يارانه ي 80 هزار توماني در فاز دوم هدفمندي
تاريخ : 3 / 1 / 1391برچسب:, | 11:15 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

بازار خبر -  محمود احمدي‌نژاد شامگاه شنبه در آستانه آغاز سفرهاي نوروزي، با حضور در در برنامه زنده تلويزيوني "سفربخير" شبكه سوم سيما، با تاكيد بر اينکه "هر جامعه‌اي كه در حال پيشرفت است ارتباطاتش نيز بيشتر خواهد شد و طبيعتاً نيازمند افزايش خودرو نيز خواهد بود"، اظهار كرد: نمي‌توان انتظار داشت كه با بزرگ‌شدن شهرها، مردم بدون وسيله نقليه شخصي يا عمومي زندگي كنند.

اگر شرايط اقتصادي كشور اجازه مي‌داد، دولت يارانه‌اي را در اختيار مردم قرار مي‌داد تا به سفر بروند، چراکه سفر تاثيرات مثبت فراواني در خانواده و جامعه مي‌گذارد. اگر مي‌گذاشتند مرحله دوم طرح هدفمند كردن يارانه‌ها زودتر از موعد مقرر انجام شود، دولت مي‌توانست مبلغي تا حدود 80 هزار تومان در اختيار هر خانواده ايراني قرار دهد تا با استفاده از آن به سفر بروند.

وي با بيان اينكه "بايد تلاش كنيم به نطقه‌اي برسيم كه هر خانواده ايراني يك وسيله نقليه داشته باشد"، يادآور شد: در حال حاضر از 21 ميليون خانواده، حدود 16 ميليون آنها حداقل يك وسيله نقليه در اختيار دارند.

رييس‌جمهور با اشاره به اثرات فرهنگي و خانوادگي سفر در خانواده‌ها و فضاي اجتماعي كشور، خاطرنشان كرد: اگر شرايط اقتصادي كشور اجازه مي‌داد، دولت يارانه‌اي را در اختيار مردم قرار مي‌داد تا به سفر بروند، چراکه سفر تاثيرات مثبت فراواني در خانواده و جامعه مي‌گذارد. اگر مي‌گذاشتند مرحله دوم طرح هدفمند كردن يارانه‌ها زودتر از موعد مقرر انجام شود، دولت مي‌توانست مبلغي تا حدود 80 هزار تومان در اختيار هر خانواده ايراني قرار دهد تا با استفاده از آن به سفر بروند.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه "ايمني سفر، از زمان سفر مهمتر است" تصريح كرد: ايمني ابتدا به راننده، سپس به نوع خودرو و در نهايت به نوع جاده بستگي دارد. ارتقاء ايمني خودرو نيازمند توجه دولت، خودروسازان، مسئولان و دستگاه‌هاي نظارتي است و اگر همگي اين دستگاه‌ها ارتباطي تنگاتنگ با يکديگر داشته باشند قطعاً شاهد كاهش حوادث رانندگي و به تبع آن تلفات جاني خواهيم بود.

وي به ميزان تلفات رانندگي در سال گذشته اشاره كرد و يادآور شد: در سال گذشته تلفات رانندگي در حدود 23 هزار نفر بود كه اميدوارم در سال آينده اين ميزان به كمتر از 20 هزار نفر كاهش يابد؛ اگرچه يك كشته هم زياد است. پيش از روي كار آمدن دولت نهم و دهم، آمار جانباختگان حوادث جاده‌اي روند صعودي داشت، اما بعد از سال 84 تعداد كشته شدگان اين حوادث رو به كاهش رفت، به طوري كه امسال طبق آمار، 3 هزار نفر كمتر از سال گذشته در حوادث رانندگي جان باختنه‌اند.

رييس‌جمهور با بيان اينكه "وسيله نقليه امن، كم مصرف، شيك و سالم، نياز همه اقشار جامعه است"، به ضرورت ارتقاء ايمني خودروها اشاره كرد و گفت: كارخانه‌ها نبايد به جاي افزايش ايمني خودرو به فكر توليد و درآمد بيشتر باشند. البته در سال‌هاي اخير کارهاي خوبي در بخش‌هاي استانداردسازي و مناسب‌سازي خودروها صورت گرفته است، به‌گونه‌اي که در مقايسه با 15 سال گذشته پيشرفت‌هاي بسيار خوبي را در اين بخش‌ها شاهد بوده‌ايم اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داريم.

احمدي‌نژاد با تاكيد بر اينكه "دولت به طور قاطع از برنامه‌هاي نيروي انتظامي و سازمان حفاظت محيط‌ زيست در ارتقاء ايمني و مقابله با آلاينده‌هاي خودرو حمايت مي‌كند"، تصريح كرد: در اين خصوص تعداد كمي خودروساز داريم كه بايد مشكلات آنها نيز برطرف شود؛ چراكه ايمني خودرو جزو حقوق مردم است و براي تحقق اين مهم، حتي اگر كارخانه‌اي تعطيل يا خط توليدي آن تغيير كند، اشكالي ندارد. اولويت در توليد خودرو بايد سلامت مردم باشد. كارخانجات توليد خودرو بايد برنامه‌هاي تحقيقاتي خود را افزايش دهند و آزمايش‌هاي تست قطعات را بيشتر كنند، چراكه اولويت در توليد خودرو بايد سلامت مردم باشد.

وي در ادامه، از برنامه‌هاي دولت براي افزايش شاخصه‌هاي ايمني خودروها و استاندارد بودن آنها خبر دارد و افزود: دولت از تمامي برنامه‌هاي استانداردسازي در توليد خودرو كه موجب سلامتي و حفظ جان انسان‌ها مي‌شود حمايت مي‌كند و همه را ملزم به رعايت آن مي‌داند؛ از اين‌رو بايد تلاش شود تا خودروهايي بر اساس استانداردهاي روز دنيا طراحي و توليد شود. به‌طور مثال خودرويي كه مي‌خواهد با سرعت 120 كيلومتر بر ساعت حركت كند، بايد ترمز و موتور مناسبي داشته باشد. بايد به جايي برسيم كه هر وسيله‌ نقليه توليدي‌ كه به بازار ارائه مي‌شود كليه استانداردهاي ايمني و محيط زيستي را دارا باشد.

رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با ارائه پيشنهادي مبني بر اينكه در سال 91 به مجموعه عوامل نمونه اعم از رانندگان، مأموران نيروي انتظامي، كاركنان هلال‌احمر، اورژانس، راهداري و امداد خودرو، نشان ملي اهدا شود، گفت: اين كار موجب تشويق آحاد مردم براي درست رانندگي كردن مي‌شود. ما مي‌توانيم با برگزاري يك مسابقه، به رانندگان وسايل نقليه و ماموران برگزيده درگير در مساله سفرها نوروزي نشان برگزيده ملي اعطا كنيم كه همين امر موجب فرهنگ‌سازي در كشور نيز خواهد شد.

احمدي‌نژاد اضافه كرد: در سال‌هاي اخير آموزش‌هاي عمومي خوبي به مردم داده شده است اما در برخي جاها شاهد غفلت‌هاي شخصي هستيم؛ چراکه برخي‌ها فكر مي‌كنند در همه شرايط بدنه و فرمان خودرو در اختيار آنهاست در حالي كه اينطور نيست. آموزش تنها اين نيست كه افراد سركلاس‌ها بنشينند، بلكه وقتي هر فرد و يا حتي رييس‌جمهور يك كشور سوار خودرو مي‌شود ابتدا كمربند ايمني خود را ببندد، همين‌ امر موجب آموزش و فرهنگ‌سازي در جامعه خواهد شد.

وي در ادامه، به موضوع هميار پليس اشاره كرد و گفت: طي سال‌هاي اخير عده زيادي از دانش‌آموزان به كمك راهور آمده‌اند به نحوي كه در بسياري از سفرها شاهديم كه اين عزيزان هستند كه در ماشين به والدين خود تذكر مي‌دهند و بهتر است والدين نيز به اين تذكرات گوش دهند.

رييس‌جمهور از نهادهايي كه در سفرهاي نوروزي تلاش مي‌كنند و همچنين از رانندگاني كه قوانين را مراعات مي‌كنند و با دقت در رانندگي مواظب خود و ديگران هستند، تشكر كرد و افزود: بسياري از افراد هستند كه در تعطيلات وقت، توان و حتي سلامت خود را براي حفاظت و حراست از زندگي و شادي ديگران صرف مي‌كنند که اين کار يکي از ارزشمندترين کارها نزد خداوند است. مي‌توان با يك عظم ملي تلاش كرد كه تلفات رانندگي در سال جديد كاهش يابد.

احمدي‌نژاد در پايان، با تاكيد بر اينكه "نوروز يك جشن باستاني و در خدمت كمال، رشد و نشاط انساني است"، اظهار كرد:‌ نوروز امروز براي ما يادآور نوروز تاريخ بشر است كه هنوز فرا نرسيده است؛ نوروزي كه در آن شاهد بهار بشريت خواهيم بود و از اين‌رو نوروز را بايد به گونه‌اي سپري كنيم كه همواره به ياد بهار بشريت حقيقي باشيم و يكي از لوازم آن، مراعات حال ديگران در رانندگي است.

بر اساس اين گزارش، در اين برنامه تلويزيوني با اهداء لوح يادبودي از سوي رييس‌جمهور، از يك افسر راهور تقدير و همچنين حكم "فرهنگ‌يار ترافيك" از سوي سردار احمدي‌مقدم ـ فرمانده نيروي انتظامي ـ به رييس‌جمهور اهدا شد.


این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: