آیت الله آل هاشم در گفتگو با شبستان تشریح کرد: برتری ماه مبارک رمضان نسبت به سایر ماه ها

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 امام جمعه موقت تبریز نزول آیات قرآن کریم، باز شدن درهای بهشت و بسته شدن درهای دوزخ را از جمله برتری ها و فضیلت های ماه مبارک رمضان نسبت به سایر ماه ها عنوان کرد.

 

آیت الله سید محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، رمضان را ماه طاعت و عبادت و فرصتی برای بخشش گناهان و کسب برکات الهی دانست و اظهار داشت: ماه رمضان ماهی است که به عید اولیاء الله مشهور است، یعنی بندگان مخلص خدا نفس خود را تزکیه و دل خود را از زنگار گناهان می زدایند.

آیت الله آل هاشم با بیان اینکه به فرموده پیامبر در ماه رمضان درهاى دوزخ بسته و درهاى بهشت گشوده می شود، افزود: ماه رمضان فضایل زیادی دارد، اگر مسلمانان همه آنها را بدانند سبب تشویق بیشتر برای روزه گرفتن می شود.

وی با تاکید بر اینکه ماه رمضان ماه قرآن است، تصریح کرد: از برتری هایی که ماه رمضان بر سایر ماه های دیگر دارد این است که در آن قرآن، کتاب جاویدان الهی، همراه با دلایل روشن برای بشریت نازل شده است.

آیت الله آل هاشم با اشاره به دیگر فضیلت ماه رمضان عنوان کرد: بسته شدن درهای آتش جهنم و باز بودن درهای بهشت از دیگر فضیلت های این ماه است، ماه رمضان تنها ماهی است که به فرموده پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) ابتدای آن رحمت، وسط آن برکت و پایان آن مغفرت است.

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به اینکه رمضان یک سفره گسترده برای بندگان الهی است، خاطرنشان کرد: برای روزه دار هنگام افطار، دعایی است که رد نمی شود و فرشتگان برای روزه دار تا وقتی که افطار می کند استغفار می کنند.

روزه چه آثار و برکاتی دارد؟

آیت الله آل هاشم در ادامه با اشاره به آثار معنوی ماه مبارک رمضان خاطرنشان کرد: روزه، با کیفیتی که دارد در حقیقت روح معنوی و ایمانی انسان را تقویت و اراده او را در اجتناب از معاصی و گناه قوی و نیرومند می کند.

وی با اشاره به اینکه رمضان ماه خودسازی و تزکیه است، به تشریح آثار اجتماعی روزه پرداخت و تصریح کرد: روزه موجب تهذیب جامعه، تداوم روح تعادل، همبستگی و برادری بین مسلمین، همدردی و همنوازی، استحکام پایه های فضایل اخلاقی و منهدم ساختن رذایل اخلاقی از قبیل فسق و فجور، فحشا و جنایت می شود.

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: از نتایج بارز روزه، برانگیختن حس همدردی نسبت به مستمندان و همنوعان تنگدست است، آنان که زندگی آسوده ای دارند و رنج فقر و طعم گرسنگی و تشنگی را نچشیده اند ممکن است از حال مستمندان غافل بمانند و روزه وسیله ای است که آنان را از غفلت می رهاند و رنج مستمندان را به یاد می آورد تا به دستگیری فقیران بشتابند.

آیت الله آل هاشم با تاکید بر اینکه به احسان و اطعام و انفاق به مستمندان در ماه مبارک رمضان بسیار سفارش شده است، گفت: گرسنگی و تشنگی روزه موجب درک رنج مستمند می شود و بدین ترتیب ثروتمند به فقیر نزدیک می شود و احسان و انفاق افزایش یافته و جامعه کمک به همنوع را می آموزد.

وی تاکید کرد: مسلمانان باید در این ماه به احسان نسبت به هم بپردازند و با تمرین بر این صفت ارزنده انسانی، جامعه را از کینه رها کرده و در کنار هم از نعمت های الهی بهره ببرند.

امام جمعه موقت تبریز همچنین با اشاره به آثار اقتصادی روزه خاطرنشان کرد: روزه، سدی در مقابل اسراف و تبذیر بوده و باعث عدم تبعیض و شکاف طبقاتی از نظر اقتصادی است، چرا که به وسیله بذل و بخشش و انفاق مالی، هیچگاه فردی در اجتماع گرفتار فقر و تنگدستی نخواهد شد.

آیت الله آل هاشم خاطرنشان کرد: روزه فریضه ای است که مسلمان را از غرقه شدن در مادی گرایی و حرص و آز برای لذت های مادی و مسابقه برای مصرف و تن پروری می رهاند و به او می آموزد که به فکر دیگران باشد و بر خواهش های جسمانی خویش مسلط شده و به مصرف به قدر نیاز قناعت کند.

وی افزود: روزه به مسلمان قناعت و مناعت را می آموزد و ارزش این صفات و تاثیر آن در ایجاد صفت برجسته دیگر همچون زهد و بخشش بسیار است، فرد قانع از دیگران بی نیاز است و تن به ذلت و خواری نمی دهد، جامعه ای که روح قناعت را در خود پرورش دهد بر خود متکی خواهد بود و با دوری از مصرف بی رویه می تواند بر پای خود ایستاده و از بیگانه بی نیاز باشد.

امام جمعه موقت تبریز آثار بهداشتی روزه را مورد تاکید قرار داده و عنوان کرد: روزه از نظر بهداشت جسم و سلامت بدن مخصوصا در سلامت معده و پاکسازی آن از انواع غذاها که موجب بیماری هاست اثرات فوق العاده دارد.

آیت الله آل هاشم افزود: روزه باعث می شود اعضای بدن استراحت کنند و از فرسودگی دور باشند و نیروی تازه ای بگیرند.

وی عنوان کرد: از نظر روانی، هر اندازه معده از غذا پرتر باشد تسلط خواب بر انسان بیشتر است و انسان را از کسب کمالات و فضایل زیادی از قبیل تحصیل علوم و عبادات و... باز می دارد.

برکت روزه داری در دنیا

امام جمعه موقت تبریز همچنین یکی از مهم ترین فواید گرفتن روزه را صفای دل دانست و ابراز داشت: سیری باعث کوردلی می شود، اما گرسنگی باعث می شود انسان صفای قلب پیدا کرده و دل نازک شود، گرسنگی دل را برای تفکری پیوسته که به شناخت و معرفت منجر می شود آماده می کند و دل، صاحب نور خواهد شد.

وی تاکید کرد: دیگر فایده روزه گرفتن این است که شخص روزه دار، به علت کمتر خوردن، کمتر بیمار می شود، زیرا همانگونه که در روایات گوناگون هم آمده معده انسان، خانه تمام بیماری هاست و پرهیز و کم خوردن سرآمد تمامی دواهاست.

آیت الله آل هاشم افزود: روزه باعث می شود انسان به مشکلاتی که از غذا خوردن به وجود می آیند گرفتار نشود، مشکلاتی که انسان به خاطر آن، محتاج دارایی و مقامات دنیایی می شود و همین ها هستند که باعث هلاکت و نابودی انسان می گردند.

وی همچنین در خصوص فواید ماه رمضان ابراز داشت: روزه سپری در برابر گناه و آتش جهنم و امیال و در روز قیامت شفاعت کننده است و انسان را به خیر و طاعت دعوت می کند.

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: روزه انسان را بر صبر، شکیبایی و کنترل نفس تشویق می کند و نفس انسان در ماه رمضان به واسطه روزه، خود را به پرهیز کردن عادت می دهد و اطاعت کردن را یاد می ‌گیرد.

آیت الله آل هاشم گفت: اگر مردم می دانستند که ماه مبارک رمضان چقدر فضلیت و ثواب و برتری دارد، آرزو می کردند که ای کاش این ماه یک سال بود.

 

 

 



این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: