سوء استفاده‌ از عکس‌هایی که دانش‌آموزان دختر با تلفن همراه در مدرسه می‌گیرند

وی استفاده از تلفن‌همراه را به عنوان عامل اصلی گسترش و توسعه روابط انسان‌ها، پدیده‌ای مناسب ارزیابی کرد و افزود: باید در نظرداشت با پذیرش هر ابزار فناوری، جایگاه ارزشی، اصول اخلاقی و فرهنگ دینی ما تا چه حد افزایش می‌یابد، در حقیقت در پذیرش فناروی‌ها رعایت‌ باید‌ها و نباید‌ها الزام آور است.

این جامعه‌شناس بیان کرد: تلفن همراه یکی از عواملی است که می‌تواند در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان نقش بسزایی داشته باشد؛ دانش‌آموزان از تلفن‌همراه استفاده می‌کنند ولی آیا نظام آموزشی به صورت صریح و شفاف جایگاه استفاده از تلفن ‌همراه را در محیط آموزشی تعریف کرده است؟

وی ادامه داد: دانش‌آموزان در شرایطی از تلفن‌همراه استفاده می‌کنند که نمی‌دانیم آیا خانواده‌ها و نظام آموزشی نسبت به چگونگی استفاده نسل نوجوان از تلفن‌همراه هماهنگ عمل می‌کنند؟ آیا عملکرد معلمان در آموزش چگونگی استفاده از تلفن‌همراه توانسته جلوه‌گر ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی باشد.

شکربیگی عنوان کرد: بیشترین آسیب تربیتی که ممکن است استفاده از تلفن‌ همراه برای فرد داشته باشد در دوره نوجوانی است، چراکه استفاده از تلفن‌همراه و ابزارهای جانبی آن برای نوجوان کشش و جاذبه دارد.

وی افزود:‌ البته طبیعتاً استفاده از تلفن‌همراه را نمی‌توانیم به عنوان یک ابزار نوین ارتباطی نفی ‌کنیم، اما لازم است که استفاده کودکان و نوجوانان از این ابزار مورد آسیب‌شناسی قرار گیرد.

* تلفن همراه می‌تواند به آموزش دانش‌آموزان کمک کند

این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه‌ باید در آموزش و پرورش نسبت به آموزش صحیح نسل آینده در چگونگی استفاده از ابزار و فناوری‌های نوین اقدام مؤثری صورت گیرد،‌ گفت: بررسی‌های انجام شده نشان‌ می‌دهد که استفاده از تلفن‌ همراه برای دانش‌آموزان تنها آسیب‌زا نیست بلکه در بسیاری از موارد توانسته به آموزش دانش‌آموزان کمک کند.

وی ادامه داد: نکته قابل تأمل این است که تأثیرات منفی استفاده از تلفن ‌همراه از تأثیرات مثبتی که ممکن است برای دانش‌آموزان به همراه داشته باشد، بیشتر نیست.

شکربیگی تأکید کرد: کنترل دقیق و رفع تمام آسیب‌هایی که ممکن است استفاده از تلفن‌همراه برای دانش‌آموز داشته باشد جز با آموزش در نحوه استفاده درست از این ابزار میسر نیست.

وی با بیان اینکه استفاده دانش‌آموزان از تلفن‌همراه مانند شمشیر دولبه است، افزوذ: از یک سو می‌توان استفاده از تلفن‌همراه برای دانش‌آموزان را دارای اثرات مثبت و از سوی دیگر دارای آسیب‌های مختلف دانست، البته این تعاریف مثبت و منفی به نوع کاربردی که از این ابزار ارتباطی می‌شود، بستگی دارد.

* استفاده‌های غیر اخلاقی از تلفن همراه در مدارس

این جامعه‌شناس عنوان کرد: تلفن‌ همراه می‌تواند به عنوان ابزار کمک آموزشی در مقطع راهنمایی و دبیرستان مورد استفاده قرار گیرد اما متأسفانه موضوعی که در مدارس وجود دارد استفاده‌های غیراخلاقی از تلفن‌همراه است که در این زمینه می‌توان به انتشار تصاویر، فیلم‌ها و موسیقی‌های غیر اخلاقی در کلاس‌های درسی اشاره کرد.

وی افزود: به رغم ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در مدارس، ارسال، دریافت و خواندن پیام کوتاه در بین کودکان و نوجوانان به شدت افرایش یافته است و می‌توان گفت که در بسیاری از مواقع استفاده از این ابزار جایگزین مطالعه در ساعات تفریح و حتی سرکلاس درس شده است.

شکربیگی تأکید کرد: آمارها نشان می‌دهد که استفاده از تلفن‌همراه بخش مهمی از زندگی کودکان و نوجوانان را تشکیل می‌دهد؛ کودکان و نوجوانان از سن 7 تا 10 سالگی روش‌های استفاده از تلفن‌همراه را یاد‌می‌گیرند و به کاربردهای مختلف آن آگاهی دارند.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه تلفن ‌همراه‌‌های موجود در بازار قابلیت‌های مختلفی را داراست که استفاده از آن تنها به برقراری تماس تلفنی محدود نمی‌شود، بیان کرد: بر این اساس مسئولان آموزش و پرورش باید نظارت دقیقی بر استفاده دانش‌آموزان از تلفن‌همراه در مدارس داشته‌ باشند.

وی با اشاره به لزوم برگزاری کلاس‌های آموزشی با هدف آشنایی هر چه بیشتر دانش‌آموزان برای استفاده مناسب از  تلفن‌ همراه توسط آموزش و پرورش ادامه داد: با آموزش روش‌های استفاده مناسب از تلفن‌، ایمیل و پیام کوتاه به دانش‌آموزان، آنها چگونگی استفاده از فناوری‌های نوین برای رفع نیاز‌های خود را می‌آموزند.

* به طور منسجم ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در مدارس اجرا نشده است

شکربیگی گفت: استفاده از تلفن ‌همراه دانش‌آموزان را به سمت فردگرایی سوق داده است؛ بروز این حالت موجب ایجاد روابط تفکیک شده در زندگی فرد خواهد شد و اکنون زمان آن رسیده است که مسئولان مدارس در خصوص ممنوعیت و چگونگی استفاده از تلفن‌همراه در محیط‌های آموزشی بازنگری کنند.

وی افزود: دستورالعمل‌ و بخشنامه‌های مختلفی در زمینه ممنوعیت استفاده دانش ‌آموزان از تلفن‌همراه در مدارس وجود دارد اما هنوز به طور منسجم و نظام‌مند این ممنوعیت اجرا نشده است و در برخی از مدارس نسبت به این موضوع سلیقه‌ای برخورد می‌شود.

این جامعه‌شناس تأکید کرد: برخی از دانش‌آموزان دختر به دلیل ناآگاهی و کم تجربگی اقدام به عکس‌برداری از خود می‌کنند، که همین امر زمینه‌ساز سوء استفاده دیگران را فراهم می‌کند؛ این ناهنجاری اجتماعی روز به روز در مدارس در حال افزایش است و اگر مسئولان فکر جدی برای برطرف کردن این معضل نکنند، ممکن است این امر تربیت نسل آینده فرزندانمان را تحت شعاع قرار دهد.


این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: