جزایر سه‌گانه بر اساس توافق‌نامه‌ دهه ۵۰ متعلق به ایران است
تاريخ : 12 / 12 / 1391برچسب:, | 11:24 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد از فقدان ثبات در سیاستگذاری و تصمیم‌گیری حکام عرب، تصریح کرد: جزایر سه‌گانه بر اساس توافق‌نامه دهه ۵۰ شمسی جزو اراضی ایران قلمداد می‌شود.

مهدی دواتگری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری خانه ملت در واکنش به ادعای دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس درباره مالکیت امارات بر جزایر سه‌گانه، گفت: این ادعا به دنبال تصمیم اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای سفر به جزایر سه‌گانه و بازدید از این مناطق بیان شده، در حالی‌که جمهوری اسلامی ایران، تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی را جزء لاینفک تمامیت ارضی خود می‌داند.

نماینده مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی افزود: هر کشوری مختار به تصمیم‌‌گیری درباره چگونگی اداره قلمرو حاکمیتی خود است و با توجه به اینکه این جزایر نیز جزء قلمرو حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران است، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس وظیفه دارد نسبت به وضعیت امنیت ملی در این مناطق حساس باشد.

وی بیان کرد: کمیسیون امنیت ملی مجلس همان حساسیتی را که نسبت به مرزهای شمالی یا شرقی و غربی دارد،‌ نسبت به قلمرو آبی و جزایر سه‌گانه دارد و این سفر نیز در راستای سفرهای اعضای کمیسیون به استانها و نوارهای مرزی و به منظور بررسی وضعیت امنیتی مناطق مرزی صورت می‌گیرد.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس تاکید کرد: این جزایر بر اساس موازین حقوقی متعلق به جمهوری اسلامی ایران است؛ اعضای کمیسیون نیز به ادعای شورای همکاری خلیج فارس وقعی نمی‌نهد، زیرا ممکن است هر کشوری ادعاهای فراوانی برای خود داشته باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد از نبود ثبات در سیاستگذاری و تصمیم گیری حکام عرب، یادآور شد: در دهه ۵۰ شمسی، توافق‌نامه‌ای بین دولت وقت ایران و دولت امارات منعقد شد که بر اساس آن، جزایر سه‌گانه جزو اراضی جمهوری اسلامی قلمداد می‌شود.

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس ضمن متهم کردن ایران به دخالت در امور داخلی کشورهای عضو این شورا، ادعا کرده است: ایران، حل و فصل مشکل مالکیت جزایر سه گانه به شیوه های دیپلماتیک یا از طریق داوری بین المللی را نمی‌پذیرد.



این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: