تاريخ : 29 / 4 / 1391برچسب:, | 11:19 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

وی گفت: طبق روال معمول، بیست و نهم هر ماه قمری استهلال انجام می‌شود. بنابراین امروز (پنجشنبه 29 شوال) نیز استهلال انجام می‌گیرد اما طبق پیش‌بینی‌ها، هلال ماه مبارک رمضان در امروز قابل رؤیت نیست و فردا رؤیت می‌شود.

موحدنژاد افزود: هلال ماه رمضان امشب در هیچ یک از کشورهای اسلامی قابل رؤیت نیست اما در شب بعد (جمعه) منحنی‌های رؤیت‌پذیری کشورهای اسلامی از جمله ایران را نیز در بر‌می‌گیرد و از این‌رو، شنبه 31 تیرماه نخستین روز ماه مبارک رمضان است.

عضو شورای تقویم تأکید کرد: برای رفع تردیدها حتی هنگامی که رویت هلال امکان‌پذیر نیست، استهلال انجام می‌شود. اگر نتیجه خلاف چیزی باشد که در تقویم درج شده، قطعاً از طریق ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری اعلام خواهد شد.

موحدنژاد در پاسخ به این پرسش که چرا معمولاً میان آغاز ماه مبارک رمضان در ایران و کشورهای همسایه یک روز اختلاف است، گفت: تا آنجایی که ما تحقیق کردیم بیشترین دلیل اختلاف، تکیه کشورهای همجوار به رصدگران کم‌تجربه است. در حالی که ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با گروه‌های آموزش دیده و باتجربه در ارتباط است و گزارش‌های آنان نیز مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد تا چیزی به عنوان اشتباه یا «توهم در رؤیت» ملاک قرار نگیرد. اما متأسفانه در برخی کشورهای اسلامی این موضوع مورد دقت قرار نمی‌گیرد.

وی درباره یکی دیگر از دلایل اختلاف گفت: اختلاف در فتواها نیز یکی دیگر از دلایل اختلاف استهلال است، مثلاً برخی معتقدند رؤیت ماه در یک نقطه از کره خاکی نیز برای اثبات اول ماه کافی است. این موضوع اگرچه قابل قبول است اما مورد عمل نیست و معمولاً رؤیت در هر کشور ملاک آن کشور قرار می‌گیرد.

موجد نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه امر استهلال در کدام مناطق کشور با موفقیت‌ بیشتری همراه است، گفت: استهلال در جنوب ایران موقعیت مناسب‌تری دارد، زیرا هرچه به سمت جنوب برویم ارتفاع ما از افق بیشتر می‌شود و امکان رؤیت با چشم غیر مسلح نیز فراهم می‌شود.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در پایان خاطرنشان کرد: هلال شوال نزدیک خط رؤیت است و رؤیت آن دشوارتر از رؤیت هلال ماه رمضان است.


این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: