تاريخ : 23 / 9 / 1392برچسب:فیس بوک,عقاب نیوز,پایگاه خبری,علت, | 9:25 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

این روزها بحث بر سر رفع فیلتر از شبکه اجتماعی فیسبوک و یا ممنوعیت آن زبانزد مردم و محافل ایران است. عده ای استفاده از آن را جرم می دانند و عده ای دیگر می گویند قانون مشخصی در باره آن وجود ندارد.
 
به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز ،عبدالصمد خرم آبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و مشاور قضایی غلامحسین محسنی اژه ای دادستان کل کشور، از شبکه اجتماعی فیس بوک به عنوان یک سایت جاسوسی نام می برد که به گفته وی کسی در ضرورت ادامه فیلتر کردن آن تردید ندارد.
 
وی چند روز پس از انتشار خبر بررسی موضوع ممنوعیت عضویت و فیلترینگ فیس بوک در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، تفکیک محتوای مجرمانه از محتوای غیرمجرمانه در این سایت را امکان پذیر ندانست و تاکید کرد: فعالیت چنین سایتی مغایر با قوانین جمهوری اسلامی است.
 
خرم آبادی، به وجود اشاره صریح مقام معظم رهبری در باره نقش مؤثر فیس بوک در فتنه 88 و همچنین هشدارهایی که برخی از مراجع محترم تقلید، علما و دلسوزان نظام در این خصوص دادند، استناد کرد و گفت بعید است دیگر کسی در ضرورت ادامه فیلتر این سایت تردیدی داشته باشند.
 
اینک شایسته است در این زمینه به فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی و چند تن از مراجع تقلید رجوعی دوباره داشته باشیم. متن پرسش از حضرت آیت الله خامنه ای و پاسخ معظم له را همراه با توضیح بخش اسلامی سایت تبیان به شرح زیر است:
 
متن سوال:
 
«بسم الله الرحمن الرحیم
 
حضرت آیت الله خامنه ای
 
با سلام و احترام
 
با توجه به اینکه وب سایت فیس بوک در ایران فیلتر شده است، آیا ورود به چنین سایتی صرفا برای ارتباط با دوستان و بدون هیچ فعالیت سوء علیه منافع ملی جمهوری اسلامی اشکال دارد؟ با تشکر»
 
متن جواب:
 
«باسمه تعالی
 
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته
 
به طور کلی اگر مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده و یا خوف ارتکاب گناه باشد و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود، جایز نیست والا مانعی ندارد.
 
موفق و مؤید باشید».
 
توضیح بخش احکام اسلامی تبیان: «حکم بالا در شکل فتوا بیان شده است یعنی تشخیص مصداق به عهده مکلف گذاشته شده است و تنها به بیان حکم کلی بیان شده است؛ تشخیص اینکه آیا این شرایط در مورد فعالیت در فیس بوک صادق می باشد یا خیر به عهده مکلفین گذاشته شده است.
 
نکته ای که در حکم بالا مشخص است این است که در صورتی که این فعالیت موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود، جایز نیست در حالی که ماهیت شبکه های مجازی بر پایه جمع آوری اطلاعات می باشد و هر چه استفاده کنندگان آن بیشتر باشند و در استفاده از آن، محدودیت کمتری برای خویش قائل باشند اطلاعات بیشتری را برای این شبکه های اطلاعاتی فراهم می کنند و در نتیجه منجر به تقویت دشمنان می شود. به نظر می آید این حکم نه حرام بودن مطلق فعالیت در این سایت را می رساند و نه جایز بودن آن را اثبات می کند، بلکه به نوعی فیمابین است. به هر حال تشخیص مصداق این حکم به عهده خود شماست».
 
****
 
نظرات مراجع دیگر در باره فیس بوک به شرح زیر است:
 
سوال: در شبکه های مجازی، مثل فیس بوک چه حکمی دارد؟
 
آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظله): به طور کلی استفاده از فضاهای مجازی برای جهات مشروع و صحیح که موجب فساد عقیده و اخلاق نشود بلکه بتوان از آن در جهت تبلیغ و ترویج معارف دینی استفاده کرد مانعی ندارد بلکه مطلوب است، اما رفتن در سایت هایی که باعث سست شدن عقیده و فساد اخلاق و یا ترویج باطل باشد، حرام است.
 
مۆمنین باید در چنین فضاهایی که افراد با اهداف متعددی فعالیت می کنند و اندیشه های گمراه کننده خود را تبلیغ و ترویج می نمایند، با همین وسائل و همین فضا، به شبهات آن ها پاسخ دهند و احکام اسلام و معارف اهل بیت علیهم السلام را به همگان، ابلاغ نمایند و در این خصوص از علماء اعلام و اهل تخصص در کلام کمک بگیرند.
 
****
 
سوال: استفاده و بازدید وهمچنین عضویت در شبکه های مجازی مثل فیس بوک چه حکمی دارد؟
 
آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله): چنانچه بر خلاف قوانین و مقررات باشد و مفسده داشته باشد جایز نیست.



تاريخ : 14 / 9 / 1392برچسب:, | 1:26 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

رئیس ستاد برگزاری نماز جمعه از برگزاری مراسم عبادی ـ سیاسی نماز جمعه تهران از ابتدای زمستان در مصلا خبر داد.

خبرگزاری فارس: نماز جمعه تهران، زمستان در مصلا برگزار می‌شود

 به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوزحجت‌الاسلام سیدیدالله شیرمردی رئیس ستاد برگزاری نمازجمعه تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس از برگزاری مراسم عبادی سیاسی نماز جمعه تهران از ابتدای زمستان در مصلا خبر داد. 

 

 

 

 

شیرمردی افزود: پس از جلسات مشترک با مسئولان مصلا و اعلام آمادگی آنها قرار است، مراسم نماز جمعه در فصل زمستان و تابستان به دلیل شرایط خاص آب‌و هوایی در مصلا برگزار شود.  

رئیس ستاد برگزاری نمازجمعه تهران افزود: برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این مراسم در مصلا با دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط مانند شهرداری، هلال احمر، راهور و مرکز فوریت‌های پزشکی در حال هماهنگی هستیم.



پایگاه خبری عقاب نیوز :

پنجمین شب از مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، امشب(جمعه) در حسینیه امام خمینی(ره)، با حضور حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای برگزار شد.



به گزارش  پایگاه خبری عقاب نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری،در این مراسم که سران قوا و هزاران نفر از سوگواران عاشق حسینی شرکت داشتند حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی در تبیین ابعاد حادثه عاشورا سخنرانی کرد و آقایان سادات رضوی و محمدرضا طاهری نیز مداحی کردند.

لازم به ذکر است این مراسم که از دوشنبه 20 آبان شروع شده بود، امشب پایان یافت.

 

 

 

 

گزارش تصويري مرتبط
-------------------------------



تاريخ : 19 / 8 / 1392برچسب:, | 10:54 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان، در بیوت مراجع تقلید در قم برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز به نقل از ایسنا، مراسم عزاداری شهادت امام حسین(ع) در دهه اول محرم در بیوت آیات عظام سبحانی، صافی‌گلپایگانی، نوری‌همدانی و جوادی‌آملی در حال برگزاری است.
 
مراسم عزاداری در دهه اول محرم از ششم این ماه به مدت پنج روز از ساعت 7 صبح در بیت آیت الله سبحانی در چهارراه شهداء برگزار خواهد شد.
 
مراسم عزاداری در بیت آیت‌الله صافی‌گلپایگانی نیز از اول تا 13 محرم ساعت 9 و 30 تا 11 در کوچه شماره شش چهارمردان برگزار می‌شود.
 
بنابر این گزارش، مراسم عزاداری در دفتر آیت‌الله جوادی آملی در دهه اول محرم شب‌ها در بنیاد بین‌المللی اسراء برگزار می‌شود.
 
همچنین مراسم عزاداری در دهه اول محرم در بیت آیت‌الله نوری‌همدانی هر روز بعد از اذان ظهر برگزار می‌شود.



تاريخ : 16 / 8 / 1392برچسب:, | 9:59 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 پاسخ رهبر معظم انقلاب و آیت‌الله مکارم شیرازی به استفتائی در مورد برهنه کردن بدن هنگام عزاداری سیدالشهداء در برنامه زمزم احکام رادیو معارف بیان شد.

به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز به نقل ازخبرگزاری رسا نوشت: برنامه «زمزم احکام» رادیو معارف به استفتاء شنوندگان این رادیو پیرامون برهنه شدن عزاداران در مجالس حسینی پرداخته که سوال و پاسخ رهبر معظم انقلاب و آیت‌الله مکارم شیرازی به شرح ذیل است:

سوال: عریان کردن بدن و لخت شدن به هنگام سینه زنی و عزاداری برای حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام از نظر شرعی چه حکمی دارد؟ لطفاً توضیح دهید.

آیت‌الله مکارم شیرازی:
«احتیاط آن است که عزاداران حسینی لخت نشوند عریان نشوند؛ آیا فردی در مجلس ترحیم پدرش اگر لخت شود این جزء آداب عزاداری است؟! برادران بر لخت شدن اصرار نداشته باشند. اما برای عزاداری می‌توان مقداری از سینه را باز گذاشت. سابقا پیراهن‌هایی بود که قسمتی از آن دکمه می‌شد و جلوی سینه را باز می‌کردند و لخت هم نمی‌شدند که بدن نما باشد. با این کار دشمنان هم نمی‌توانند سرزنش کنند.»

حضرت آیت الله سید علی خامنه ای: حجت‌الاسلام فلاح زاده نماینده پاسخ به احکام مقام معظم رهبری در جواب به این استفتاء گفت: «به نظر حضرت آقا در مجالس عزاداری هرکاری که سبب شود دشمنان از این کار ما علیه مکتب تشیع یا شیعیان سوء استفاده کنند و سبب تفرقه بین مسلمانان باشد، حرام است و باید پرهیز کرد.»



تاريخ : 15 / 8 / 1392برچسب:, | 10:11 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

تهران بزرگ - جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری، شورای اصناف کشور، مجامع امور صنفی تولیدی و توزیعی تهران و جامعه انجمن های اسلامی اصناف و بازار با صدور اطلاعیه ای درگذشت یاردیرین امام(ره) و رهبری را تسلیت گفتند.

 

در اطلاعیه جامعه انجمن های اسلامی اصناف و بازار که روز چهارشنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت، آمده است: درگذشت یاردیرین امام(ره) و رهبری و مبارز دیرین نهضت اسلامی ˈحاج حبیب الله عسگراولادیˈ همه علاقمندان انقلاب اسلامی و یاران امام راحل را اندوهگین کرد.

آن مرحوم بی شک از خالص ترین مبارزان با رژیم ستم شاهی و از امین ترین عاشقان امام(ره) و رهبری بود.

این اطلاعیه می افزاید: ایشان که نام خود را با سالهای طولانی مبارزه، تلاش و تحمل فشارهای فراوان مجاهدت مزین نموده سردمدار صیانت از ارزش های نظام و رهبری بوده و همواره خود را به عنوان شخصیتی اخلاقی و حافظ منافع نظام و پیرو بی چون و چرای رهبری و ولایت فقیه در اذهان ملت ایران ثبت و سابقه ای درخشان از خود برجای گذارد.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری، شورای اصناف کشور، مجامع امور صنفی تولیدی و توزیعی تهران و جامعه انجمن های اسلامی اصناف و بازار رحلت آن فقید سعید را به محضر رهبر معظم انقلاب، بیت محترم و خانواده های عزادار صمیمانه تسلیت عرض می کند.



تاريخ : 27 / 7 / 1392برچسب:, | 2:58 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

آیت‌الله صافی گلپایگانی در پی استفتاء جمعی از مؤمنین درباره اعدام مجدد شخص قاچاقچی اعلام کرد: در فرض سؤال، اعدام چنین شخصی جایز نمی‌باشد؛ والله العالم.

خبرگزاری فارس: اعدام مجدد شخص قاچاقچی جایز نیست

به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از قم و به نقل از دفتر آیت‌الله صافی گلپایگانی، متن نامه ارائه شده خدمت آیت‌الله صافی گلپایگانی به این شرح است:

بسمه تعالی

محضر مبارک مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی

با عرض سلام و احترام؛

اگر شخصی به واسطه قاچاق مواد مخدر محکوم به اعدام شده و بعد از اجرای حکم، حیات خود را باز یافته باشد، آیا چنین شخصی را می‌توان اعدام کرد؟ خواهشمند است حکم شرعی آن را بیان فرمایید.

باتشکر/جمعی از مؤمنین

متن پاسخ معظم له به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

علیکم السلام و رحمة الله

در فرض سؤال، اعدام چنین شخصی جایز نمی‌باشد؛ والله العالم.

13 ذی الحجة الحرام 1434

لطف الله صافی

شایان ذکر است قاچاقچی مواد مخدر که سه سال قبل بر اساس قانون مبارزه با مواد مخدر اصلاحیه سال 1389 و به جرم حمل یک کیلوگرم مخدر شیشه به اعدام محکوم شده بود، سحرگاه چهارشنبه در بجنورد اعدام شد. پیکر وی 12 دقیقه بالای چوبه دار بود تا در نهایت با تأیید پزشک، به سردخانه منتقل شد. اما یک روز بعد، کارگر سردخانه متوجه زنده‌بودن علیرضا-م 37 ساله شد.

پس از این اتفاق، برخی خبرگزاری‌ها از اعدام مجدد وی پس از بهبودی خبر دادند و به استفتائات علما از جمله جلد دوم جامع‌الاحکام آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی استناد کردند که این استناد از سوی دفتر این مرجع تقلید تکذیب شد.



پایگاه خبری عقاب نیوز :

دفتر استفتائات آیت‌الله صافی گلپایگانی پیرامون اعدام مجدد یک قاچاقچی اطلاعیه‌ای صادر کرد.

 

به گزارش  پایگاه خبری عقاب نیوز به نقل ازگروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این اطلاعیه آمده است: « در پی سؤالات تعدادی از مردم از دفتر حضرت آیت‌الله‌العظمی صافی‌گلپایگانی دامت برکاته در رابطه با اعدام دوباره قاچاقچی، دفتر استفتائات معظم‌له اعلام کرد که مسأله‌ای که در کتاب جامع الأحکام جلد دوم می‌باشد ارتباطی به موضوع مذکور ندارد و معظم له نسبت به این مسأله نظر دیگری دارند.»

 

بر اساس این گزارش، اواخر هفته گذشته خبر زنده‌شدن مرد اعدامی در زندان بجنورد در رسانه‌ها منتشر شد که برخی خبرها حاکی از اعدام مجدد وی پس از بهبودی به استناد استفتائات برخی علما بود.



تاريخ : 21 / 7 / 1392برچسب:, | 1:36 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز : 

وقتی به حج آمدم هیچی نمی دیدم و در مسجد النبی(ص) از خداوند خواستم تا بینایی ام را به من برگرداند و در آن لحظه ربّانی سیاهی از جلوی چشمانم کنار رفت و نوری را مقابلم احساس کردم و به چپ و راستم نگاه کردم و فریاد شوق برآوردم و خداوند را شکر کردم.

 

 

 

 

یک خانم زائر نابینای سودانی پس از هفت سال معالجه بی فایده، در مسجد النبی(ص) شفا یافت.
به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز  به نقل از خبرگزاری شبستان به نقل از برخی منابع عربی، یک خانم زائر نابینای سودانی که پیش از ادای مناسک حج به مدینه النبی(ص) مشرف شده بود، بینایی خود را در مسجد النبی(ص) به دست آورد.
«فاطمه الماحی» زائر سودانی هفت سال پیش بینایی خود را از دست داده بود و بارها عمل جراحی انجام داده بود که همه این جراحی ها بی فایده بوده است.
وی گفت: وقتی به حج آمدم هیچی نمی دیدم و در مسجد النبی(ص) از خداوند خواستم تا بینایی ام را به من برگرداند و در آن لحظه ربّانی سیاهی از جلوی چشمانم کنار رفت و نوری را مقابلم احساس کردم و به چپ و راستم نگاه کردم و فریاد شوق برآوردم و خداوند را شکر کردم.
وی اظهار داشت: برای نخستین بار بود که پس از هفت سال خودم را دیدم و پسرم را دیدم در حالی که اشک شوق می ریخت.
وی تصریح کرد: از اینکه برای ادای مناسک حج به مکه مکرمه می روم و خانه خدا را می بینم، خوشحال هستم.



تاريخ : 20 / 7 / 1392برچسب:, | 12:23 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

از ظهر فردا یکشنبه ۲۱ مهر مصادف با هشتم ذی‌الحجه (یوم الترویه)، اعمال حج تمتع امسال با محرم شدن زائران در شهر مکه و حرکت به سمت صحرای عرفات آغاز می‌شود و زائران طی فاصله زمانی ظهر تا شب وارد صحرای عرفات شده و در چادرهای عرفات مستقر می‌شوند.


  به گزارش  پایگاه خبری عقاب نیوز  به نقل پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، با محرم شدن زائران در مکه و حرکت به سمت عرفات از فردا یکشنبه (21 مهر) اعمال حج تمتع آغاز می‌شود.

وقوف (یعنى ماندن) در سرزمین عرفات با قصد قربت، پس از محرم شدن دومین عمل واجب برای انجام حج تمتع است و زائران روز دوشنبه 22 مهرماه مصادف با 9‬ ذی‌الحجه (روز عرفه)، از ظهر تا غروب در صحرای عرفات وقوف خواهند کرد.

اعمال حج تمتع با وقوف در مشعرالحرام تا طلوع آفتاب، حرکت به منا و انجام رمی، قربانی و تراشیدن سر و بیتوته در منا ادامه می‌یابد و روز سه‌شنبه 23 مهرماه مصادف با10 ذی‌الحجه (روز عید قربان)، زائران در مشعرالحرام تا طلوع آفتاب وقوف می‌کنند.

در ادامه روز چهارشنبه 24 مهرماه مصادف با 11‬ ذی‌الحجه، زائران در منا بیتوته کرده و سپس رمی جمرات (پرتاب سنگ به شیطان سه گانه) خواهند پرداخت.

روز پنج‌شنبه 25 مهر مصادف با 12‬ ذی‌الحجه نیز زائران اعمال بیتوته در منا، رمی جمرات (پرتاب سنگ به شیطان سه گانه) و حرکت به طرف مکه پس از اذان ظهر را انجام می‌دهند.

اعمال زائران پس از ورود دوباره به مکه مکرمه شامل طواف، نماز زیارت، سعی بین صفا و مروه و طواف نساء است و نماز پس از روز عید قربان نیز تا حداکثر پایان ماه ذی‌الحجه انجام می‌پذیرد و به این ترتیب اعمال حج تمتع به پایان رسیده و زائران حاجی می‌شوند.

 64 ‬هزار زائر از جمهوری اسلامی ایران در مناسک معنوی حج تمتع امسال حضور دارند.



تاريخ : 16 / 6 / 1392برچسب:, | 7:43 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی‏ با تسلیت درگذشت عالم مجاهد آیت‌الله آقای حاج سیّدحسن طاهری‌خرم‌آبادی‏، از نقش این عالم بزرگوار در نهضت امام خمینی(ره) و همچنین حضور اثرگذار و وفادارانه ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تجلیل كردند.
به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز  به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني مقام معظم رهبري، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی‏ با تسلیت درگذشت عالم مجاهد آیت‌الله آقای حاج سیّدحسن طاهری‌خرم‌آبادی‏، از نقش این عالم بزرگوار در نهضت امام خمینی(ره) و همچنین حضور اثرگذار و وفادارانه ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تجلیل كردند.

ايشان افزودند: تقوا و اخلاص همراه با هوشمندی و متانت از شاخصه‌های برجسته‌ی این روحانی مجاهد و مبارز بود.

متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
خبر درگذشت عالم مجاهد آیت‌الله آقای حاج سیّدحسن طاهری خرم‌‌آبادی رحمة‌الله علیه را که پس از دوران طولانی بیماری رنجبار اتفاق افتاده است، با تأسف و تأثر دریافت کردم. این عالم بزرگوار که از آغاز نهضت امام بزرگوار در صفوف مبارزه قرار داشت، در دوران پس از پیروزی نیز همواره دارای نقش اثرگذار بوده و در عرصه‌‌های گوناگون فکری و سیاسی و جهادی، وفادارانه نقش آفرینی می‌کرد و تقوا و اخلاص همراه با هوشمندی و متانت از شاخصه‌‌های برجسته‌ی این روحانی مجاهد و مبارز بود.

اینجانب تسلیت صمیمانه‌ی خود را به فرزندان و بازماندگان مکرّم و همه‌ی ارادتمندان و دوستان ایشان تقدیم میدارم و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.

سیّد علی خامنه‌ای
16 شهریور 1392



تاريخ : 16 / 6 / 1392برچسب:, | 9:59 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت از آغاز پیش ثبت نام عتبات عالیات از امروز خبر داد و گفت: پیش ثبت نام اعزام به عتبات عالیات تا تاریخ 29 شهریور ماه ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز به نقل از فارس، مسعود اخوان گفت: از امروز و همزمان با ولادت حضرت معصومه(ع) و آغاز هفته حج و زیارت ثبت نام عتبات عالیات آغاز می‌شود و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت (http://atabat.haj.ir) ثبت نام خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: ثبت‌نام‌ها تا 29 شهریور ماه ادامه دارد و نتایج قرعه کشی روز 30 شهریورماه قرعه کشی انجام می‌شود و روز 31 شهریور از طریق سامانه (http://atabat.haj.ir) اعلام می‌شود تا برای ثبت نام نهایی اقدام کنند.

مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت افزود: متقاضیانی که در این مدت ثبت نام کنند از 16 مهرماه سال جاری تا 22 آذرماه به عتبات مقدسه اعزام می‌شوند و در این مدت روز عرفه، عید قربان و عید غدیر را داریم که امیدواریم زائران بتوانند از این ایام به بهترین نحو استفاده کنند.

اخوان تصریح کرد: به منظور رفاه حال زائران و به منظور اینکه تمام افرادیکه تمایل دارند در این ایام در عتبات عالیات حضور داشته باشند ظرفیت‌های اعزام را افزایش دادیم تا تعداد بیشتری بتوانند اعزام شوند.

وی به تمام زائران توصیه کرد: تنها در قالب کاروان‌های مجاز سازمان حج و زیارت به عتبات عالیات سفر کنند و از اعزام انفرادی به مرزها به طور جدی خودداری کنند همچنین از طریق دفاتر غیرمجاز و واسطه‌ها اقدام به سفر نکنند.

اخوان خاطرنشان کرد: قیمت‌ها نیز هیچ تغییری نداشته و مانند دوره‌های قبل است.



تاريخ : 1 / 6 / 1392برچسب:, | 8:22 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

مسئولیت طراحی و نظارت بر ساخت ضریح جدید حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه‌السلام در جلسه‌ای با حضور آیت‌الله محمدی ری شهری، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام به استاد فرشچیان سپرده شد.

به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز  به نقل از فارس: مسئولیت طراحی و نظارت بر ساخت ضریح جدید حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام به استاد فرشچیان سپرده شد.

آیت الله محمد محمدی ری شهری در این نشست که با حضور جمعی از مدیران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام برگزار شد، با تاکید بر این نکته که باید ضریح جدید در حال ساخت یک اثر هنری ماندگار و اثرگذار معنوی باشد، گفت: حدیث عرضه دین حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه‌السلام که در آن مبانی اعتقادی حضرت مورد تائید واقع شده و ایشان مشمول دعای امام زمان خویش شده‌اند، باید با ظرافت و دقت در ساخت ضریح جدید به مخاطبان منتقل شود.

آیت‌الله محمدی ری شهری گفت: اهالی تهران و اطراف آن و نیز همه زائران این حرم مطهر از جهان تشیع از این اثر ارزشمند معنوی و ماندگار برخوردار خواهند شد، از این رو باید با حساسیت و جدیت خاصی ساخت این ضریح منور انجام شود.

در این نشست گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص مراحل ساخت ضریح مطهر حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه‌السلام مطرح شد.

استاد فرشچیان در این جلسه گفت: من در زندگی شخصی خود تاکنون حاجات بسیاری را با توسل به حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه‌السلام و یاری خدای متعال گرفته‌ام و خودم را مدیون این حضرت می‌دانم.

وی همچنین با تشریح نکاتی که به لحاظ هنری باید در ساخت ضریح منور، مدنظر قرار گیرد، تصریح کرد: باید نقطه عطف همه طرح‌های هنری در اماکن متبرکه، ذکر و یاد خدا و کلام و منقبت ائمه معصومین علیهم‌السلام باشد.

ضریح در حال ساخت حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه‌السلام با ابعاد 390 سانتی متر طول، 290 سانتی‌متر عرض و 296 سانتی‌متر ارتفاع با اسکلت ورق استیل و روکش چوب ساج در حال ساخت است.

طراح اولیه اسکلت داخلی این طرح محمد میرزا علی تهرانی از متخصصان معماری کشور است.



پایگاه خبری عقاب نیوز :

بخش استفتائات دفتر رهبر معظم انقلاب میزان زکات فطره را بر مبنای گندم برای هر نفر حداقل ۳ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد.

خبرگزاری فارس: بخش استفتائات دفتر رهبر معظم انقلاب میزان زکات فطره را اعلام کرد

بخش استفتائات دفتر رهبر معظم انقلاب در پاسخ به سؤال فارس، میزان زکات فطره امسال بر مبنای گندم را برای هر نفر حداقل 3 هزار و 500 تومان اعلام کرد.

بخش استفتائات دفتر رهبر معظم انقلاب میزان زکات فطره در شهرستان‌ها را نیز برای هر نفر حداقل 3 هزار تومان دانست.

به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز به نقل از فارس، زکات فطره باید شب اول ماه شوال و در پایان آخرین روز ماه رمضان کنار گذاشته شده و پس از اقامه نماز عید سعید فطر، به فرد مستمند داده شود.

این نوع زکات، بر هر فرد مسلمان عاقل و بالغ که توانایی گرفتن روزه در ماه رمضان را دارد و همچنین معذورین و کسانی که عمدا روزه خود را خورده‌اند، واجب است.

میزان زکات فطره بر اساس قوت غالب مردم اعلام می‌شود و کسانی که قوت غالب آنها در طول سال برنج است، باید میزان فطریه را بر حسب قیمت آن بپردازند که رقم آن 15 هزار تومان اعلام شده است.



تاريخ : 26 / 4 / 1392برچسب:امامزاده,قل قلی,عقاب نیوز, | 10:37 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

آن‌ها جلوی ورودی اما‌مزاده دراز می‌کشند، نیت می‌کنند و سپس غلت می‌زنند و از پله‌ها پایین می‌روند، همان‌طور هم غلت‌زنان به سر جای اول‌شان برمی‌گردند و معتقدند اگر در این غلت زدن آسیب نبینند، حاجت خود را می‌گیرند.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران ؛ نام اصلی‌اش «محمد بن حَنفیه» است؛ اما مردم محلی آن را «امامزاده قل‌قلی» یا «غلتان» نامیده‌اند، حکایت این نام هم در روایت برخی مردم ریشه دارد که معتقدند برای حاجت گرفتن باید مسیری را غلتان طی کرد.

امامزاده حنفیه یا قل‌قلی را در راه قزوین - گیلان می‌توان یافت، در 15 کیلومتری شهر «لوشان» و در روستای مرتفع «بیورزن». آرامگاه این امامزاده را در ارتفاع 1045 متری ساخته‌اند. سنگ بنای آن در زمان آل‌ بویه گذاشته شد و در هر دوره، این بنا را به نحوی بازسازی کرده‌اند؛ اما ساختمان تاریخی امامزاده در زلزله‌ی رودبار سال 1368 کاملا فرو ریخت و دوباره ساخته شد. حالا شکل آن شبیه بیشتر امامزاده‌هایی است که در شمال کشور دیده می‌شود، ساختمانی آجری و مکعبی‌شکل با درها و پنجره‌های فلزی سبز رنگ و گنبد و مناره‌هایی طلایی.

 

امامزاده حنفیه را بیشتر، مردم محلی و گیلک‌ها می‌شناسند؛ ولی با همان نام «قل‌قلی». هر سال هم جمعیت زیادی به‌مناسبت رحلت رسول اکرم (ص) برای زیارت به این امامزاده می‌آیند، خیلی‌ها هم این باور را دارند که برای گرفتن حاجت‌شان باید در این امامزاده غلت بزنند.



ادامه مطلب
تاريخ : 23 / 4 / 1392برچسب:پیش,ثبت نام,عتبات,عقاب نیوز, | 10:2 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت از انجام پیش‌ثبت‌نام برای سفر به عتبات عالیات در ماههای شهریور و مهر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر ، مسعود اخوان گفت: متقاضیان تشرف به عتبات عالیات که مایل به اعزام از تاریخ 29 مردادماه سال جاری  لغایت  15 مهر سال جاری هستند، با رعایت موارد مشروحه ذیل و با تکمیل فرم مربوطه در سایت پیش ثبت نام (http://atabat.haj.ir) می توانند برای خود وهمراهانشان پیش ثبت‌نام کرده و کد رهگیری دریافت کنند.
 
شروع پیش ثبت نام از ساعت 9 صبح روز یکشنبه مورخ 23 تیرماه  لغایت ساعت 24 روز یکشنبه 30 تیرماه خواهد بود.



ادامه مطلب
تاريخ : 14 / 4 / 1392برچسب:توقف,اعزام,زائر,عتبات,عالیات,عقاب نیوز, | 4:44 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

اعزام زائران ايراني به عتبات از امروز ۱۳ تير ماه، تا يكم مرداد ماه امسال متوقف شد.

به گزارش مهر، آخرين گروه زائران ايراني، روز چهارشنبه - ۱۲ تير ماه، عازم عتبات عاليات شدند و اعزام زائران ايراني به عتبات از امروز ۱۳ تير ماه، تا يكم مرداد ماه امسال متوقف شد. بر اساس اين گزارش، آخرين گروه زائران ايراني عتبات عاليات ۱۹ تير ماه جاري به كشور باز خواهند گشت.

به علت بازسازي و نوسازي مراكز اقامتي زائران ايراني، اعزام زائران به مدت ۱۸ روز متوقف خواهد بود كه در اين مدت نيز يك هيات ايراني از شركت شمسا با حضور در عراق به بررسي وضعيت اسكان و تغذيه زائران ايراني عتبات مي‌پردازند.

مرحله جديد اعزام‌هاي عتبات پس از پايان تعطيلات ۱۸ روزه از يكم مرداد ماه آغاز مي‌شود و تا ۲۸ مردادماه ادامه خواهد داشت.

بنابر اعلام مدير كل عتبات عاليات سازمان حج و زيارت اعزام‌هاي اين مرحله بدون انجام پيش ثبت نام اينترنتي انجام مي‌شود و متقاضيان اعزام در اين ايام مي‌توانند با مراجعه مستقيم به دفاتر حج و زيارت نسبت به نام نويسي در كاروان‌ها اقدام كنند.

مسعود اخوان اضافه كرد: پس از اتمام اعزام‌هاي مرحله جديد، دور دوم اعزام‌ها از ۲۹ مرداد ماه آغاز مي‌شود و تا ۱۵ مهر ماه سال ۹۲ ادامه خواهد داشت.

مدير كل عتبات عاليات سازمان حج و زيارت يادآور شد: اعزام‌هاي مرحله دوم مانند اعزام‌هاي گذشته به صورت پيش ثبت نام اينترنتي خواهد بود كه زمان آن و چگونگي مراجعه به سامانه، متعاقبا از طريق رسانه‌هاي جمعي اعلام مي‌شود.



تاريخ : 3 / 4 / 1392برچسب:, | 9:0 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

امیرالمومنین امام علی علیه السلام در حدیثی زیبا یکی از نشانه های قطعی ظهور حضرت مهدی علیه السلام را بیان فرموده‌اند.
مشرق- امیرالمومنین امام على عليه‏ السلام فرمودند :

هرگاه آواز دهنده‌‏اى از آسمان آواز داد كه «همانا حق در ميان خاندان محمّد است»، در آن هنگام نام مهدى(ع) بر سر زبان‌‏هاى مردم مى‏‌افتد و از جام محبّت او مى‌‏نوشند و جز نام او بر زبان ندارند .



متن حدیث: 
                       
امام على عليه‏‌ السلام :
إذا نادى مُنادٍ مِنَ السَّماءِ : «إنَّ الحَقَّ في آلِ مُحَمّدٍ» فَعِندَ ذلِكَ يَظهَرُ
المَهدِيُّ عَلى أفواهِ النّاسِ و يَشرَبونَ حُبَّهُ فلايَكونُ لَهُم ذِكرٌ غَيرُهُ ؛ ‏


 

«كنزالعمّال، حدیث 39665»



تاريخ : 28 / 3 / 1392برچسب:, | 12:32 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

همشیره مکرمه آیت الله نوری همدانی درگذشت.
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، همشیره مکرمه حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید قم، به دیار معبود شتافت.

مراسم تشییع و تدفین پیکر آن بانوی بزرگوار عصر دیروز در شهر مقدس قم و در جوار حرم کریمه اهل بیت(س)‌ برگزار گردید و آیت الله محمد تقی مصباح یزدی در حرم کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س) بر پیکر آن مرحومه نماز اقامه کرد.

پیکر همشیره حضرت آیت الله نوری همدانی سپس جهت خاکسپاری به گلزار شهدای قم منتقل شد و در این مکان آرام گرفت.

  پروه وبگردی با گاه خبرنگاران ؛ درگذشت این بانوی مکرمه را به آیت الله نوری همدانی و بیت آن مرحوم تسلیت می گوید.



تاريخ : 12 / 3 / 1392برچسب:, | 9:33 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

صبح امروز آیت‌الله سید جلال الدین طاهری اصفهانی دیدار حق را لبیک گفت.

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،  آیت‌الله سید جلال الدین طاهری صبح امروز بر اثر بیماری تنفسی و کهولت سن دار فانی را وداع گفت و به دیدار حق شتافت.

وی در سن 87 سالگی و بر اثر بیماری در بیمارستان الزهرا اصفهان که چندی است در این بیمارستان نیز بستری است به دیار حق شتافت.
آیت‌الله طاهری نخستین امام جمعه اصفهان بود.

احتمال تدفین در گلستان شهدای اصفهان

محمد طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به فوت آیت‌الله طاهری بیان کرد: پدرم در اثر بیماری تنفسی و کهولت سن به رحمت خدا پیوست.

وی در پاسخ به سوالی در مورد بیان جزئیات فوت آیت‌الله گفت: در حال حاضر در شرایطی نیستم که بتوانم بیان کنم.

پسر آیت الله طاهری در مورد برگزاری مراسم فوت پدر بزرگوارشان افزود: تا ظهر اطلاعات دقیق از برگزاری مراسم را در این زمینه خواهم داد.

وی ادامه داد: پدرم وصیت کرده است که در کنار مرقد حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شود البته با توجه به اینکه برادرم سید علی نیز مفقوالاثر است احتمال اینکه در گلستان شهدای اصفهان نیز آرام بگیرد وجود دارد.



تاريخ : 5 / 3 / 1392برچسب:, | 1:6 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

آن که نامش کرده عالم را مسخر زینب است
آن که وصفش می رباید هوش از سر زینب است
مادرش آموزگار مکتب شرم وحیاست
فارغ التحصیل دانشگاه مادر زینب است
گر علی بن ابی طالب بود معیار صبر
آن که صبرش با علی گردد برابر زینب است
گفت پیغمبر حسینم هست کشتی نجات
بادبان و محور و سکان و لنگر زینب است
هست از درهای جنت یک درش باب الحسین
فاش می گویم کلید قفل آن در زینب است
آن چه داغ شش برادر را به خود هموار کرد
تا بماند جاودان دین پیمبر زینب است

 

 



تاريخ : 22 / 2 / 1392برچسب:, | 1:25 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

http://farsi.khamenei.ir/ndata/home/1392/139202221812eeafb.jpgحضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی، درگذشت مرحوم مغفور آقای حاج محمود مرتضائی‌فر را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:

بسمه تعالی
درگذشت مرحوم مغفور آقای حاج محمود مرتضائی‌فر را كه از یاران صمیمی انقلاب و خدمتگزار با وفای نماز جمعه‌ی تهران بودند به بازماندگان و دوستان ایشان تسلیت میگویم و رحمت و غفران الهی را برای آن مرحوم مسئلت میكنم.
سیدعلی خامنه‌ای
۲۲ اردیبهشت
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای



پایگاه خبری عقاب نیوز :

در شب شهادت ریحانه ی رسول، حضرت زهرای بتول سلام الله علیها مراسم عزاداریِ دخت گرامی پیامبر اسلام، با حضور اقشار مختلف مردم و جمعی از مسئولان کشور در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد.
در این مراسم پر فیض، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی و آقای سعید حدادیان در سوگ شهادت بانوی عصمت و طهارت سخنرانی و مدیحه سرایی کردند.
این مراسم که از 22 فروردین شروع شده است تا دوشنبه 26 فروردین 1392 در حسینیه امام خمینی(ره) ادامه خواهد داشت.

منبع : پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

 



تاريخ : 23 / 1 / 1392برچسب:, | 10:18 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

مداحی حاج محمود کریمی و حمید علیمی در کنار تعدادی از مداحی های به زبان آذری ویژه ایام فاطمیه برای شما کاربران انتخاب شده که می توانید از اینجا دانلود کنید.
 مجله شبانه باشگاه خبرنگاران-

مداحی حاج محمود کریمی در فاطمیه اول 91 -هیئت رایت العباس(ع)

دریافت فایلهای صوتی:

بخش اول - روزهام بی تو شبیه شام تاره (غزل امام زمان)

بخش دوم - چشای مرتضی چشمه زمزم داره می باره نم نم (روضه حضرت زهرا)

بخش سوم - تو میری من می مونم گل یاس جوونم (زمینه)

بخش چهارم - دردهایم را اگر با تو بگویم بیشتر (واحد)

بخش پنجم - شوریده و شیدای توام شیرینی رویای منی (شور)

بخش ششم - دلبری کار چشات من که می میرم برات (شور)

بخش هفتم - آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند (مناجات)

شب دوم فاطمیه اول 1391 رایت العباس(ع)

دریافت فایلهای صوتی:

بخش اول - منیکه روز و  شب از  اشک چاره مینوشم (غزل امام زمان)

بخش دوم - ببین میتوانی بمانی بمان (روضه حضرت زهرا)

بخش سوم - داری میری بی یارت کاشکی میشد برگردی (زمینه)

بخش چهارم - السلام ای ثمر عمر پیغمبر زهرا (واحد)

بخش پنجم - ای تشنه لب جونم فدات (شور)

بخش ششم - ای کتاب عشق من بسته مشو (مناجات)


مداحی علیمی در فاطمیه اول 91

 فایل های صوتی با فرمت (mp3):

بیا بنشین به غمخواری کنار بسترم اسما(حمید علیمی)   سنگین

دلم خونه گرفته ماه این خونه پریشونم گلم زنده نمیمونه(حمید علیمی)   سنگین***حتما دانلودش کنید!

آسمان من زمین گیرم مکن(حمید علیمی)   سنگین

علی گویم علی جویم...(حمید علیمی)   سنگین*

زینب زینب زینب ایتای یکتا زینت مولا...(حمید علیمی)   شور-تک

میگیره پر دوباره دلی که بی قراره(حمید علیمی)    شور**

زندگیمو فدات میکنم فدای خاک پات میکنم(حمید علیمی)   شور**

 فایل های تصویری با فرمت (mp4):

میگیره پر دوباره دلی که بی قراره(حمید علیمی)    شور**

زندگیمو فدات میکنم فدای خاک پات میکنم(حمید علیمی)   شور**


مداحی آذری ویژه فاطمیه

مداحی زیبای آذری با نوای حاجی عسگری دریافت

مداحی زیبای آذری با نوای حاج امین دریافت

مداحی زیبای آذری با نوای حاج داود حقیقی دریافت

مداحی زیبای آذری با نوای حاج ابراهیم رهبر دریافت

مداحی زیبای آذری با نوای حاج مهدی خادم آذریان دریافت

مداحی زیبای آذری با نوای حاجی مرتضی دریافت

مداحی زیبای آذری با نوای حاج سلیم موذن زاده-۱ دریافت

مداحی زیبای آذری با نوای حاج سلیم موذن زاده-۲ دریافت



تاريخ : 20 / 1 / 1392برچسب:, | 9:19 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

مدیر کل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت گفت: پیش ثبت نام دوره جدید اعزام به عتبات عالیات از 24 فروردین ماه جاری - شنبه هفته آینده - آغاز می شود.

ˈمسعود اخوانˈ روز سه شنبه در گفت و گو با  ایرنا افزود: پیش ثبت نام دوره جدید عتبات عالیات تا یکم اردیبهشت ماه امسال ادامه خواهد داشت.
 
این مقام مسئول در سازمان حج و زیارت اضافه کرد: علاقمندان می توانند برای نام نویسی در دوره جدید اعزام ها، در تاریخ یاد شده به سایت اینترنتی عتبات به نشانی www.atabat.ir مراجعه کنند.
 
اخوان یادآور شد: پالایش و بررسی اطلاعات ثبت نام کنندگان و قرعه کشی پیش ثبت نام این دوره نیز دوم اردیبهشت ماه صورت می گیرد.
 
مدیر کل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت ادامه داد: متقاضیان دوره جدید از 25 اردیبهشت تا 16 تیر ماه امسال به عتبات عالیات اعزام می شوند.
 
هم اکنون اعزام های مرحله آخر پیش ثبت نام سال 91 در حال انجام است که تا 24 اردیبهشت ماه امسال ادامه خواهد داشت.



تاريخ : 19 / 1 / 1392برچسب:, | 6:43 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

برادر عزت الله ضرغامی، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران دارفانی را وداع گفت.
 
به گزارش سفیر، مراسم یابود مرحوم حسن ضرغامی، امروز از ساعت 15 تا 17 در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) خیابان آیت الله ایروانی(رباط کریم) برگزار می‌شود.



تاريخ : 17 / 1 / 1392برچسب:, | 1:39 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

معاون سازمان حج و زیارت گفت: ثبت نام زائران در کاروان‌های حج امسال در همه استان‌های کشور به جز استان‌های تهران، البرز، قم و قزوین در تاریخ 29 فروردین ماه 92 آغاز خواهد شد.
به گزارش مشرق به نقل از فارس، غلامرضا رضایی معاون سازمان حج و زیارت با اعلام این خبر اظهار داشت: ودیعه گذاران حج تمتع تا تاریخ 20 آبان ماه سال 1384 که حجاج سال‌جاری را تشکیل می‌دهند، می‌توانند برای ثبت‌نام در کاروان‌های حج امسال در روزهای 29 و 30 فروردین ماه سال‌جاری اقدام کنند.وی ادامه داد: ثبت نام زائران در کاروان‌های حج امسال در همه استان‌های کشور به جز استان‌های تهران، البرز، قم و قزوین در تاریخ 29 فروردین ماه 92 آغاز خواهد شد و شروع ثبت نام در استان‌های مذکور در تاریخ 30 فروردین 92 خواهد بود.
 
وی تاریخ درج کاروان‌های تمتع در جراید کثیرالانتشار را 26 فروردین‌ماه 92 اعلام کرد و بیان داشت: زائران می‌توانند بر اساس انتخاب گروه‌های قیمتی، اقدام به ثبت‌نام در کاروان‌ها در تاریخ فوق الذکر کنند.معاون سازمان حج و زیارت افزود: 50 درصد ظرفیت کاروان‌های تمتع به ثبت نام اینترنتی تخصیص داده شده که زائران می‌توانند از منازل خود اقدام به ثبت نام کنند و ثبت نام مابقی ظرفیت‌ها در دفاتر زیارتی انجام خواهد شد.
 
رضایی ادامه داد: از آنجایی که سازمان حج و زیارت سازمانی زائر محور است، برای جلب رضایت زوار بیت الله‌الحرام ضروری‌ است تا همه ساله برآوردی برای انتخاب مدیران کاروان‌های تمتع انجام پذیرد که در این راستا هیات‌هایی از سوی سازمان حج و زیارت مشخص شده‌اند تا با حضور در استان‌های کشور برای مصاحبه با مدیران کاروان‌ها و ارزیابی عملکرد آنان، آنها را از لحاظ توانمندی اجرایی، آشنایی با اماکن مقدسه، خصوصیات ظاهری و غیره مورد بررسی قرار دهند.
 
وی افزود: بر اساس نظر کمیته‌های تشکیل شده در سازمان، سطح سواد مدیران تمتع می‌بایستی معادل لیسانس علمی و بالاتر باشد و مدیران کاروان‌های امسال از میان کسانی انتخاب خواهند شد که در آزمون مدیران سال 1387 شرکت کرده و موفق به کسب امتیاز لازم شده و همچنین در سنوات قبل عملکردشان مورد رضایت زائران و معیارهای مورد نظر سازمان حج و زیارت بوده ‌است.
 
رضایی ادامه داد: از آنجایی که لازم است یک مدیر حج تمتع برای انجام مسئولیت از پویایی و جنب‌و‌جوش ویژه‌ای برخوردار باشد، ضروری است از نیروهایی استفاده شود که از سلامت و توان جسمانی کاملی برخوردار باشند که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته حداکثر سن مدیران مصاحبه ‌شونده 55 سال تمام تعیین شده ‌است. وی از برگزاری آزمون سراسری انتخاب مدیران حج تمتع 93 در آینده نزدیک خبر داد.



تاريخ : 15 / 12 / 1391برچسب:, | 5:55 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

خبرگزاری فارس: ضریح جدید مرقد مطهر امام حسین(ع) دقایقی پیش با حضور جمعی از مسئولان ایرانی و عراقی رونمایی شد.

خبرگزاری فارس: ضریح جدید مرقد مطهر امام حسین(ع) رونمایی شد
گزارش تصويري مرتبط

-------------------------------

به گزارش خبرنگار اعزامی فارس به عراق، ضریح جدید امام حسین(ع) پس از گذشت 45 روز از عملیات جابه‌جایی ضریح قدیمی توسط جمعی از مسئولان رونمایی شد.

در این مراسم که در حرم حضرت سیدالشهدا(ع) برگزار شد، آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان، حجت الاسلام سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، حجت الاسلام قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت، حجت الاسلام تقوی رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه، الیاس نادران نماینده مجلس شورای اسلامی، حسن پلارک رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات و ... حضور داشتند. مراسم رونمایی از ضریح جدید امام حسین(ع) ساعت 15 به وقت عراق با حضور زائران و با تلاوتی از آیات قرآن توسط قاری مصری آغاز شد و مداحان اهل بیت(ع) نیز در این مراسم به مداحی پرداختند.

کاروان ضریح جدید امام حسین(ع) 6 آذر ماه سال جاری پس از اتمام ساخت آن در قم توسط هنرمندان و مهندسان ایرانی به سمت عراق حرکت کرد.

کاروان انتقال ضریح جدید امام حسین(ع) پس از عبور از شهرهایی همچون تهران، ساوه، اراک، بروجرد، خرم‌آباد، شوشتر، دزفول، آبادان و اهواز از مرز مهران خارج و به عراق رسید. قسمتی از قطعات ضریح جدید نیز توسط هواپیما به عراق منتقل شد.

عملیات جابه جایی ضریح جدید از 27 دی ماه سال جاری با نصب مشبک در اطراف ضریح آغاز شد.

از 4 تا 10 بهمن نیز عملیات باز کردن ضریح جدید امام حسین(ع) شروع شد و عملیات کف سازی و مهندسی نیز در تاریخ 11 و 12 بهمن ماه انجام شد.

پس از گذشت حدوداً روز در تاریخ 22 بهمن پیکره چوبی ضریح جدید نصب شد و پس از آن در تاریخ 24 بهمن نیز پنجره‌های جدید ضرح امام حسین(ع) نصب گردید.

بر این اساس 2 اسفند ماه سال جاری نیز عملیات نقره کوبی و 5 تا 10 اسفند نیز عملیات طلا کوبی ضریح امام حسین(ع) انجام شد و امروز پس از گذشت بیش از 45 روز از اجرای عملیات جابه جایی ضریح قدیمی با ضریح جدید امام حسین(ع) زائران کربلای معلی ضریح جدید سیدالشهدا(ع) که گوشه‌ای از هنر هنرمندان ایرانی است را مشاهده کردند.

در ساخت ضریح جدید حدود 118 کیلوگرم طلا به همراه نقره، چوب درخت ساج استفاده شده است. همچنین قطعات ضریح جدید نیز به دلیل افزایش ماندگاری نانو کاری شده است.



تاريخ : 4 / 12 / 1391برچسب:, | 10:11 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

خبرگزاری فارس: مادر شهید علی‌اکبر شیرودی شامگاه امروز دار فانی را وداع گفت.

 

خبرگزاری فارس: مادر شهید شیرودی به دیار باقی شتافت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان تنکابن، مادر شهید علی‌اکبر شیرودی شامگاه جمعه دار فانی را وداع گفت.

سید ابراهیمی هاشمی معاون استاندار و فرماندار ویژه تنکابن در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تایید این خبر خاطر نشان کرد: شهربانو حسین شیرودی شامگاه امروز در سن 87 سالگی به علت کهولت سن در منزل خود دعوت حق را لبیک گفت.

 

 



تاريخ : 3 / 12 / 1391برچسب:, | 8:1 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

محمد حسين خوشوقت گفت: «مقام معظم رهبري بر پيكر آيت‌الله خوشوقت نماز مي‌خوانند.»
فرزند ارشد آيت‌الله خوشوقت اعلام كرد، پيكر ايشان روز شنبه به خاك سپرده مي‌شود و  رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیت الله خامنه ای، بر پیکر اين استاد اخلاق نماز می‌خوانند.

به گزارش فرارو، محمدحسين خوشوقت اظهار كرد: «مراسم تشییع پیکر آیت‌الله خوشوقت شنبه ۵ اسفندماه از دانشگاه تهران آغاز شده و پیکر این عالم ربانی در جوار حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به خاک سپرده می‌شود.»

وي عنوان كرد كه به احتمال بسيار زياد پيكر اين استاد اخلاق با پرواز ساعت 20 امشب از مكه مكرمه به تهران منتقل خواهد شد.

محمد حسين خوشوقت گفت: «مقام معظم رهبري بر پيكر آيت‌الله خوشوقت نماز مي‌خوانند.»

آیت‌الله خوشوقت صبح روز گذشته (چهارشنبه) در بیمارستان سعودی به دلیل ناراحتی‌های قلبی، ريوي و افت فشار به دیدار حق شتافت.



تاريخ : 3 / 12 / 1391برچسب:, | 11:6 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

خبرگزاری فارس: رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: ضریح جدید امام حسین (ع) 16 اسفند ماه سال جاری رونمایی خواهد شد.

خبرگزاری فارس: ضریح جدید امام حسین (ع) 16 اسفند ماه رونمایی می شود

حسن پلارک در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس اظهار داشت: با توجه به اجرای سریع عملیات جابجایی ضریح جدید امام حسین در کربلا این ضریح 16 اسفندماه رونمایی می شود و زائران عتبات عالیات نیز می توانند 24 ربیع الاول مصادف با 17 اسفند ماه به زیارت بروند.

وی گفت: ضریح جدید امام حسین(ع) با حضور شخصیتها و مسئولان ایرانی و عراقی و به صورت قطعی 16 اسفندماه در کربلا رونمایی میشود.

به گزارش خبرگزاری فارس، ضریح جدید امام حسین توسط هنرمندان ایرانی و با طراحی استاد فرشچیان در قم ساخته شد و پس از گذشتن از تعدادی از شهرهای ایران به عراق و کربلا منتقل شد. عملیات جابجایی ضریح جدید امام حسین (ع) از اوایل بهمن ماه سال جاری آغاز شده بود

ضریح مطهر امام حسین (ع) ششم شهریورماه با حضور مسئولان کشوری و مدعوینی از چند کشور اسلامی در محل ساخت کارگاه این ضریح در مدرسه علمیه معصومه قم رونمایی شد.

وزن سازه ضریح مطهر حضرت امام حسین (ع) بالغ بر 12 هزار کیلوگرم است که در این سازه، پنج هزار و 300 کیلوگرم چوب، چهار هزار و 600 کیلوگرم نقره، 118 کیلو و 650 گرم طلا، 700 کیلوگرم مس، 450 کیلوگرم تسمه و پولت های استیل، 700 کیلوگرم چوب تزیینی و 100 کیلوگرم آهن آلات بکار رفته است.



تاريخ : 2 / 12 / 1391برچسب:, | 9:56 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

حضرت آیت الله خوشوقت، از علمای ربانی و زاهد تهران، ساعت ۷ صبح امروز دوم اسفند به ملکوت اعلی پیوست. حضرت آیت الله خوشوقت، که برای انجام حج عمره در سرزمین وحی به سر می برد، پانزدهم بهمن ماه سال جاری، به علت عفونت حاد ریوی و نارسایی کلیوی و قلبی در شهر مکه بستری شد.
 
آیت الله خوشوقت به ملکوت اعلی پیوست
افکار- حضرت آیت الله خوشوقت، که برای انجام حج عمره در سرزمین وحی به سر می برد، پانزدهم بهمن ماه سال جاری، به علت عفونت حاد ریوی و نارسایی کلیوی و قلبی در شهر مکه بستری شد.

روند درمان ایشان طی ۱۷ روز گذشته، فراز و نشیب هایی داشت اما در روز سه شنبه به حدی رسید که امکان انتقال شان به تهران جهت درمان فراهم شده بود. با این حال صبح سه شنبه، با بازگشت عفونت ریوی، حال این عالم ربانی رو به وخامت گذارد.

آيت الله عزيز خوشوقت در ماه رجب سال ١٣٠٥ هجرى شمسى در شهر بادکوبه(باکو) متولد شد.

پدر و مادر ایشان اهل زنجان بودند اما چند سالی را به خاطر نا امنی منطقه، به باکو مهاجرت کرده بودند که عزیز، دومین فرزند خانواده، در آنجا تولد یافت.

ايشان پس از تحصيلات دبیرستان، به علوم حوزوى روى آوردند و پس از پنج سال تحصيل در مسجد لرزاده تهران راهى ديار علم و تقوا، قم شدند.

حضرت آیت الله خوشوقت، دروس خارج فقه و اصول را نزد حضرات آیات عظام سید حسین بروجردی و امام خمینی قدس سرهما سپری کردند و حکمت و فلسفه و تفسیر را نزد علامه طباطبایی (ره) آموختند.

انفاس ملكوتى رادمرد فرزانه، آيت الله العظمی محمد حسین طباطبايى، ايشان را بيش از ديگران با دقايق و رموز اخلاق و مدارج معرفت آشنا ساخت و همين امر ايشان را مورد توجه و محبت ويژه علامه قرار داد.

آیت الله خوشوقت پس از پایان دروس حوزوی، به تهران بازگشتند و در سن ۳۳ سالگی ازدواج کردند.

حاصل ازدواج ایشان، دو فرزند پسر و چهار دختر است.

پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي، طي حكمي از سوي امام خميني(ره) به عنوان نماينده ويژه ايشان در ستاد عالي انقلاب فرهنگي منصوب شدند و نيز اغلب در زمينه هاي فرهنگي، ارشاد و هدايت جوانان و تربيت فضلاي مستعد، نقشی بزرگ ايفا نمودند.

اقامت در تهران، برپايي نماز جماعت در مسجد امام حسن مجتبي(ع)، تربيت طلاب و فضلاي حوزه علميه، درس اخلاق و توجه به خواسته ها و حاجات مردم، انس با جوانان، بسيجيان، رزمندگان و خانواده هاي شهدا در طول بيش از پنجاه سال از ايشان چهره اي دوست داشتني و مردمي ساخت.

آنها كه ايشان را از نزديك مي شناسند و يا وصف حال ايشان را شنيده اند، صبر و حوصله و سعه صدر كم نظيرشان را در برخورد با مردم مي ستايند.

ايشان به جهت فهم عميق و آراي بديعي كه در آيات و روايات و دعاها به ويژه صحيفه سجاديه و نهج البلاغه داشتند، گنجينه اي از تقوا و زهد و معارف در عصر حاضر به شمار مي رفتند.

شيوه سلوك و تقرب به خدا نزد آيت الله خوشوقت تا حد زیادی برگرفته از علامه طباطبايي است و خلاصه آن، اين است كه براي رشد ايمان و سلوك در صراط مستقيم الاهی، دو امر لازم است؛ اول ترك گناه و انجام واجبات و دوم، ذکر قلبی و لسانی خداوند متعال.

آیت الله خوشوقت، به رغم اجتناب از زندگی در شهر قم و تدریس سنتی علوم حوزوی در آن شهر مقدس، طی دو دهه ی اخیر، مرتبا در حوزه علمیه قم حضور می یافتند و طلاب تشنه ی سیر و سلوک حقیقی، از محضر ایشان بهره ها می بردند.

دفاع صریح و غیرتمندانه ایشان از انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری دام ظله العالی، و نیز حضور مکرر ایشان در جبهه های نبرد حق علیه باطل در دوران دفاع مقدس، زبانزد خاص و عام است.

حضرت آیت الله خوشوقت روز پانزدهم بهمن ماه سال جاری، در حالی که اعمال حج عمره را به پایان برده بودند، به علت عفونت حاد ریوی در بیمارستانی در شهر مکه بستری شدند. شدت عفونت ریوی، موجب عفونی شدن خون ایشان و نیز از کار افتادن کلیه هاشان شده بود.

روند درمان ایشان طی بیش از دو هفته به گونه ای پیش رفته بود که امکان انتقال ایشان به تهران را در روز اول اسفند، فراهم ساخته بود اما بازگشت دوباره عفونت ریوی، اختلال عملکرد قلب و ضعف شدید جسمانی، موجب شد حضرت آیت الله خوشوقت، که عمری را خالصانه برای خدا و تبلیغ راه راستین حضرت پروردگار زندگی کرده بود، در کنار خانه خدا، به آغوش خدا باز گردد.



تاريخ : 10 / 11 / 1391برچسب:, | 4:20 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

پیامبر اکرم(ص) و همچنین امام صادق(ع) در زندگی خود سخنان گهرباری گفته اند که در این جا 20 حدیث و سخن گهر بار از آن ها را برای شما آماده کردیم:

 
1- خَیرُ الأصحابِ مَن قَلَّ شِقاقُهُ و کَثُرَ وِفاقُهُ.
بهترین یاران کسی است که ناسازگاریش اندک باشد و سازگاریش بسیار. پیامبر اکرم (ص)
 
2-ابن آدم عندك ما يكفيك وانت تطلب ما يطغيك لا بقليل تقنع ولا بكثير تشبع .
فرزند آدم ، آنچه حاجت تو را رفع كند در دسترس خود داري و در پي آنچه تو را به طغيان وا مي دارد روز ميگذاري ، به اندك قناعت نميكني و از بسيار سير نمي شوي . پیامبر اکرم (ص)
 
3-اتق دعوة المظلوم فإنما يسال الله حقه وان الله لن يضيع لذي حق حقه
از نفرين مظلوم بپرهيز زيرا وي به دعا حق خويش را از خدا ميخواهد و خدا حق رااز حق دار دريغ نميدارد . پیامبر اکرم (ص)
 
4-اتقوا الدنيا فوالذي نفسي بيده انها لأسحر من هاروت وماروت
از دنيا بپرهيزيد ، قسم به آن كس كه جان من در كف اوست كه دنيا ازهاروت و ماروت ساحرتر است . پیامبر اکرم (ص)
 
5-اتقوا دعوة المظلوم فإنها تصعد الي السماء كأنها شرارة
از نفرين مظلوم بترسيد كه چون شعله آتش بر آسمان ميرود . پیامبر اکرم (ص)
 
6-اثنان يعجلهما الله في الدنيا البغي وعقوق الوالدين .
دو چيز را خداوند در اين جهان كيفر ميدهد : تعدي ، و ناسپاسي پدر و مادر . پیامبر اکرم (ص)
 
7-إنَّ اللهَ عَزَّوَجَّلَ يََرحَمُ الرَّجُلَ لَشُدَةِ حُبِّ لُوَلَدُه.
براستي كه خداوند عزوجل رحم مي نمايد مرد را، به سبب شدت محبت او به فرزندش. امام صادق (ع)
 
8-اَحبّ اخوانى الى من اهدى الى عيوبى
محبـوبتـرين بـرادرانـم نزد من، كسـى است كه عيبهايـم را به من اهدا كنـد. امام صادق (ع)
 
9-انَّ العَملَ القَليل الدّائم علي اليقينِ اَفضَلُ عِنداللهِ منَ العَمَلِ الكثير علي غَيرِ يقين
عمل اندك و بادوام كه بر پايه يقين باشد و در نزد خداوند از عمل زياد كه بدون يقين باشد برتر است. امام صادق (ع)
 
10-ما عذب الله امه الا عنداستهانتهم بحقوق فقرإ اخوانهم
خداوند امتى را عذاب نخواهد كرد، مگر در وقتى كه نسبت به حقوق برادران نيازمند خود سستى نمايند. امام صادق (ع)
 
11-ايـاكـم ان يحسـد بعضكـم بعضـا فـان الكفـر اصله الحسـد. 
از حسـد ورزى به يكـديگـر بپـرهيزيـد، زيـرا ريشه كفـر، حسـد است. امام صادق (ع)
 
12-لاتشـاور احمق و لاتستعن بكذاب و لاتثق بمـوده ملوك
با احمق مشورت نكن و از دروغگو يارى مجو و به دوستى زمامداران اعتماد مكن.امام صادق (ع)
 
13-احب الاعمال الي الله أدومها وان قل .
محبوبترين كارها در پيش خدا كاريست كه دوام آن بيشتر است ، اگر چه اندك باشد . پیامبر اکرم (ص)
 
14-لا فقر اَشد من الجهل ، لا مال اَعود من العقل . 
هیچ تهیدستی سخت تر از نادانی و هیچ مالی سودمندتر از عقل نیست . پیامبر اکرم (ص)
 
15-احب الجهاد الي الله عز وجل كلمة حق تقال لامام جائر
بهترين جهادها در پيش خدا سخن حقي است كه به پيشواي ستمكار گويند . پیامبر اکرم (ص)
 
16-احب الطعام الي الله ما كثرت عليه الايادي
بهترين غذاها در پيش خدا آن است كه گروهي بسيار بر آن بنشيند . پیامبر اکرم (ص)
 
17-احب عباد الله الي الله أنفعهم لعباده .
از جمله بندگان آن كس پيش خدا محبوبتر است كه براي بندگان سودمندتر است. پیامبر اکرم (ص) 
 
18-الجبارون ابعد الناس من الله عز و جل يوم القيامة 
دورترين مردم از خداوند عزو جل در روز قيامت سركشان متكبر هستند.امام صادق (ع)
 
19-اِذا رأَيتمُ العَبدَ مُتفُقَّداً لِذُنوبِ النّاس ناسيا لِذنوبه فَاعلُمو اَنَّهُ مُكرَ بهِ
هرگاه ديديد كه بنده اي گناهان مردمان را جستجو مي كند و گناهان خويش را فراموش كرده است بدانيد كه او فريب شيطان را خورده است.امام صادق (ع)
 
20-مَن ماتَ و لَم يعرف امام زمانِهِ ماتَ ميتةً جاهِليةً
هركس بميرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهليت مرده است.امام صادق (ع)



تاريخ : 27 / 10 / 1391برچسب:, | 4:21 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

نخستین گروه زایران ایرانی عمره مفرده متشكل از 300 نفر و مربوط به دو كاروان از زایران تهرانی، بامداد امروز (چهار شنبه) وارد مدینه منوره شدند.
۱۳۹۱ چهارشنبه ۲۷ دی ساعت 16:21
به گزارش سرویس اجتماعی برنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری، این اعزام از ترمینال شماره یک فرودگاه مهرآباد و توسط شركت هواپیمایی سعودی به مقصد مدینه منوره انجام شد.

زایران مدینه منوره از ساعت 21 سه شنبه شب در فرودگاه مهرآباد گرد هم آمده بودند تا پس از آخرین توجیهات و اقدامات لازم به این سفر معنوی اعزام شوند.

براین اساس، روزانه حدود دو تا سه پرواز از 19ایستگاه پروازی كشور به عربستان سعودی اعزام می شوند.

به گفته معاون سازمان حج و زیارت، طبق برنامه ریزی صورت گرفته، نیمی از اعزام عمره گزاران در دوره جدید توسط شركت‌های سعودی و نیمی دیگر توسط شركت‌های ایرانی شامل شركت هواپیمایی ماهان و ایران ایر انجام می شود.

مدیر یكی از این كاروان‌ها كه اعزام 170 نفر را به عهده داشت، اظهار داشت: پروازهای ایرانی از نظر سرویس دهی و احترام به زایران بهتر از پرواز سعودی است.

همچنین بر پایه برنامه اعلام شده از سوی مسوولان سازمان حج و زیارت، حدود شش تا هفت هزار نفر از عمره گزاران ایرانی در هفته به سرزمین وحی عزیمت خواهند كرد.

نام نویسی در كاروان های مرحله نخست عمره مفرده سال جاری از 30 آذرماه گذشته آغاز شد و دارندگان اولویت‌های یک تا 300 بانک ملت می‌توانستند در دو هزار كاروان ثبت نام كنند.

طبق اعلام سازمان حج و زیارت، اولویت‌های مرحله دوم عمره امسال نیز از نیمه بهمن ماه فراخوان می شوند و اعزام های مرحله دوم از نیمه اردیبهشت تا 16 تیرماه سال آینده صورت می‌گیرد.



تاريخ : 19 / 10 / 1391برچسب:, | 8:9 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

با دقت در آیات و روایات و مراجعه به منابع دینی عوامل ذیل که یکی پس از دیگری بیان می شود به عنوان علل و عوامل نگرانی، اضطراب، افسردگی و سایر بیماری های روحی، مطرح می شود که بیشتر جنبه شناختی دارند.
به گزارش جهان، وبلاگ منتظران در جدیدترین نوشته خود آورده است:
 
با دقت در آیات و روایات و مراجعه به منابع دینی عوامل ذیل که یکی پس از دیگری بیان می شود به عنوان علل و عوامل نگرانی، اضطراب، افسردگی و سایر بیماری های روحی، مطرح می شود که بیشتر جنبه شناختی دارند. هر چند عوامل دیگر نیز وجود دارند. در این مقاله به ریشه برخی از این تنیدگی ها که در قرآن کریم آمده است اشاره می کنیم.
 
1. کفر و بی ایمانی
 
هر چند کفر در بینش اسلامی خود نوعی بیماری روانی است، لکن به نوبه خود یکی از علل بیماری روانی است؛ زیرا کفر یکی از موانع شناخت و درک صحیح واقعیات و حقایق است. به واسطه کفر، ابزار اصلی شناخت یعنی قلب، چشم و گوش از کار می افتد «خَتَمَ اللهُ عَلَی قُلُوبِهِم وَ عَلی سَمْعِهِم وَ عَلی اَبْصَارِهِم غِشَاوَة؛(1)؛ خداوند بر دل ها و گوش ها و چشم های شان پرده افکنده است» و این یعنی ظلمت و گمراهی مطلق که در آیه دیگر فرمود: «وَ مَنْ لَمْ یجْعَلِ اللهُ لَهُ نُورَاً فَمَا لَهُ مِنْ نُورٍ؛(2) کسی که برای خدا برای او نوری قرار نداده برای او نور نیست» و این تاریکی و ظلمت مطلق همان ایجاد زمینه بالقوه برای اضطراب، تشویش درونی و نگرانی های روحی است.
 
2. فراموشی یاد خدا و اعراض از آن
 
کسی که از یاد خدا غافل گردد و از آن دل بگرداند علاوه بر عذاب اخروی، در دنیا نیز به زندگی سختی مبتلا خواهد شد: «مَنْ أعْرَضَ عَنْ ذِکرِی فَإنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکاً وَ نَحْشُرُهُ یوْمَ الْقِیامَةِ اَعْمَی؛(3) هر کس از یاد من روی گردان شود، زندگی(سخت) و تنگی خواهد داشت و در روز قیامت هم، نابینا محشور می شود.»
 
درهای زندگی به کلی بر وی بسته می شود و این همان معیشت سخت است؛ زیرا کسی که خدا را فراموش کند برای او چیزی غیر از دنیا نمی ماند که آن را کمال مطلوب خود سازد. قهراً همه کوشش ها معطوف به آن می شود و این نوع زندگی هیچ گاه او را آرام نمی کند و چنین کسی به آرامش نخواهد رسید؛ چرا که همیشه یا برای از دست دادن چیزی و یا برای دست نیافتن چیزی در حال افسردگی، اضطراب و نگرانی و تشویش خاطر و غمگینی بسر می برد.
 
3. خود فراموشی
 
به دنبال خدا فراموشی، انسان مبتلا به خود فراموشی می شود. «وَ لاتَکونُوا کالَّذِینَ نَسُوا اللهَ فَاَنْسَیهُمْ اَنْفُسَهُمْ؛(4) ؛ هم چون کسانی نباشید که خدا را فراموش کردند و خدا نیز آنها را به خودفراموشی گرفتار کرد.» کسانی که مبتلا به خود فراموشی هستند ارزش ها، استعدادها و لیاقت های ذاتی خود را فراموش می کنند و کسی که جز به نفس خویش بپردازد، خود را در تاریکی ها سرگردان ساخته و به هلاکت رساند.
کسی که برای خدا برای او نوری قرار نداده برای او نور نیست» و این تاریکی و ظلمت مطلق همان ایجاد زمینه بالقوه برای اضطراب، تشویش درونی و نگرانی های روحی است
 
4. دلبستگی به امور مادی و غیرالهی
 
دلبستگی شدید به امکانات فردی و اجتماعی از قبیل ثروت، فرزند، پست، مقام، عشیره و امثال این ها که زینت حیات دنیایی است انسان را از ذکر و یاد خدا غافل می کند، لذا قرآن در این باره هشدار می دهد و می فرماید:
 
«یا أیهَا الَّذِینَ آمَنُوُا لاتُلْهِکمْ اَمْوَالَکمْ وَ لا اَوْلادَکمْ عَنْ ذِکرِاللهِ وَ مَنْ یفْعَل ذَلِک فَأُولئِک هُمُ الْخَاسِرُون؛(5) ای کسانی که ایمان آورده اید اموال و فرزندان تان شما را از یاد خدا غافل نکند و کسانی که چنین کنند، زیان کارند.»
 
5. حرص و طمع
 
یکی از اولین انگیزه هایی که انسان را به صفات رذیله از قبیل اعراض از یاد خدا و جمع و کنز اموال وا می دارد صفتی به نام (هُلْع) است. انسان هلوع هرگاه دچار تنش و فقدانی بشود، عجز و لابه می کند و چون خیری (نفعی) به او برسد بخل می‌وزد و حاضر نیست دیگران از آن منافع حظی داشته باشند:
 
«إنَّ الإنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً إذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً وَ إذَا مَسَّهُ الْخَیرُ مَنُوعاً؛(6) به یقین انسان، حریص و کم طاقت آفریده شده است. هنگامی که بدی به او می رسد بی تابی می کند و هنگامی که خوبی به او می رسد، مانع دیگران می شود (بخل می ورزد)».
 
6. بی توجهی به نماز
 
یاد خدا مایه آرامش دل هاست و نماز موجب تداوم یاد خداست تا جایی که گفته شد: «أقِمِ الصَّلَوةَ لِذِکرِی؛(7) نماز را به خاطر این که یاد من است بپا دارید» و نماز طبق صریح آیه قرآن از هر عمل عبادی دیگر برتر است: «أنَّ الصَّلَوةَ تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْکرِ وَ لَذِکرُ اللهِ أکبَر؛ (8) نماز فحشا و منکرات را از جامعه و از امن اهل نماز دور می‌سازد و هیچ فریضه ای بالاتر از نماز نیست.» حال بی توجهی به برترین عامل آرامش در انسان، نتیجه آن جز اضطراب، استرس و هیجان نخواهد بود.
آرزو
 
7. آرزوهای طولانی
 
هنگامی که پرده های غفلت و غرور آرزوهای دور و دراز بر قلب و تمامی وجود انسان سایه افکند، دیگر توانایی درک حقایق و واقعیت را نخواهد داشت و همین باعث به فراموشی سپردن یاد خدا می شود. چه زیبا فرمود قرآن کریم درباره کافران که:
 
«ذَرْهُمْ یأکلُوا وَیتَمَتَّعُوا وَ یلْهِهِمُ الأمَلُ فَسُوفَ یعْلَمُونَ؛(9) بگذار از آنها بخورند و بهره گیرند، و آرزوها آنان را غافل سازد، ولی به زودی خواهند فهمید».
 
یعنی نتیجه بد این آرزوهای طولانی را(چون اصل آرزو بد نیست، آرزوهای طولانی مذموم است) بزودی خواهند دید.
 
8. دنیاطلبی و دلبستگی به آن
 
انسان دلبسته به دنیا همیشه در اضطراب و نگرانی به سر می برد؛ زیرا دنیا قرین با انواع فقدان هاست و فشارهای روانی ناشی از این فقدان ها اضطراب زاست.
 
امام علی علیه السلام می فرماید:
 
«حُبُّ الدُّنْیا رَأْسُ الْفِتَنِ وَ أصْلُ الْمِحَنِ؛(10) دوستی دنیا، سرِ همه فتنه ها و ریشه همه اندوه ها و محنت هاست» یعنی عاشق دل باخته دنیا، تمامی عوامل اندوهگینی و اضطراب را دارد چون ریشه همه این نگرانی ها محبت دنیا است.
هر کس از خدای بزرگ بترسد خداوند خوف او را در دل هر چیزی قرار می دهد یعنی همه از او می ترسند، و هر کس از خدای بزرگ نترسد، خداوند ترس همه چیز را در دل او قرار می دهد و از همه کس می ترسد
 
9. نداشتن خوف از خدا
 
کسی که از خدا و مجازات های عادلانه او نترسد تا سبب کنترل افکار، اعمال و احساسات وی شود زمینه خوف(رهبه) یعنی ترس توأم با اضطراب شدید در وی ایجاد می شود. به تعبیر بهتر هر کس از خدا بترسد از هر چیزی دچار وحشت و اضطراب می شود.
 
در حدیثی از امام صادق علیه السلام می خوانیم:
 
«مَنْ خَافَ اللهَ عزَّوجلَّ أخَافَ اللهُ مِنْهُ کلَّ شَی ءٍ وَ مَنْ لَمْ یخِفِ اللهَ عزَّوجلَّ أخَافَهُ اللهُ مِنْ کلِّ شیءٍ؛ (11) هر کس از خدای بزرگ بترسد خداوند خوف او را در دل هر چیزی قرار می دهد یعنی همه از او می ترسند، و هر کس از خدای بزرگ نترسد، خداوند ترس همه چیز را در دل او قرار می دهد و از همه کس می ترسد».
 
شبیه این روایت از رسول خدا صلی الله علیه و آله و امیرالموءمنین علیه السلام نیز نقل شده است. (16)
 
و امام علی علیه السلام فرمود:
 
«ثَمَرَةُ الْخَوْفِ ألأمْنِ» و فرمود: «اَلْخَوُفُ أمَانٌ» و فرمود: «ِفْتَأْمَنْ»(12) بنابراین ترس از خدا هم در دنیا و هم در آخرت آرامش و امنیت می آورد و قهراً ترک خوف از خدا، مستلزم وحشت و اضطراب خواهد بود.
 
10. ترک ازدواج
 
یکی از مواهب الهی وجود همسر شایسته برای انسان است که مایه آرامش زندگی است. چنان چه قرآن کریم در دو آیه به این جهت تصریح فرموده است: «وَ مِنْ آیاتِهِ أنْ خَلَقَ لَکمْ مِنْ اَنْفُسِکمْ اَزْوَاجاً لِتَسْکنُوا اِلَیهَا؛(13) از جمله نشانه های خدا این است که از جنس خودتان همسرانی برای شما آفرید تا در کنار آنها آرامش بیابید» در آیه دیگر هم فرمود: «هُوَ الَّذِی خَلَقَکمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَ جَعَلَ فِیهَا زَوُجَهَا لِیسْکنَ اِلَیهَ؛(14) او خدایی است که همه شما را از یک فرد آفرید و همسرش را نیز از جنس او قرار داد تا در کنار او بیاساید و آرام گیرد.» این آرامش از اینجا ناشی می شود که این دو جنس، مکمل و مایه نشاط و شکوفایی و پرورش یکدیگر می باشند؛ به طوری که هر یک بدون دیگری ناقص است. طبیعی است که در میان یک موجود و مکمل وجود او، چنین جاذبه نیرومندی وجود داشته باشد. از اینجا می توان نتیجه گرفت آنها که پشت پا به این سنت الهی می زنند وجود ناقصی دارند؛ چرا که یک مرحله تکاملی آنها متوقف شده است. این آرامش و سکونت هم از نظر جسمی است و هم از نظر روحی، هم از جنبه فردی است و هم اجتماعی.
 
بیماری هایی که به خاطر ترک ازدواج برای جسم انسان پیش می آید قابل انکار نیست. هم چنین عدم تعادل روحی و ناآرامی های روانی که افراد مجرد با آن دست به گریبانند کم و بیش بر همه روشن است. از نظر اجتماعی افراد مجرد کمتر احساس مسئولیت می کنند و به همین جهت انتحار و خودکشی در میان مجردها بیشتر دیده می شود و جنایات هولناک نیز از آنها بیشتر سر می زند. به هر حال، وقتی وجود همسر مایه آرامش باشد قهراً فقدان آن مایه اضطراب و نگرانی است.



تاريخ : 15 / 10 / 1391برچسب:, | 1:39 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

نظر آقا مجتبی درباره رهبری آیت الله خامنه‌ای
افکارنیوز_گروه فرهنگ و هنر: علما ستون‌های آسمان و زمین هستند، این روایتی است که بارها و بارها شنیده‌ایم و به همین راحتی از کنار رحلت عالمان و بزرگان می‌گذریم بدون آن‌که قدرشان را بدانیم یا درک حضورشان کنیم.

هنوز داغ دلمان از رفتن بهجت العرفا تازه بود که خبر بیماری آقا مجتبی... . حالا هم رفتنش را برایمان پیامک کردند.

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه از جمله افرادی است که محضر بیشتر علما را درک کرده و از سلوک عرفانی و حکمی آنان مطلع است. برای آن‌که ادای دینی کرده باشیم به آقا مجتبی تهرانی، گفت‌وگویی کوتاه در رابطه با زندگی آن معلم اخلاق انجام دادیم.

حجت الاسلام خسروپناه با بیان اینکه حضرت آیت الله مجتبی تهرانی از شخصیت‌های جامع و بسیار موثر در جامعه اسلامی ایران و همچنین شخصیتی تاثیرگذار در عرصه فرهنگ دینی بودند، افزود: ایشان از شاگردان برجسته حضرت امام(ره) بودند و توانستند علم اصول را طوری فرا گیرند که پس از امام مروج این علم در حوزه های علمیه باشند.

وی ادامه داد: در دروس خارج از فقه هم ایشان از مروجین مطرح در حوزه های علمیه بودند.

خسروپناه با عنوان این مطلب که: آقا مجتبی تهرانی فقیهی برجسته و مجاهدی انقلابی بودند که قبل و بعد از انقلاب اسلامی فعالیت های قابل توجهی داشتند، یادآور شد: مقام معظم رهبری ایشان را شخصی تأثیرگذار معرفی نموده‌اند. ایشان شخصیتی بودند که در زمان دفاع مقدس طلبه‌هایشان وارد جبهه‌ها می‌شدند.

"آثار زیادی از آن عالم فقید به چاپ رسیده از جمله درس‌های اخلاقی و مجموعه آثار اخلاقی که در چندین دفتر به چاپ رسیده است."

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: حضرت آیت الله تهرانی شخصیت جامع نگری بودند که با وجود کسالت در خصوص مسایل جامعه و نظام واقعا میدان‌داری می‌کردند.

"زمانی که حضرت آیت الله خامنه‌ای پس از تأیید مجلس خبرگان به رهبری رسیدند حاج آقا مجتبی هم تایید کردند و هم همراهی کردند و از توصیه‌هایی که به افراد داشتند این بود که: حفظ نظام از اوجب واجبات است"

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه در پایان بیان داشت: حاج آقا مجتبی با این که مرجع تقلید بودند و مقلدین زیادی هم داشتند، بسیار اخلاقی متواضع داشتند و اینطور نبود که اخلاقشان تغییر کند. به دغدغه ها توجه می‌کردند، سرشت ایشان در وجودشان نهفته بود و به آنچه می‌گفتند عمل می‌کردند.



تاريخ : 13 / 10 / 1391برچسب:, | 12:39 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

به گزارش  ایرنا، مراسم تشییع پیکر آیت الله العظمی آقا مجتبی تهران، فردا هشت صبح از مدرسه شهید مطهری در میدان بهارستان آغاز خواهد شد.

همچنین مراسم ختم این استاد اخلاق از سوی رهبر معظم انقلاب روز جمعه ساعت 10 صبح در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

مراسم یادبود این مرجع تقلید نیز روز شنبه از ساعت 9 تا 11 در مسجد جامع بازار تهران از سوی بیت آیت الله آقا مجتبی تهرانی برپا خواهد شد.

آیت الله ˈآقا مجتبی تهرانیˈ استاد اخلاق و مرجع تقلید ساعت یک بامداد امروز -چهارشنبه - بر اثر بیماری به ملکوت اعلی پیوست.



تاريخ : 13 / 10 / 1391برچسب:, | 11:23 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

خبرگزاری فارس: معاون امور طلاب مدرسه عالی شهید مطهری گفت: پیکر مطهر آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی ساعت 9 صبح فردا از مدرسه عالی شهید مطهری تشییع می‌شود.

خبرگزاری فارس: تشییع پیکر آیت‌الله تهرانی صبح فردا از مدرسه عالی شهید مطهری

حجت‌الاسلام سید سعید لواسانی در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس گفت: به گفته آیت‌الله امامی کاشانی تولیت محترم مدرسه عالی شهید مطهری، پیکر مطهر آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی صبح فردا از این مدرسه تشییع می‌شود.

وی افزود: طبق تصمیم ستاد برگزاری مراسم ارتحال آیت‌الله تهرانی، پیکر ایشان در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) دفن می‌شود.

به گزارش فارس، آیت‌الله مجتبی تهرانی از اساتید برجسته اخلاق، بامداد امروز (چهارشنبه 13 دی‌ماه 1391) پس از تحمل یک دوره بیماری، در سن 75سالگی دارفانی را وداع گفت.

آقا مجتبی از شاگردان خاص امام خمینی(ره) بود و پس از تبعید حضرت امام به عراق،‌ از استاد خود دست نکشید و به نجف اشرف رفت. رفاقت دیرینه‌ای با حاج آقا مصطفی خمینی داشت و اولین کسی بود که در تهران برای شهادت فرزند امام، مراسم ختم برپا کرد.

کرسی تدریس دروس اسلامی آیت‌الله تهرانی در حوزه‌ علمیه‌‌ تهران قدمتی 30 ساله دارد و جلسات اخلاق آیت‌الله تهرانی از شهرت بالایی برخوردار بود.



تاريخ : 13 / 10 / 1391برچسب:, | 12:39 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

در پی ارتحال آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام تسلیتی، درگذشت آن عالم عامل ربانی و معلم اخلاق را ضایعه‌ای برای حوزه علمیه و روحانیت و جامعه مذهبی تهران خواندند و این مصیبت را به بازماندگان بیت شریف ایشان تسلیت گفتند.

 
متن پیام حضرت آیت الله خامنه‌ای به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با تأسف و تأثر فراوان، خبر درگذشت عالم عامل ربّانی، مرحوم آیت الله آقای حاج آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه را دریافت کردم. این حادثه ناگوار، ضایعه‌ای برای حوزه علمیه و روحانیت و جامعه‌ مذهبی تهران و به ویژه ارادتمندان و شاگردان ایشان و جوانانی است که از مجالس پر فیض و درس‌های سازنده‌ی این معلم اخلاق بهره می‌بردند.

 
اینجانب تسلیت صمیمانه خود را به آن بیت شریف و بازماندگان، بویژه اخوی بزرگوار و نیز به همسر مکرّم و آقازادگان ارجمند و دیگر بازماندگان این بیت شریف تقدیم داشته، علوّ درجات را آن فقید سعید را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.

 
سیّد علی خامنه‌ای

 
13/ دی ماه/ 1391



تاريخ : 9 / 10 / 1391برچسب:, | 11:43 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

شرکت های مجری پروژه توسعه مطاف در مسجدالحرام از روز پنجشنبه، اقدامات مربوط به تخریب بخش شرقی و بخش شمالی مسجدالحرام را بر اساس نیازهای توسعه جدید آغاز کردند و 71 باب حرم بسته شده است..

 
شرکت‌های مجری پروژه توسعه مطاف در مسجدالحرام از روز پنجشنبه، اقدامات مربوط به تخریب بخش شرقی و بخش شمالی مسجدالحرام را بر اساس نیازهای توسعه جدید آغاز کردند

روزنامه الوطن گزارش داد با آغاز تخریب این بخشهای مسجدالحرام، 71 باب از بابهای حرم شریف مکی بسته شد و ورود به صحن سعی از طریق قسمت پایانی منطقه شرقی مسجدالحرام میسر شد.

 

این روزنامه نوشت اداره کل امور حرمین شریفین و نیروهای امنیتی حرم، تابلوهای راهنمایی را نصب کرده اند که راههای رسیدن به محل سعی را به عمره گزاران نشان می دهد.عبدالرحمن السدیس رییس کل امور حرمین شریفین اعلام کرد: تعداد باب های باز در مسجدالحرام، 100 باب است.

 

وی افزود: فعالیت‌های توسعه این بخش‌های مسجدالحرام به طور شبانه روزی ادامه دارد و پروژه توسعه برای افزایش ظرفیت مطاف، یک تحول کیفی در خدمات ارائه شده به زائران بیت الله الحرام ایجاد خواهد کرد.وی گفت: پروژه توسعه مسجدالحرام در صورت تکمیل فازهای آن، به افزایش تعداد طواف کنندگان در سه مرتبه منحصر نخواهد شد، بلکه از آن فراتر خواهد رفت.

 

از سوی دیگر، یحیی الزهرانی فرمانده نیروهای امنیتی حرم شریف مکی اعلام کرد: منطقه کاری توسعه، به طور کامل از دیگر بخشهای مسجدالحرام جدا شده و تاثیری بر حرکت عمره گزاران و زائران نخواهد داشت.
وی افزود: نیروهای امنیتی در برخی مکانها برای مدیریت حرکت زائران در اوقات شلوغی مستقر شد ه اند.