یوز ایرانی جایگزین گوگل می‌شود؟
تاريخ : 26 / 11 / 1393برچسب:, | 2:11 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

او در عین حال اظهار امیدواری کرد که با این شیوه با انفجاری از ذخائر داده و دانش در فضای اینترنت مواجه شویم که این موضوع ارزش افزوده زیادی را برای شرکت‌ها به دنبال خواهد داشت.

اولین موتور جست‌وجوی رسمی کشور صبح امروز با حضور وزیر ارتباطات و معاونان وی رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، در این موتورجست‌وجو که یوز نام دارد و با آدرس www.yooz.ir در دسترس کاربران قرار دارد، کاربران اینترنت می‌توانند مطالب مورد نظر خود را مورد جست‌وجو قرار داده و از این موتور جست‌وجو به جای جست‌وجوگرهایی مانند گوگل استفاده کنند.

نصرالله جهانگرد - معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات - صبح امروز در مراسم رونمایی از این موتور جست‌وجو به صحبتی کوتاه پرداخته و عنوان کرد: استفاده از تولیدات بومی موجب خواهد شد خط و زبان فارسی در فضای سایبر رشد کند که این موضوع معرف توان ملی ما بوده و در عین حال توان امنیتی کشور را ارتقاء خواهد داد

وی با تاکید بر این‌که لازم است بتوانیم در این فضا کار را به نحو صحیحی انجام داده و برای تامین نیازمندی‌های مردم ابزار‌های مناسبی را با زبان فارسی ارائه کنیم، توضیح داد: به موازات گسترش شبکه ملی اطلاعات از جمله برنامه‌های وزارت ارتباطات حمایت از تولید، عرضه و بکارگیری این ابزارها در محیط رایانه‌ای است و بر این اساس از کلیه‌ی شرکت‌های فعال در این زمینه حمایت‌های لازم صورت خواهد گرفت.

او در عین حال اظهار امیدواری کرد که با این شیوه با انفجاری از ذخائر داده و دانش در فضای اینترنت مواجه شویم که این موضوع ارزش افزوده زیادی را برای شرکت‌ها به دنبال خواهد داشت.

جهانگرد همچنین یادآور شد: چندی پیش یک موتور جست‌وجو هم در شهر یزد رونمایی شده و فعالیت‌های آزمایشی خود را آغاز کرد.

برات قنبری - معاون برنامه‌ریزی وزارت ارتباطات - هم در این مراسم اظهار کرد: برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات جست‌وجوگرهای بومی از اهمیت خاصی برخوردارند، چرا که اگر آنها نباشند، نهضت تولید محتوا و نرم‌افزار به شکل درستی پیش نخواهد رفت. برهمین اساس ما تلاش داریم حمایت‌های لازم در این زمینه را انجام دهیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تشکیل شورایی به نام شورای راهبری اظهار کرد: طبیعی است ادامه‌ی این مسیر همت می‌خواهد، چرا که پروژه‌های ICT مانند کوه یخ هستند که در ابتدا تنها بخش کوچکی از آنها مشخص است، اما کار به مراتب وسیع‌تر از آنچیزی است در ابتدا دیده می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی وزارت ارتباطات همچنین به نیاز کشور به سرمایه‌گذاری حداقل 170 میلیارد تومانی در این بخش اشاره کرد و افزود: زمانی که در وزارت ارتباطات سیاست ما آن است که میزبانی 90 درصد اطلاعات در خارج از کشور را تغییر دهیم لازم است برای رسیدن به این هدف از سرویس‌های داخلی و به ویژه موتور جست‌وجوهای بومی بهره بگیریم.

مهدی تقوی - مدیر پروژه یوز ایرانی - در این مراسم به صحبتی کوتاه پرداخته و خاطر‌ نشان کرد: در حال حاضر ایران ششمین کشور استفاده‌کننده از گوگل در دنیاست.

وی ادامه داد: ما برای راه‌اندازی این موتور جست‌وجو طی چهار سال گذشته از محققان پنج دانشگاه کشور کمک گرفتیم.

تقوی همچنین عنوان کرد: در حال حاضر کشور‌های مختلف دنیا استفاده از موتورهای جست‌وجو بومی را مورد توجه قرار دادند و برهمین اساس بیش از نیمی از جست‌وجوی مردم خود را به سمت این موتورها سوق داده‌اند.

مدیر پروژه موتور جست‌وجوی یوز همچنین عنوان کرد: در حال حاضر روزانه 25 میلیون نفر در داخل ایران اطلاعات خود را از طریق گوگل تامین می‌کنند در حالی که سرویس‌های بومی می‌توانند اطلاعات بیشتری را در اختیار این افراد قرار دهند.

وی همچنین به مباحثی مانند تحریم‌ها و مشکلاتی که ممکن است به واسطه تحریم سرویسی مانند گوگل در ایران ایجاد شود، گفت: ما برای این موتور جست‌وجو سه گام تعریف کرده‌ایم که در مرحله‌ی اول اینگونه تعریف شده است که ما باید یک میلیارد صفحه فارسی را پوشش دهیم که اکنون از این سقف هم گذر کرده‌ایم.

مدیر پروژه موتور جست‌وجوی یوز ادامه داد: در خصوص زبان انگلیسی نیز برنامه‌ریزی ما آن است که به شش میلیارد صفحه فارسی، انگلیسی و عرب زبان برسیم که هنوز با این نقطه فاصله داریم و در نهایت تلاش ما بر آن است که کل پوشش خود را به 24 میلیارد صفحه برسانیم.

 



این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: