يك ماه يارانه به تعويق مي‌‌افتد؟
تاريخ : 20 / 8 / 1391برچسب:یارانه,تعویق,عقاب نیوز, | 7:47 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

به گزارش مشرق به نقل از اقتصادایران آنلاین، طبق اعلام دبیر خانه ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها یارانه نقدی ۴۵هزار و ۵۰۰ توماني آبان‌ماه فردا ۲۱ آبان‌ماه به حساب سرپرست خانوار واريز مي‌شود.

اين در حالي است كه طبق آخرين اعلام عمومي، قرار بود يارانه نقدي هجدهم هر ماه به حساب سرپرست خانوار واريز شود، اما با اين تاخير به نظر مي‌رسد اتفاقي كه در ماه‌هاي نخست پرداخت يارانه نقدي افتاد، قرار است بار ديگر تكرار شده و يك ماه يارانه نقدي خانوار پرداخت نشود.
 
بيستم آبان سال ۸۹ بود كه براي نخستين بار يارانه نقدي به حساب سرپرستان خانوار واريز شد. قرار بر اين بود كه يارانه نقدي به صورت ماهانه پرداخت شود. در مرحله اول پرداخت یارانه نقدی، این مبلغ به صورت دوماهه و قبل از اجرای طرح به حساب مردم واریز شد، اما به‌تدریج با گذشت زمان، واریز یارانه‌های نقدی به جای دو ماه به یک ماه تبدیل شد و زمان واریز هم از ابتداي هر ماه به اواسط ماه تغيير كرد.
 
نخستين تاخير درست ۴۰ روز بعد از پرداخت يارانه مرحله اول روي داد كه براي دومين بار حساب‌هاي بانكي سرپرستان خانوار تغيير را احساس كرد. تاخير پرداخت يارانه در آخرين روز پاييز ۸۹، دور از ذهن نبود، چون هنوز آمارهاي ستاد هدفمندي در حال تكميل بود. اما سومين مرحله از پرداخت يارانه نقدي زماني اتفاق افتاد كه ۵۱ روز از زمستان سپري شده بود.
 
اين زمان آنقدر جابه‌جا شد كه در نهايت در مرحله چهارم با اول ارديبهشت ۹۰ همراه شد. پس از اين بود كه مسئولان قول مساعد دادند كه يارانه نقدي زين پس اول هر ماه پرداخت شود. اما اين رويداد مشكلات جديدي را براي شبكه بانكي كشور ايجاد كرد و آن اين بود كه به دليل همزماني با اول هر ماه و پرداخت حقوق سازمان‌ها، مراجعه‌كنندگان به دستگاه‌هاي خودپرداز دو برابر مي‌شوند و شبكه شتاب توان تحمل اين فشار را ندارد.
 
اين بود كه پس از مرحله پنجم و ششم، در مرداد ماه سال ۹۰، يارانه نقدي در يازدهم ماه پرداخت شد.
 
ستاد هدفمندي يارانه‌ها اعلام كرد كه براي برطرف شدن مشكل سيستم بانكي و كاهش حجم فعاليت‌ها در روزهاي خاصي از ماه، يارانه نقدي نيمه و نهايتا تا هجدهم هر ماه به حساب خانوار واريز مي‌شود.
 
در فاصله ماه‌هاي مهر تا پايان سال ۹۰ تقريبا اين قول دولتي‌ها اجرايي شد و يارانه نقدي در فاصله نهم تا هجدهم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واريز شد؛ اما در اين ميان نكته بسيار ظريفي وجود داشت كه از ديد بسياري پنهان نماند.
 
شاید در نگاه نخست، روزهای واریز شدن یارانه نقدی تفاوتی نکند؛ اما در پرداخت‌هایی که سقف انتهایی ندارند، یعنی باید به‌صورت مداوم پرداخت شوند، تغییر در روز پرداخت و تبدیل شدن پرداخت قبل از ماه به آخر ماه بعد، به معنای پرداخت نشدن یک ماه مستمری می‌باشد.
 
به عبارت دیگر، دولت به جای آنكه یارانه ماه آبان را در اواخر مهر پرداخت کند، این یارانه را در اواخر آبان پرداخت می‌کند و به همین ترتیب در ماه آذر و دی نیز تاخیر ایجاد می‌شود و در عمل یک ماه پرداخت نقدی انجام نمی‌شود. اين اتفاق در سال ۹۰ يك بار روي داد.
 
نخستين يارانه نقدي سال ۹۰ اولين روز ارديبهشت به حساب سرپرستان خانوار واريز شد و آخرين يا يازدهمين يارانه نقدي اين سال، هفدهم اسفند واريز شد و به اين ترتيب در سال ۹۰، دولت يك مرحله از يارانه نقدي را واريز نكرد. در سال ۹۱ نيز تاخيرهايي كه در روزهاي واريز يارانه نقدي ايجاد شده به‌طوري بوده كه در نهايت روز واريز را به بيست‌و يكم سوق داده است.
 
حالا بايد ديد در سال‌جاري، آيا دولت قصد دارد با چند روز تاخير در هر ماه براي واريز يارانه نقدي، به جز حرف‌ها و حاشيه‌هاي زيادي كه ايجاد كرده، مجددا يك ماه يارانه نقدي را به حساب سرپرستان خانوار پرداخت نكند؟



این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: