اگر کودکتان از تبلت استفاده می کند، بخوانید
تاريخ : 6 / 11 / 1393برچسب:, | 2:0 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 
اگر کودکتان از تبلت استفاده می کند، بخوانیداولین شرط درمان، معاینه چشم‌پزشكی به‌وسیله متخصص و در مراكز معتبر است.
به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران، حساسیت به نور یا فوتوفوبی، یعنی چشمان فرد بیش از حد معمول در فضای باز به نور حساسیت نشان ‌دهد. در این شرایط موقع راه‌رفتن فرد مجبور می‌شود چشمانش را ببندد یا به زور آنها را باز نگه می‌دارد یا مرتب دچار اشك‌ریزش و قرمزی چشم و سردرد خواهد شد. این مشکل در میان کودکان زیاد اتفاق می‌افتد.
 
به‌طور کلی حساسیت به نور دو نوع دارد؛ یا طبیعی است یا غیرطبیعی. در ساختمان طبیعی و مادرزادی چشم كودكانی كه بور هستند و رنگ چشمانشان آبی، سبز یا طوسی است، حساسیت به نور، ذاتی و طبیعی تلقی می‌شود و نشانه بیماری نیست. حساسیت به نور صبحگاهی هنگام برخاستن از خواب نیز طبیعی و گذراست و در بیشتر كودكان 5-4 ساله وجود دارد. دلایل غیرطبیعی به 2 دسته تقسیم می‌شود؛ یا چشم از نظر آناتومی و ساختاری مشكل دارد كه در این شرایط علایم بررسی می‌شود و ممكن است كودك آب‌مروارید مادرزادی یا بیماری قرنیه مادرزادی داشته باشد یا در اثر حساسیت فصلی یا ابتلا به عفونت‌ها، چشم به نور حساس می‌شود.
 
اما بسیاری از کودکان ممکن است دچار بیماری چشمی خاصی نباشند و رنگ چشمشان هم روشن نباشد ولی با این مشکل دست به گریبان باشند.
بیشتر این کودکان از چشمشان بد استفاده می‌كنند. رعایت نكردن فاصله از منابع نوری باعث خسته شدن چشم می‌شود و حساسیت به نور پیامد این مساله است. كار زیاد با رایانه، گوشی، تبلت و حتی تماشای زیاد تلویزیون از فاصله نزدیك و مواجهه بیش از حد با منابع نوری باعث بروز این مشکل می‌شود. البته در این گروه نیز بیماری‌های اكتسابی یا بیماری‌های عفونی التهابی پلك و مجاری اشكی می‌تواند باعث حساسیت به نور ‌شود و باید فرد از این نظر هم بررسی شود.

اولین شرط درمان، معاینه چشم‌پزشكی به‌وسیله متخصص و در مراكز معتبر است. پزشك آناتومی و ساختمان چشم را بررسی می‌كند تا مطمئن شود فرد دچار بیماری چشمی خاصی است، عفونت یا مشكلات قرنیه دارد یا فقط به‌دلیل روشنی چشم یا كار زیاد با منابع نوری دچار مشكل شده است. با توجه به نتایج معاینه و تشخیص مشكل، پزشك درمان‌های لازم را تجویز می‌كند. اگر دلیل حساسیت، كار زیاد با منابع نوری است، باید استفاده از وسایل الكترونیكی را به شدت محدود كرد. اگر حساسیت به‌دلیل روشنی چشم باشد هم فرد باید عینك آفتابی مناسب بزند و هنگام خروج از منزل، كلاه لبه‌دار داشته باشد. در مواردی كه ساختمان چشم دچار آسیب یا حساسیت با نور به دلیل آلرژی‌های فصلی یا عفونت باشد، معمولا دارو تجویز می‌شود.
 
حساسیت به نور طبیعی در کشور ما چون چشم‌ها بیشتر تیره رنگ است، كمتر از 10 درصد برآورد شده اما می‌بینیم در كسانی كه چشم تیره دارند، بسیار شایع و حدود 40 درصد است و دلیل آن كار زیاد با منابع نوری و سرگرمی‌های الكترونیكی شایع است.

بله، در برخی كودكان ساختار چشم سالم است اما به‌دلیل ابتلا به برخی نشانگان و اختلال‌ها مثل اوتیسم ممكن است حساسیت به نور بالا باشد. این موضوع مخصوصا در کودکان زال بسیار شدید است و معمولا به این افراد توصیه می‌شود از عینك آفتابی استفاده كنند و اگر چشمانشان ضعیف است، از عینك‌های آفتابی طبی بهره ببرند.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ

 



این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: