بهره برداري از نخستين شهرک اسکان عشاير کشور در ارسباران
تاريخ : 8 / 4 / 1391برچسب:, | 11:0 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

 آل هاشم با اشاره به فوايد اين طرح گفت: در اين شهرک ضمن آنکه قشلاقات پراکنده ارسباران تجميع مي‌شود، از مهاجرت بي رويه عشاير جلوگيري کرده و حتي قادر خواهيم بود مهاجرت معکوس عشاير را توسط اين شهرک تحت پوشش قرار دهيم. 

مديرکل امور عشاير آذربايجان شرقي با بيان اينکه اين شهرک در 934 واحد طراحي و در شش فاز به اجرا در مي‌آيد افزود: 734 واحد از اماکن احداث شده مسکوني بوده و بقيه شامل واحدهاي خدماتي،‌ تجاري و اداري است. 

آل هاشم با بيان اينکه سئلين نخستين و مجهزترين شهرک اسکان عشاير کشور است ادامه داد: در اين شهرک واحدهاي مسکوني با متراژهاي 200، 300 و حتي 600 متر مربع به نسبت جمعيت خانوارها ساخته شده و به عشاير داوطلب به مرور اختصاص مي يابد.

وي با بيان اينکه اين شهرک پذيراي سه هزار و 600 نفر از عشاير زحمتکش منطقه خواهد بود ادامه داد: اسكان عشاير شامل دو مقوله حمايتي و هدايتي است و اسكان در شهرك سئلين در حوزه اسكان حمايتي مي باشد بدينصورت که عشاير خودعلاقمند به اقامت دريك منطقه هستند ولي دراسكان هدايتي دولت نيزبراي اقامت عشايردر يك منطقه حمايت مي كند.

 آل هاشم ، بهره برداري از اين طرح را ضامن اشتغال پايدار عده کثيري از عشاير دانست و گفت: اين طرح علاوه بر بهبود معيشت عشاير، با جلوگيري از تخريب مراتع کمک بزرگي به امر تعادل دام و مرتع مي نمايد.

وي با اشاره به سياست هاي اين اداره كل افزود: بر اساس كار كارشناسي به دنبال افزايش فعاليت هاي اقتصادي همچون زنبورداري، پرورش ماهي و ورني بافي در قالب شركت هاي تعاوني در اين حوزه ها هستيم.

آل هاشم بهره گيري از اين طرح را عامل جلوگيري از مهاجرت عشاير به حاشيه شهرهاي بزرگ دانست و گفت: طرح توليدات کشاورزي وتامين علوفه موردنياز دام عشاير را افزايش داده و وضعيت زندگي و معيشت آنان را بهبود مي‌بخشد.

 وي با بيان اينکه شهرستان کليبر 26هزار و 14 نفر جمعيت عشايري را در خود جاي داده است و اين تعداد عشاير در 140 قشلاق شهرستان پراکنده هستند ادامه داد: اين جمعيت از دو ايل ارسباران و ائل سون هستند که طايفه‌هاي چلبيانلو، حاج عليلو، محمود عليلو، محمد خانلو را شامل مي‌شوند.

 آل هاشم با بيان اينکه 5/2 درصد جامعه استان را عشاير تشكيل مي دهند و اين قشر کم جمعيت،بالاي 20% مواد پروتئيني استان را تامين مي نمايد ادامه داد: در حال حاضر شش درصد جمعيت عشاير کشور در آذربايجان شرقي مستقر هستند که تعداد آنها در فصل ييلاق 70 هزار نفر و در قشلاق به 43 هزار نفر مي رسد و هر سال شاهد حضور عشايري از استان هاي اردبيل ، زنجان و آذربايجان غربي در يک ميليون هکتار مرتع اين استان هستيم.

وي به اهداف كمي ساماندهي به كوچ و اسكان عشاير در برنامه پنجم توسعه اشاره نموده و افزود: ساماندهي عشاير داوطلب اسكان تا سطح حداكثر 50 درصد جمعيت ، افزايش پوشش خدمات پشتيباني عشاير كوچ رو از 92 درصد به 97 درصد ، ايجاد اشتغال پايدار براي 1500 خانوار عشايري با اجراي پروژه هاي آب و خاك توسط دستگاههاي ذيربط ، افزايش سطح آگاهي علمي ، فني و حرفه اي عشاير با ارائه 9000 نفر روز آموزش و تامين سوخت فسيلي ( نفت و گاز ) مورد نياز 100 درصد خانوارهاي عشايري از اهداف كمي ساماندهي به كوچ واسكان عشاير دربرنامه پنجم توسعه مي باشند.


این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: