مسجدی با شش ناو در تفرش
تاريخ : 9 / 12 / 1391برچسب:, | 12:0 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

گنبد بزرگی از دور در شهر تفرش خود نامیی میکند . با طی مسیر ، مسجدی را در محله فم می توان دید ؛ مسجدی به نام شش ناو .
 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، نرسیده به مسجد ، گنبد بزرگی با ارتفاع نزدیک 15 متر و قطری حدود 16 متر به چشم می آید .

با ورود به مسجد رشته ای قنان توجه را جلب میکند؛ همین قنات که توسط شش ناو در بیرون مسجد و با عبور از درخت چنار بزرگ و قدیمی تقسیم شده و به محله های اطراف جریان بیدا میکنند ؛ احتمالا علت نامگذاری ای مسجد به شش ناو می باشد .

بر پایه ی این گزارش ؛ درو مسجد ، سقف ودیواره با کاشی کاری های زیبا تزیین شده است . معماری مناره مسجد توجا بیننده را جلب میکند . مناری از جنس آجر و به شکل بلکانی ماربیچ هست . این معماری ، قدیمی ترین بنای مسجد شش ناو است ؛ زیرا با خط کوفی نوشته شده است وهیچ کلمه ای به جز لا الله االی الله در کتیبه باقی نمانده است .

به گوشه غربی مسجد که نگاه می شود ؛ حسینه خیلی بزرگی همرا با سکوی برجته ای در وسط آن و حجره هایی در اطراف آن قرار دارد . افرادی که درون مسجد و از اهالی تفرش هستند می گویند: این مکان از دیر باز در ماه محرم و صفر برای تعزیه خوانی استفاده می شود .

گنبد کلاه خودی از جنس آجر در مسجد گویای احداث بنا در عهد سلجوقی است . درون ایوان مسجد شش ناو ، کتیبه ای است که نام بانی مسجد در آن با خط زیبای نستعلیق که نام محمد بن ابراهیم بن عباس در سال 1277 ه.ق حک شده است .

باز هم مرور می کنیم ....مسجد شش ناو در دوره سلجوقی در محله فم تفرش بنا شده است و در دوره های بعد قسمتهایی به آن اضافه شده است .

در این مسجد ، مزار یکی از صحابه امام حسن عسگری(ع) به نام محمد محدث در قرن شش هجری به خاک سرده شده است .

این مسجد در سال 1379در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .



این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: