شمال و شرق تبریز در برابر زلزله آسیب پذیر است
تاريخ : 16 / 1 / 1391برچسب:, | 10:27 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

وی در خصوص قدرت ایستادگی تبریز در برابر زلزله اظهار داشت: البته بیشتر خانه ها و ساختمان های فعلی شهر تبریز نسبت به بنا های شهر های طبس، رودبار، منجیل، قائن و بم مقاوم تر هستند با این حال وجود تعداد زیاد شهر ها و روستاها و جمعیت متراکمی که بر روی سامانه گسل تبریز زندگی می کنند نسبت به ایران مرکزی و شرق ایران نگران کننده است. 
 
دبیر کارگروه لغزش زمین چهارمین کنفرانس بین المللی مقاوم سازی لرزه ای تبریز در پاسخ به این سوال كه احتمال وقوع زلزله در كلانشهر تبریز تا چه حد است؟ گفت: در مورد کلانشهر تبریز و بسیاری از شهر های دیگر ایران، باید این واقعیت را بپذیریم که پوسته زمین در ایران قطعه قطعه است و به سبب نیروهای زمین ساختی که به آنها اعمال می شود حرکت این قطعات در کنار همدیگر جبران کننده این نیروها است، به گفته دیگر تحت تأثیر نیروهایی که غالبأ از درون زمین منشأ میگیرند، موقعیت جغرافیایی قطعات پوسته ای نسبت به همدیگر و نسبت به یک نقطه مرجع به طور مداوم تغییر میکند. مرز های قطعات پوسته ای منطبق بر گسل های بزرگ لرزه زا و ویرانگر هستند و ساکنین شهرهایی که در مرزهای این قطعات پوسته ای زندگی میکنند بیشتر از آبادی هایی که از این مرزها دور هستند آسیب می بینند. شهر تبریز به ویژه بخش شمالی این شهر بر روی این مرز های قطعات پوسته ای و یا به عبارت دیگر یکی از گسل های بزرگ و فعال بنا شده و گسترش یافته است و وقوع زمین لرزه های بزرگ در آن یک واقعیت انکار ناپذیر است.
 
این پژوهشگر برتر سال 1390 در خصوص وضعیت كنونی گسل تبریز اظهار داشت: براساس اطلاعات و داده های دستگاهی و بررسی های زمین شناسی صحرایی، گسل شمال تبریز گسل فعال محسوب می شود. چرا که طی چند هزاره گذشته، زمین لرزه های حاصل از پویایی این گسل، بارها سبب ویرانی شهر تبریز و شهر ها و آبادی های اطراف آن از جمله شهر های مرند، شبستر، تسوج، صوفیان، سراب و بستان آباد و روستا ها و آبادی های اطراف آنها شده است. زمین لرزه های چند سال پیش در تبریز و ریزلرزه هایی که بطور مستمر توسط ایستگاه های لرزه نگاری ثبت می شود گواهی دیگر بر پویایی و فعالیت این سامانه گسلی می باشد. آخرین زمین لرزه ویرانگر در امتداد این گسل در سال 1780 میلادی (232 سال پیش) رخ داده است.
وی در ادامه به بیان ارزیابی خود از برگزاری سه دوره کنفرانس های مقاوم سازی لرزه ای در تبریز پرداخت و گفت: کنفرانس بین المللی مقاوم سازی لرزه ای از دیدگاه مناسبت آن با یک منطقه لرزه خیز، یکی از با ارزش ترین همایش هایی است که در شمال غرب کشور برگزار می شود.
فریدی تصریح كرد: افزون بر مباحث مهندسی عمران و مهندسی زلزله باید مباحث حرکات زمین (ژئودینامیک)، کاربری ژئودزی، سامانه مکان یابی جهانی(GPS) و سامانه اطلاعات جغرافیایی(GIS) در سنجش حرکات قطعات پوسته زمین و دیرینه لرزه شناسی گسل های فعال می توانند به عنوان مباحث پایه در این همایش مطرح شوند.
كارشناس سازمان زمین شناسی شمال باختری ایران همچنین تاكید كرد: مهمترین دستاوردی که این گونه کنفرانس ها می توانند داشته باشند همفکری، مشاوره و مشارکت متخصصین مختلف در انتخاب ساختگاه، طراحی و اجرای سازه ها است. امروزه در بیشتر طرح ها، زمین شناس، ژئوفیزیکیست، مهندس عمران، معمار و بسیاری از متخصصین دیگر حضور دارند ولی هر کدام از این تخصص ها به طور جزیره ای و مجزا عمل می کنند و حداکثرانتظار کارفرما و ناظر از آنها فقط پر کردن کلیشه ای فرم های رایج می باشد. متأسفانه "دانستن و دم برنیاوردن" به سرمایه و پشتوانه مادی در حیات جامعه علمی کشور بدل شده است.


این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: