آیت الله نوری: اخذ جریمه دیرکرد حرام است
تاريخ : 3 / 7 / 1391برچسب:, | 4:31 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

عقاب نیوز:

به گزارش مشرق به نقل از رسا‌، حضرت آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید در دیدار با فرشاد حیدری مدیرعامل بانک ملی ایران و اعضای هیأت مدیره این بانک، با بیان این که اروپا و آمریکا چوب رنسانس و سکولاریسم  را می خورند، اظهارداشت: مشکلات اقتصادی آن ها با طرح ریاضت اقتصادی قابل حل نخواهد بود، زیرا ثروت دست عده معدودی است که حاضر نیستند این موقعیت را از دست بدهند.

وی نظام حاکم بر آمریکا و اروپا را کاپیتالیستی عنوان کرد و گفت: مشکل اقتصادی آن ها با کشور ما کاملا متفاوت است، ثروت در آن کشورها دست افراد خاصی است و 99 درصد مردم زیر بار قرض و فشارهای مالی هستند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم طاغوت را بر سه نوع سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تقسیم بندی کرد و گفت: قرآن برای هر سه نوع طاغوت مثال می زند و می فرماید باید همه این ها از بین بروند.

عمل به دستورات اسلام مشکلات اقتصادی را ریشه کن خواهد کرد

این مرجع تقلید مشکل اقتصادی و فقر را یکی از بزرگ ترین معضلات اجتماعی دانست و اظهارکرد: برخی فکر می کنند فقر جزئی از برنامه های اسلام است، درحالی که اگر به دستورالعمل های اسلام به درستی عمل شود فقر ریشه کن خواهد شد.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین (ع)، گفت:  احتیاج به غیر نوعی اسارت است و مسلمانان باید از این ذلت و اسارت نجات یابند؛ روایات فراوانی در مذمت فقر وجود دارد که نشان می دهد فقر مصیبتی است که باید از آن هم رهایی پیدا کرد.

وی اسلام را پاسخگوی همه مشکلات دانست و تصریح کرد: برای رفع فقر و تنگدستی نیز آموزه های فراوانی وجود دارد؛ اسلام می گوید اهل کار، کوشش و تدبیر باشید و از منابع طبیعی خداوند بهره برداری صحیح کنید، اگر این دستورالعمل اجرایی شود بخشی از مشکلات فقر حل می شود.

این مرجع تقلید، تدبیر، دلسوزی و هماهنگی بین مسؤولان را برای حل مشکل اقتصادی کشور ضروری خواند و گفت: مشکلات اقتصادی پیچیده است و باید با ایمان، جدیت، عزم ملی و اتحاد به حل آن اهتمام داشته باشیم.

حضرت آیت الله نوری همدانی، طلب مال حلال را با فضیلت ترین عبادات عنوان کرد و ابراز داشت: مردم برخی کارها را عار می دانند در صورتی که عار این است که انسان دست نیاز خود را به سوی دیگری دراز کند.

اخذ جریمه دیرکرد حرام است

وی دریافت دیرکرد یا جریمه تأخیر در پرداخت اقساط هرماه در قبال تسهیلات بانکی را ربا دانست و گفت: باید از ربا پرهیز کرد؛ می توان در برخی عقود ضمن شرط جریمه ای در نظر گرفت ولی باید این جریمه را یک بار پرداخت کرد ولی اگر در زمان های متوالی و بر اساس میزان پول، دریافت شود حرام است.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با تأکید بر این که می توان برای تضمیین پرداخت اقساط  از ضامن یا رهن استفاده کرد، افزود: راهکار اسلامی این است که مقداری طلا یا چیز با ارزش دیگری را از شخص بگیرید و در صورت نپرداختن دین، آن را فروخته و بدهی فرد را بر دارید.

این مرجع تقلید ربا را یکی از گناهان کبیره دانست و خاطرنشان کرد: در قرآن 7 مرتبه این گناه مذمت شده است؛ خداوند در قرآن از دو گناه کبیره بیش از همه تبری جسته است، یکی زیر سلطه کفار و طاغوت رفتن و دیگری ربا است و حرام خداوند با هیچ شرطی و به وسیله هیچ شخصی حلال نمی شود.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که اسلام می خواهد فرهنگ کار کردن گسترش پیدا کند، گفت: مضاربه که یکی ازعقود اسلامی است، اصالتش به کار است ولی ربا اصالتش به پول است؛ اسلام می خواهد این طور نباشد.

برخی مشکلات اقتصادی ناشی ازسوء مدیریت است و ربطی به تحریم ها ندارد

وی پذیرش فرهنگ تورم  از سوی مردم را خطری جدی برای اقتصاد کشور دانست و تصریح کرد: این که برخی به راحتی می گویند نرخ امروز با دیروز تغییر کرده است باید اصلاح شود؛ مردم تورم را امری عادی می پندارند در صورتی که در برخی از کشورها سالیان سال قیمت ها یکسان باقی می ماند، چرا باید در کشور ما روز به روز قیمت ها بالا برود.

این مرجع تقلید یکی دیگر از معضلات اقتصادی کشور را نبودن نرخ واحد در بخش های مختلف کشور عنوان کرد و گفت: گاهی دو مغازه در کنار هم قیمت یکسانی ندارند؛ این وضعیت باید کنترل شود، بخشی از گرانی ها ناشی از ضعف در مدیریت این شرایط است و ربطی به تحریم ندارد.

حضرت آیت الله نوری همدانی ضمن تأکید در کسب قدرت و استقامت اقتصادی، اظهارکرد: باید مسایل اقتصادی را طوری مدیریت کنیم که تحریم ها هیچ اثری بر کشور ما نگذارد.

وی در توصیه به مسؤولان کشور برای حل مشکلات اقتصادی، گفت: اکثر مردم در مضیقه هستند، این مردم که انقلاب را با جان خود به ثمر نشانده اند باید در رفاه باشند؛ سعی کنید همانطور که مقام معظم رهبری تأکید دارند مشکلات اقتصادی را حل کنید، بالا ترین خدمت به مردم ارزانی و فراوانی نعمت است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم، اقتصاد سالم را در گرو تولید کار و حمایت از سرمایه ایرانی دانست و ابرازداشت: برای تحقق این فرمایش رهبر معظم انقلاب  کارهای فراوانی می توان کرد؛ در کشور ما منابع طبیعی فراوانی وجود دارد، در روایت داریم هر ملتی که آب و خاک دارد ولی محتاج است از رحمت پروردگار به دور است.



این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: