نرخ بلیت قطار در نوروز افزایش نمی‌یابد
تاريخ : 19 / 10 / 1393برچسب:, | 6:43 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

مدیر عامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا گفت: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته قطعا در نوروز امسال افزایش قیمت بلیت قطار نخواهیم داشت.

مدیر عامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا گفت: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته قطعا در نوروز امسال افزایش قیمت بلیت قطار نخواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، سیدحسن موسوی نژاد تصریح کرد: برنامه ریزی برای نوسازی ناوگان به طور جدی از سوی شرکت رجا دنبال شده و در دستور کار قرار دارد. تلاش می کنیم واگن های جدید از نظر کیفی مطلوب بوده و در حد نو باشد.

وی با اشاره به برنامه ریزی های این شرکت برای کاهش سن ناوگان فعال در خطوط ریلی از ورود هزار واگن جدید به ناوگان این شرکت در آینده ای نزدیک خبر داد.

تولید سه سال آینده واگن سازان را پیش خرید می کنیم

مدیر عامل شرکت رجا با اشاره به نیاز بسیار بالای شرکت رجا برای خرید واگن های جدید تاکید کرد: با توجه به این که در برنامه های کوتاه مدت ما خرید هزار واگن مسافری جدید وجود داشته و علاقه مندیم که این روند نوسازی با سرعت بسیار زیادی ادامه پیدا کند قطعا خرید از شرکت های داخلی در برنامه های ما خواهد بود.

موسوی نژاد در پاسخ به این سوال که اگر دیدگاه شرکت های داخلی نسبت به سازندگان واگن ایرانی مطلوب است پس چرا واگن سازان بخش عمده ای از خط تولید خود را در سال های گذشته تعطیل کرده اند؟ اظهار کرد: این مساله به بحث کنترل اجباری قیمت بلیت ها و به دنبال آن کاهش محسوس درآمد شرکت های حمل و نقل ریلی به وجود می آید در سال های گذشته دولت به منظور حمایت از مسافران اجازه افزایش قیمت بلیت را نداده که این مساله به کاهش سود شرکت ها و به دنبال آن پایین آمدن توان خرید واگن های جدید منجر شده است.

وی خاطرنشان کرد: از این رو اگر شرایط درآمدی شرکت ها بهبود یافته و بودجه لازم در این زمینه تامین شود می توان با جرات گفت که شرکت رجا توان این را دارد که تا سه سال آینده تمام محصولات این شرکت های بزرگ را پیش خرید کند.

مدیر عامل شرکت رجا درباره وضعیت کیفیت واگن های ساخته شده در ایران در قیاس با استانداردهای جهانی نیز اعلام کرد: این واگن ها از نظر کیفی هر چند استانداردهای معمول را دارند اما هنوز با سطح درجه اول جهانی قدری فاصله دارند. از سوی دیگر بحثی که مهم است موضوع هزینه ساخت این واگن ها است که متاسفانه در برخی پروژه ها از خرید خارجی آن گران تر می شود.

رضایت نسبی از نرخ فعلی بلیت قطار

وی درباره وضعیت درآمدی فعلی شرکت های حمل و نقل ریلی پس از افزایش قیمت بلیت نیز اظهار کرد: در سال های گذشته با توجه به پایین نگه داشتن دستوری قیمت ها و جلوگیری از افزایش آن به شرکت ها در نرخ گذاری فشارهای بسیاری وارد شد اما خوشبختانه در جریان مذاکراتی که چند ماه قبل با راه آهن داشتیم و با موافقت این شرکت بخشی از قیمت بلیت ها افزایش یافت که این مساله وضعیت اقتصادی شرکت های ریلی را بهبود بخشید.

مدیر عامل شرکت رجا اضافه کرد: در حال حاضر قیمت بلیت با قیمت تمام شده ناوگان موجود نزدیک است اما اگر بنا باشد نوسازی شکل گرفته و واگن های کار نکرده وارد ناوگان ایران شوند قطعا برای جبران این هزینه ها به افزایش قیمت بلیت نیاز خواهیم داشت.

موسوی نژاد اضافه کرد: مدیریت کردن کشور با پرداخت سوبسید و یارانه مدیریت درستی نیست در این شرایط هم شرکت ها و سرمایه گذاران و توان اجرایی و اقتصادی خود را از دست می دهند و هم قیمت ها در بازار نسبت به آنچه است غیر واقعی می شود. از این رو رساندن نرخ بلیت ها به سطح واقعی بهترین راهکار خواهد بود.

وی درباره موضوع مطرح شده پیرامون دریافت هزینه خدمات ایستگاهی از مسافران در چند ماه گذشته نیز توضیح داد: غیر شفاف بودن قیمت بلیت ها در سال های گذشته باعث شده بود به شکل جزیی دلایل افزایش نرخ مشخص نشود تا قبل از بحث خصوصی سازی راه آهن خود به عنوان متولی ایستگاه عمل می کرد و از این رو از شرکت ها برای این خدمات مبلغی را دریافت می کرد.

مدیر عامل شرکت رجا ادامه داد: اما بعد از بحث خصوصی سازی و افزایش تعداد شرکت هایی که از خدمات ایستگاهی راه آهن استفاده می کنند بنا بر این شد که این هزینه به قیمت بلیت ها انتقال یابد که الان در بعضی از قطارها با توجه به میزان مسافت درصدی افزایش قیمت داشتیم که البته بسیار محدود بوده و در مسیرهای کوتاه نیز وجود ندارد.

موسوی نژاد خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته قطعا در نوروز امسال افزایش قیمت بلیت قطار نخواهیم داشت.

تعرفه حمل خودرو تغییر نمی کند

وی درباره تعرفه حمل خودرو به وسیله قطارهای شرکت رجا نیز اظهار کرد: با توجه به این که در کشور تنها قطارهای رجا امکان حمل خودرو را داشته و در این زمینه وضعیت رقابتی و مشتری مداری وجود نداشته است از این رو همواره این نرخ از سوی رجا تعیین و اجرایی شده است.

مدیر عامل شرکت رجا اضافه کرد: از این رو شرکت رجا نیز تلاش کرده در این زمینه به خواسته های مسافران احترام گذاشته و تنها شرایطی را برای بالا بردن سطح خدمات با آن ها ارائه کنند از این رو در بسیاری از سال ها تعرفه انتقال خودرو ثابت مانده و در حال حاضر نیز برنامه ای برای تغییر آن وجود ندارد.

آخرین وضعیت قطارهای بین المللی

موسوی نژاد درباره برنامه ریزی های این شرکت برای گسترش سفرهای قطاری بین المللی نیز اظهار کرد: در حال حاضر راه آهن ایران از پنج نقطه عمده به کشورهای همسایه متصل است. مرز رازی در ترکیه، مرز جلفا در ارمنستان که البته درحال حاضر غیر فعال است، مرز اینچه برون که به تازگی افتتاح شد ، راه آهن سرخس که از آغاز به کار آن 15سال می گذرد و میرجاوه در سیستان و بلوچستان که ایران در آن به پاکستان وصل می شود.

وی با بیان این که درحال حاضر تنها قطارهای مسافربری فعال در مرزهای خارجی ایران به تهران – آنکارا و تبریز – آنکارا خلاصه می شود اظهار کرد: تا پیش از این این قطار تا مقصد استانبول می رفت که در حال حاضر با توجه به تغییراتی که دراین محور از سوی دولت ترکیه در حال اجرا است به آنکارا ختم می شود. این قطار هفته ای یکبار از تهران به سمت ترکیه رفته در دریاچه وان مسیر ریلی اش قطع می شود و دوباره با استفاده از واگن های ترکیه انتقال مسافران ادامه پیدا می کند.

مدیر عامل شرکت رجا ادامه داد: مسیرهای مسافرتی دیگری نیز در ایران فعال بوده که متاسفانه در حال حاضر امکان فعالیتشان وجود ندارد خط توریستی تهران به دمشق به دلیل مشکلات سیاسی و ناامنی مسدود شده و خط تاریخی جلفا – مسکو نیز که از سوی دولت سابق روسیه تمام خطوط ریلی اش برچیده شده و درحال حاضر امکان انتقال آن وجود ندارد.

موسوی نژاد درباره وضعیت قطارهای توریستی در مسیرهای شمال شرق و شرق کشور نیز گفت: در این جا تاکنون بحث قطارهای مسافرتی مطرح نبوده که درصدد هستیم با پیگیری مقدمات لازم برنامه ریزی های مورد نیاز برای آن را انجام دهیم. هر چند در مسیر میرجاوه با توجه به تفاوت عرض ریلی قطارهای ایران نسبت به مسیر پاکستان قطارهای مسافرتی برای پیشروی در مرز با مشکل روبرو می شوند که حل شدن این مشکل به برنامه ریزی های کلان احتیاج دارد.

 

 


این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: