خواهر آیت الله طالقانی درگذشت
تاريخ : 30 / 9 / 1391برچسب:, | 6:39 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

به گزارش مشرق به نقل از مهر، مردم شهرستانهای ورامین، پیشوا و پاکدشت با مکان زینبیه واقع در خیابان طالقانی ورامین همواره آشنا و همراه هستند؛ مکانی که در خود، تاریخ نیم قرن این مناطق را رقم زده و توسط بزرگانی چون حاجیه خانم اشرف السادات طالقانی، خواهر عالم نستوه مرحوم آیت الله طالقانی اداره می شد.

حاجیه خانم اشرف السادات طالقانی که مادر شهید نیز بود، علیرغم کهولت سن، همچنان در رأس اجرای امور زینبیه، میراث بزرگ خانواده خویش را به دوش می کشید، میراثی که از بزرگان تاریخ معاصر ایران، مرحومان سید ابوالحسین"پدر" و سید محمود طالقانی"برادر" نسب به ارث می برد.

حاجیه خانم طالقانی در سال 1340 به همراه همسرش مرحوم علی اکبر عدالت منش به خاطر شغل ایشان(دفتردار اسناد رسمی)، به شهرستان ورامین(که آن موقع شامل سه شهرستان فعلی ورامین، پیشوا و پاکدشت می شد) مهاجرت کرد و در همان ایام، بنا به رسم عاداتی که در تهران داشت، همیشه جلسات مذهبی و آموزش قرآن کریم را برپا می کرد و با سکونت در ورامین، فعالیت های خود را از سر گرفت.

در همین زمینه، چندی پیش حاجیه خانم طالقانی در گفتگو با مهر گفت: من در سال 1340 به ورامین آمدم؛ یادم هست که آن موقع در تهران ختم انعام داشتم و دو تای آنها را خوانده بودم که یکی از آن مانده بود، شوهرم گفت: می خواهیم به ورامین برویم و ساکن شویم، گفتم: من در آنجا کسی را نمی شناسم.

این استاد علوم دینی افزود: وقتی به ورامین آمدیم، یک روز با دختر مرحوم حاج ابراهیم مهماندوست آشنا شدم و با کمک ایشان جلسات ختم انعام را برگزار کردیم، در آن موقع مرحوم حاج آقا طاهری مجتهد ساکن ورامین بود که به کمک خانم ایشان نیز جلسات ختم انعام را به طور مرتب پایه گذاری کردیم و در ورامین ماندگار شدیم که زینبیه نیز ایجاد شد.

پیش از شکل گیری زینبیه ورامین مراسم مذهبی بانوان به صورتی دیگر برگزار می شده است که در این خصوص، فرزند حاجیه خانم طالقانی در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: در همان سال 1340 شمسی آن موقع یک بانوی خیر معروف به "عمه خانم صباغ" منزل خود را که اتاقهای وسیعی داشت در اختیار خانم طالقانی(عدالت منش) برای تجمع و مراسم مذهبی بانوان قرار داد.

آغاز نیم قرن ترویج دین

پرویز عدالت منش افزود: جلسات روخوانی قرآن و مسائل مذهبی مدتی در آنجا برگزار می شد و به خاطر اینکه جلسات ادامه یابد، مکانی را برای تجمع بانوان در نظر گرفتند؛ مرحوم حاج ابراهیم مهماندوست قطعه زمینی را برای احداث زینبیه در سال 1341 اهدا کرد که جلسات خانگی پراکنده به جلسات ثابت و متمرکز تبدیل شود.

به هرحال، متولیان امر با کمک خیرین، توانستند ساختمان را به اتمام برسانند، ضمن اینکه نقشه پروژه ساختمان زینبیه را مهندس محمد مهماندوست تهیه کرد.

زنان فعال زینبیه به کمک رزمندگان در جبهه ها می شتافتند

در دوران هشت ساله دفاع مقدس، زینبیه ورامین نقش مؤثر و بی بدیلی در کمک رسانی و اعزام نیرو به جبهه ها داشت که در اسناد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس جنوب شرق استان تهران، برخی از این فعالیتهای انقلابی و ایثارگرانه موجود است.

زنان فعال زینبیه از آن ایام پربار تاریخی و معنوی، هنوز خاطرات شیرینی از نشستن جمع زیادی از زنان برای شکستن قند، بسته بندی کوهی از آجیل، درست کردن بانداژ، پشه بند دوزی تا... برای خدمت رسانی و اعزام این کمکها به جبهه ها را از زینبیه در ذهن دارند.

زنان فعال در زینبیه از آن روزها، با نیکی و شیرینی یاد می کنند؛ روزهایی که زنان فعال زینبیه به جبهه ها اعزام می شدند که به دفعات به مناطق جنگی نظیر مریوان، شاه آباد غرب، شوش دانیال، بانه و ... برای کمک به رزمندگان شتافتند.

خانمهای فعال زینبیه در طول این سالها خاطرات تاریخ ساز خویش را هنوز مرور می کنند؛ بانوانی که اکثر آنها از مبلغه های کارکشته و متدین هستند و شاگردان مرحومه حاجیه خانم اشرف السادات عدالت منش؛ خانمها عفت میری، سرور روان آور(مهدی زاده)، مرضیه میری، ایران فرجی، عفت زاهدی، مهین نیکویی زاده، زهرا نجات، نصرت بخشنده، همدم آقایی، سادات خانم مهماندوست که همواره در کنار حاجیه خانم اشرف السادات طالقانی از پنج دهه پیش تاکنون، فعالیت زینبیه را استمرار بخشیده اند و شاگردانی نیز پرورش داده اند.

حاجیه خانم طالقانی این اواخر به دلیل کهولت سن، در آستانه 97 سالگی با مشکلات خاص بیماری، کمتر در فعالیتهای زینبیه حضور می یافت، اما زینبیه به دست شاگردان برجسته ایشان، همچنان به فعالیتهای مذهبی و اجتماعی خویش با شور و شوق فراوان ادامه می داد.

مراسم وداع مرحومه حاجیه خانم طالقانی با زینبیه ورامین

محمد عدالت منش نوه مرحومه حاجیه خانم طالقانی که رئیس نهضت سوادآموزی شهرستان ورامین نیز هست، در گفتگوی کوتاهی با خبرنگار مهر گفت: آخرین وداع بانوان با آن عالم و مبلغه بزرگوار، به احتمال فراوان امشب در زینبیه ورامین برگزار می شود و جنازه ایشان از تهران به ورامین منتقل خواهد شد.

وی افزود: تشییع جنازه آن فقیده سعیده صبح جمعه از مقابل زینبیه ورامین برگزار شده و سپس به بهشت زهرا(س) برای تدفین و خاکسپاری منتقل می شود.

عدالت منش تصریح کرد: تغییرات احتمالی در این برنامه و زمان و مکان مراسم مختلف شام غریبان، ختم و بزرگداشت مرحومه حاجیه خانم طالقانی، متعاقبا از طریق رسانه های گروهی اعلام خواهد شد.

سایت مشرق، ارتحال این عالمه ربانی و اسوه تقوا و مبارزه انقلابی را به عموم مردم  استان تهران و خانواده گرانقدر ایشان تسلیت گفته و آرزوی سلامتی و صبر برای بازماندگان مرحومه حاجیه خانم اشرف السادات طالقانی خواهر مرحوم آیت الله سیدمحمود طالقانی دارد.



این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: