علت هاي پنهان افزايش فشارخون
تاريخ : 27 / 5 / 1394برچسب:, | 2:52 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

مصرف نمک، استرس و استعمال دخانيات تنها عوامل افزايش فشارخون نيست و علت هاي پنهاني نيز در اين امر دخيل است. نتايج داده ها نشان مي دهد، افزايش فشارخون با بالا رفتن سن به طور معمول اجتناب ناپذير است.

به گزارش مشرق، خراسان نوشت: به گفته متخصصان با رسيدن به ۵۵ سالگي، احتمال افزايش فشارخون ۹۰درصد است. اما اين موضوع به اين معنا نيست که نمي توان از بروز آن پيشگيري کرد. در واقع قدم اول ايجاد تغيير در شيوه زندگي از جمله کاهش وزن، ورزش کردن و اتخاذ کردن برنامه غذايي سالم است. برخي از عواملي که در افزايش فشار خون نقش دارد، به شرح زير است:

*BPA:

ماده شيميايي «BPA» موجود در برخي قوطي ها و شيشه هاي پلاستيکي مي تواند با راه يافتن به مواد غذايي و نوشيدني، باعث افزايش فشارخون شود. نتايج بررسي ها نشان مي دهد که قرار گرفتن در معرض اين مواد شيميايي با بيماري قلبي و فشارخون ارتباط دارد. براي کاهش خطر از محصولات عاري از BPA استفاده کنيد. مصرف غذاهاي کنسروي را کاهش دهيد، از ظروف غيرپلاستيکي مانند شيشه، استيل و چيني براي سرو غذاها و نوشيدني هاي داغ استفاده کنيد. از قرار دادن غذا در ظروف پلاستيکي ساخته شده با BPA براي گرم کردن آن بپرهيزيد. زيرا با استفاده مکرر احتمال شکسته شدن و نفوذ اين ماده شيميايي به مواد غذايي بيشتر مي شود.

*قند:

به گفته محققان مصرف قند مي تواند بيشتر از نمک به قلب آسيب برساند.قندي که به غذاها و نوشيدني هاي صنعتي افزوده مي شود نقش عمده اي در افزايش فشارخون دارد.به نقل از Webmd ،محققان آمريکايي مصرف روزانه حداکثر ۶ قاشق چاي خوري شکر را به زنان و ۹ قاشق چاي خوري را به مردان توصيه مي کنند و نه بيشتر.

*آپنه خواب:

اين اختلال به خر و پف کردن، بي خوابي و احتمالاً فشارخون بالا منجر مي شود. زيرا با ايجاد تداخل در عملکرد سيستم تنفسي، باعث کاهش اکسيژن در بدن مي شود. در اين شرايط مغز و سيستم اعصاب علايمي ارسال مي کند تا روند اکسيژن رساني به قلب و مغز افزايش پيدا کند و در نتيجه رگ هاي خوني تنگ مي شود.افت مکرر ميزان اکسيژن خون همراه با کاهش کيفيت خواب نيز مي تواند ترشح هورمون هاي استرس زا را تحريک کند و ضربان قلب را افزايش دهد و خطر افزايش فشارخون را بيشتر کند. تغيير در شيوه زندگي مانند کاهش دادن وزن، مي تواند به طور موفقيت آميزي آپنه خواب را درمان کند.

*احساس تنهايي:
احساس تنهايي نه تنها بر اعتماد به نفس و ميزان استرس تأثير مي گذارد بلکه باعث بالا رفتن فشارخون نيز مي شود. بنابراين، منزوي نشويد و وقت بيشتري را با دوستان و نزديکان بگذرانيد.

*جکوزي و سونا:

رفتن به جکوزي و سونا به ويژه در هواي سرد يا زماني که عضله و مفصل شما درد مي کند، باعث آرامش مي شود اما اگر فشارخون شما بالاست از رفتن به اين دو مکان بپرهيزيد زيرا حرارت ايجاد شده از جکوزي و سونا باعث باز شدن رگ ها مي شود. همچنين اگر پزشک، شما را از انجام دادن ورزش هاي متعادل منع کرده است از استفاده از جکوزي و سونا بپرهيزيد.کنترل دماي سونا سخت است اما مي توانيد دماي جکوزي را تنظيم کنيد.

*دارو:

اگرچه دارو براي درمان و کمک به بهبودي فرد در نظر گرفته شده است امامصرف برخي داروها باعث افزايش فشارخون مي شود. محققان مي گويند افرادي که به طور روزانه استامينوفن مصرف مي کنند بيشتر از ديگران در معرض خطر ابتلا به فشارخون بالا قرار مي گيرند. مصرف برخي مسکن ها و داروهاي ضد التهابي مانند پروفن، ادويل، ناپرکسن سديم و داروهاي ضد افسردگي مانند نپرامين و... باعث افزايش فشارخون مي شود. برخي مکمل هاي گياهي مانند جنسينگ، شيرين بيان و... نيز مي تواند باعث افزايش فشارخون شود.

 

 



این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: