آقای رئیس جمهور؛ در جنگل علوفه نیست!
تاريخ : 27 / 10 / 1391برچسب:, | 11:50 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه از رئیس جمهور انتظار داریم در یک سخنرانی رسمی داده های تخصصی ارایه دهد گفت: متاسفانه سخنان رئیس جمهور درباره واگذاری جنگل ها به دامداران کاملاً غیرتخصصی و در جهت تخریب جنگل ها بود.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس به عنوان اولین سخنران پس از رئیس جمهور اظهار کرد: روی صحبت من با آقای رئیس جمهور و هیات دولت است و احتمال دارد این دوستان که تصمیم گیر هم هستند این سخنان من را نشنوند اما باید بگویم امروز بعد از 33 سال از پیروزی انقلاب اسلامی مشکل اساسی بخش اقتصادی و غیراقتصادی کشور عنصر مدیریتی است و اگر این موضوع را حل کنیم قطعاً خیلی از این مشکلات دیگر پیش نمی آید که ما با یک کلاف پیچیده مواجه باشیم.

وی افزود: ما باید نگاه مان را به بخش کشاورزی تغییر دهیم و آن گونه که به بخش های دیگر نگاه می کنیم به این بخش نگاه نکنیم چرا که در بخش کشاورزی ما با با موجودات زنده سر و کار داریم و نمی توانیم به موجود زنده بگوییم که علوفه نداریم و یا بسیاری دیگر از اقلام مورد نیاز این بخش را نمی توانیم تهیه کنیم چرا که اگر به موقع عوامل حیاتی این بخش به آن تزریق نشود حیاتش از بین می رود.

رجایی ادامه داد: نکته مهم دوم این است که تمامی کارکردهای بخش کشاورزی به ملت بر می گردد و اگر خللی در این بخش ایجاد شود برای همه مردم ایران مشکل ساز است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: موضوع مهم سوم این است که بخش کشاورزی با توجه به ساختارش اصلاً قادر نیست مسایل و هزینه هایش را به سایر بخش ها و اقشار جامعه انتقال دهد و باید به گونه ای در این بخش عمل شود که مسایل و مشکلات آن در درون خودش حل شود و این بخش درست برخلاف صنعت و خدمات بازرگانی است.

وی ادامه داد: متاسفانه بخش کشاورزی در کشور در این سالها نتوانسته است از سنتی بودن در بیاید و همچنان بخش اعظمی از مسایل ما سنتی است و هنوز اقتصادی و بهره ور نیست.

رجایی ادامه داد: ما باید متوجه باشیم که نگاه به بخش کشاورزی باید تغییر کند همچون دیگر بخش ها به این بخش نگاه نکنیم. به عنوان مثال اگر برق در یک منطقه پرورش ماهی قطع شود همه ماهی ها می میرند. این در حالی است که اگر این قطع برق در حوزه بازرگانی قطع شود آثار کوچک اقتصادی را به دنبال دارد.

وی همچنین با اشاره به سخنرانی رئیس جمهور در جلسه علنی امروز تاکید کرد: از رئیس جمهور انتظار داشتیم در یک سخنرانی رسمی داده های تخصصی بیان کند اما متاسفانه ایشان این گونه عمل نکردند. به عنوان مثال درباره موضوعی که مطرح کردند که جنگل ها را به دامدارها واگذار کنیم تا از جنگل حفظ و حراست کنند که دام ها از علوفه جنگل استفاده کنند باید بگویم کف جنگل اگر جنگل باشد علوفه ای نمی روید چرا که درختان بلند و تناوری هستند و آفتاب به کف جنگل نمی تابد که علوفه بروید.

رجایی با تاکید بر اینکه این سخنان کاملاً غیرتخصصی است گفت: اگر بخواهیم جنگل ها را به دامداران واگذار کنیم به این معنی است که دامدار درخت های جنگل را قطع کند و جنگل را تخریب کند تا نور آفتاب به زمین بتابد و بتواند علوفه ای برای دام هایش تهیه کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: چرا وقتی می توانیم در شرایطی که زمین خوب برای تامین امنیت غذایی داریم زمین های زراعی، مراتع و جنگل ها را در اختیار مسایلی بگذاریم که شاخص های رفاه یک سری افراد را ایجاد کنیم تا در این زمین ها ویلا بسازند.

وی تاکید کرد: متاسفانه داریم بخش کشاورزی را نابود می کنیم. از یک سو 8 میلیون تن گندم خریداری کردیم اما گندم از روستایی خود نخریدیم و مجبور شدند گندم ها را از مرزها به صورت دیگری خارج کنند.

رجایی ادامه داد: ما اصلاً مخالف هدفمندی در حوزه کشاورزی نیستیم اما باید مدلش اصلاح شود چرا که اکنون در وضعیت فعلی قیمت نهاده های کشاورزی آنقدر بالا رفته که حدود 5 باربر افزایش قیمت در این اقلام داریم. کودها و سم های شیمیایی همه افزایش قیمت زیادی داشته است، قیمت ماشین آلات کشاورزی حداقل دو برابر افزایش پیدا کرده است و هزینه تولید بخش کشاورزی پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها افزایش زیادی داشته است.

وی تاکید کرد: متاسفانه مسایل مربوط به بخش کشاورزی هزینه تولید را بالا برده است و این در حالی است که تعزیرات به دامداران ایراد می گیرد که چرا مثلاً قیمت شیر افزایش پیدا کرده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: باید تعریف درستی در زمینه پرداخت یارانه وجود داشته باشد به این معنی که یارانه حوزه غذا و کشاورزی به صورت جداگانه تعریف شود. از یک طرف یارانه ای به تولید اختصاص پیدا کند و از طرف دیگر برای اینکه غذای ارزان به مصرف کننده برسد یارانه غذا نیز پرداخت شود. اینها موضوعاتی است که در حوزه کشاورزی باید به آن توجه کنیم.



این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: