داشت. بنابراین پرونده فروش سربازی کلا بسته شد و این بحث کاملا منتفی است و هیچ‌کس منتظر فروش سربازی نباشد.

شایعه کم یا زیاد شدن مدت سربازی چی آن هم کذب است؟

اعلام شد که ممکن است طول مدت سربازی کاهش یابد، اما ما توضیح دادیم که کاهش پیدا نمی کند، چون با توجه به کاهش موالید ذکور در حال حاضر که به سن سربازی رسیدند امکان کاهش وجود ندارد، اما اگر با کمبود مشمول مواجه شویم طبق قانون احتمالا مدت سربازی همان 24 ماه می شود.

بنابراین امکان دارد کسانی که سال بعد اعزام می شوند،24 ماه خدمت کنند؟

ملاک مدت سربازی همان سالی است که اعزام می شوند.یعنی کسانیکه در سال 90 به خدمت اعزام شده‌اند، مدت سربازی‌شان مانند قوانین همان سال برابر 18 ماه است. کسانی هم که در سال 91 اعزام شده باشند، طول مدت خدمت سربازی‌شان برابر با مقررات همان سال اعزام است یعنی 21 ماه.برای همین ما تاکید داشتیم مشمولانی که امسال باید اعزام شوند این موضوع را به تعویق نیندازند.البته هنورز برنامه ای برای تغییر مدت سربازی نداریم اما قعطا کاهش پیدا نمی کند و احتمالا 24 ماه می شود.

موضوع دیگر طرح سرباز جانشین است.آیا این طرح اجرایی می شود؟


همانطور که گفتم درباره سربازی یک تفکر ارزشی وجود دارد که معتقد است تفاوتی بین افراد پولدار و غیرپولدار نیست و قوانین تدوین شده درباره نظام وظیفه نیز باید قوانین ارزشی باشد و فرقی بین طبقات مختلف جامعه قائل نشود.این طرح نه در دولت و نه در مجلس و ستاد مطرح نیست.اما این طرح درستی نیست که کسانی که پول دارند عده ای را اجیر کنند و پول بدهند تا برای آنها سربازی کنند.بنابراین از نظر ما منتفی است.

سوالی که خیلی پرسیده می شود لغو فروش سربازی برای کسانی است که در خارج از کشور زندگی می کنند. این موضوع به کجا رسید؟


این طرح در حال بررسی است اما فعلا کسانی که مقیم خارج از کشور هستند و تا پیش از پایان سال 82 از کشور خارج شده اند، می توانند خرید خدمت سربازی را انجام دهند و می توانند هر سال یک بار، حداکثر به مدت سه ماه به کشور سفر کنند اما دانشجویان و کسانی که از سال 83 خارج شدند، در صورت ورود به کشور، اجازه خروج مجدد ندارند و باید سربازی بروند.



این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: