وام مسکن خبرنگاران؛ وعده‌ای که به وعید تبدیل شد
تاريخ : 2 / 6 / 1393برچسب:, | 9:46 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

خبرنگار

 وام مسکن خبرنگاران با وجود اینکه یک مصوبه دولتی بود اما به دلایل مختلف پشت گوش انداخته شد و در نهایت هیچ خبرنگاری طعم دریافت آن را نچشید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، از حدود 4 سال پیش زمزمه‌هایی درباره اعطای وام مسکن به خبرنگاران شنیده‌ می‌شد تا در نهایت مصوبه آن در اردیبهشت سال 91 به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد. پس از گذشت چند ماه از اعلام مصوبه مذکور، این موضوع نیز مانند وعده‌های دیگری که باعث می‌شود خبرنگاران آن را معمولاً در حاشیه برنامه‌ها از مسئولان مطالبه ‌کنند، پرس‌وجو می‌شد. علاوه بر آن به ویژه هر سال در آستانه روز خبرنگار این موضوع برجسته بود اما متأسفانه پس از آن به فراموشی سپرده می‌شد تا جایی که  قشر مطالبه‌گر جامعه را این‌بار نسبت به مطالبه موضوعی مربوط به خود ناامید و بی‌اعتنا کرد.

پرداخت وام مسکن به خبرنگاران بارها و بارها میان شورای پول ‌و اعتبار، بانک مرکزی، وزارت راه و شهرسازی و وزارت ارشاد به عنوان متولیان اصلی، دست به دست چرخید اما هیچ‌یک جواب قطعی نداشتند و تنها ابراز امیدواری می‌کردند.

علی نیکزاد (وزیر راه و شهرسازی وقت) فروردین سال 90، در حاشیه مراسم افتتاح حساب 100 امام(ره) بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر سرنوشت  وام مسکن آن‌ها، گفته بود: پیگیری این مسئله مربوط به ما نیست و در حیطه وظایف وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است. وی همچنین در سفری که فروردین 91 به منظور بازدید از طرح‌های عمرانی کهگیلویه و بویراحمد داشت، بیان کرده بود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید خبرنگاران واجد شرایط را تعیین و اسامی را به این وزارتخانه و نمایندگی استان‌ها معرفی کند.

محمد حسینی (وزیر ارشاد وقت) نیز در اردیبهشت 91 گفته بود: این وام به کسانی تعلق می‌گیرد که شرایط تهیه مسکن را ندارند، مبلغ وام فعلاً 30 میلیون تومان است و اطلاع‌رسانی تکمیلی از سوی ارشاد اسلامی صورت می‌گیرد.

در همین راستا، پدرام پاک‌آیین، مدیرکل سابق مطبوعات داخلی وزارت ارشاد، مرداد 91، در این‌باره اعلام کرده بود: تسهیلات مسکن به خبرنگاران، گزارشگران، دبیران سرویس، معاونان دبیر سرویس و معاونان سردبیر، روزنامه‌نگاران مترجم، کاریکاتوریست‌ها، گرافیست‌ها و عکاسان خبری تعلق می‌گیرد و واجدین شرایط می‌توانند برای ثبت‌نام به سامانه سمان مراجعه کنند.

محمدجعفر محمدزاده (معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وقت وزارت ارشاد) نیز اعلام کرده بود: "کار مسکن خبرنگاران به اتمام رسیده و ما برای شروع ارائه وام، منتظریم هر چه زودتر ابلاغیه وزارت مسکن به دستمان برسد. امیدواریم هر چه زودتر وزارت مسکن یا بانک مرکزی این مصوبه را به ما ابلاغ کند و به محض این‌که این ابلاغیه به دست ما برسد، برای شروع عملیات اجرایی آن نیز آماده هستیم."

در همین اثنا محمد بهمنی به عنوان رئیس کل وقت بانک مرکزی بیان کرده بود که عملیات پرداخت تسهیلات مسکن خبرنگاران بعد از تصویب در شورای پول و اعتبار آغاز می‌شود.

علی نیکزاد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم  با بیان این‌که وام مسکن خبرنگاران در شورای عالی مسکن دولت قبل تصویب شد، می‌گوید: در آن زمان، نامه این مصوبه نیز برای حسینی وزیر وقت ارشاد و فرهنگ اسلامی داده شد، دو سه بار هم این مسئله مطرح و قرار شد آقای بهمنی در جایگاه بانک مرکزی این مشکل را حل کند. آقای سیف می‌تواند به زیرمجموعه‌های بانک مرکزی بگوید مصوبات دولت قبل را بیاورند، وام مسکن خبرنگاران صراحتاً در مصوبات آمده است.

اما بشنویم مسئولان فعلی چه می‌‌‌گویند...

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در خصوص سرنوشت وام مسکن خبرنگاران بیان کرده: من الآن یک سال است که در بانک مرکزی هستم ولی نخستین بار است که چنین چیزی را می‌شنوم اما علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته‌ است: نمی‌دانم چرا رئیس بانک مرکزی از وام مسکن خبرنگاران اطلاع ندارد.

وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا مسئله وام مسکن خبرنگاران عملیاتی می‌شود، گفته است: صندوقی که باید این وام را پرداخت کند با مشکلاتی روبه‌روست که ابتدا باید این صندوق سودآور و تقویت شود.

هیچ سابقه‌ای از مصوبه وام مسکن خبرنگاران در معاونت مطبوعاتی ارشاد وجود ندارد

در نهایت مهران عباسی، مشاور معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد درباره این مصوبه به خبرنگار تسنیم، می‌گوید: این مصوبه مربوط به اردیبهشت سال 91 است اما سابقه‌ای از آن در معاونت مطبوعاتی وجود ندارد و هیچ‌گونه ارجاعی به معاونت نشده است؛ با پیگیری‌های انجام شده، متوجه شدیم بانک مرکزی نیز از وجود چنین بخشنامه‌ای بی‌خبر بود.

وی ادامه می‌دهد: جای سئوال است که چرا این مصوبه در همان زمان به صورت علنی اعلام و به مراجع ذی ربط ابلاغ نشده است، چنان‌که در متن گیرندگان نامه و ارسال رونوشت، عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود ندارد.

عباسی می‌افزاید: وام برای خبرنگاران با نرخ سود پائین در دستور کار معاونت مطبوعاتی هست اما برای آن که سرنوشت کارهای صرفاً تبلیغاتی را پیدا نکند باید در قالب تفاهمنامه‌هایی براساس ضوابط با بانک‌های عامل و یا لحاظ کردن آن در قانون بودجه صورت گیرد.

***

اینها تنها نمونه‌هایی از اظهارنظرات مسئولان دولت قبل و فعلی است اما آنچه واقعیت دارد وجود تعداد زیادی خبرنگار است که به امید دریافت این وام و خانه‌دار شدن از حداقل شانس‌ مثل ثبت‌نام در مسکن نیز بازماندند.

از این‌جا رانده و از آن‌جا مانده شدیم

محبی خبرنگار یکی از خبرگزاری‌ها می‌گوید: تمام مدارک و مستنداتی که نیاز بود جمع‌آوری کردیم و اصالت مدارک به تأیید وزارت ارشاد رسید، آن زمان به ما گفتند مصوبه به بانک مرکزی ابلاغ شده و فقط باید بانک‌های عامل تعیین شوند. ما در آن شرایط می‌توانستیم حداقل برای مسکن مهر ثبت‌نام کنیم اما به امید این وام از آن صرف‌نظر کردیم؛ متأسفانه از این‌جا رانده و از آن‌جا مانده شدیم.

هرگز از اطلاعیه‌ بعدی وام مسکن خبری نشد

رحیمی خبرنگار یکی از روزنامه‌ها نیز می‌گوید: همان زمان که موضوع وام خبرنگاران مطرح شد، قرار بود که خبرنگاران در مرحله اول برای دریافت وام مسکن در سایت سمان ثبت‌نام کنند. ما این کار را انجام دادیم و پیغام سایت این بود که "‌ثبت‌نام شما با موفقیت انجام شد، منتظر اطلاعیه‌های بعدی باشید"، اما هرگز از اطلاعیه‌های بعدی خبری نشد.

******

اما افراد پیشکسوت این حرفه که حالا بعد از پشت سر گذاشتن عمر کاری، شاید (‌و صد البته شاید)، دیگر مشکل مسکن نداشته باشند همچنان تأمین مسکن خبرنگاران را نخستین اولویت دانسته و دغدغه همکاران خود را دارند.

هیچ اقدامی برای خبرنگاران به اندازه تأمین مسکن مهم نیست

کوروش شجاعی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، می‌گوید: مشکل اساسی اکثر خبرنگاران تأمین مسکن است و هیچ اقدامی برای آن‌ها از این مهم‌تر نیست ضمن ا‌ین‌که یکی از معضلاتی که خبرنگاران با آن مواجهند، نبود امنیت شغلی است و انتظار می‌رود مسئولان هر رسانه نسبت به این دغدغه خبرنگاران حساس باشند چرا که این موضوعات در کیفیت کاری آ‌ن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد.

وام مسکن خبرنگاران در حد یک وعده باقی ماند

محمد صفری سردبیر روزنامه سیاست روز نیز در این‌باره معتقد است: موضوع وام مسکن خبرنگاران از مصوبات دولت قبل است که متأسفانه تا به حال به مرحله اجرا در نیامده و در حد یک وعده باقی ماند.

وی ادامه می‌دهد: در جامعه امروز معضل تأمین مسکن گریبان‌گیر اکثر افراد جامعه است که به طور قطع خبرنگاران نیز از آن مستثنی نیستند، باید توجه کرد حرفه خبرنگاری با فشار روحی بالا همراه است و دغدغه‌های معمول زندگی، گرفتاری یک خبرنگار را چند برابر کرده و مسلماً در کیفیت کار خبری وی تأثیر منفی دارد.

سردبیر روزنامه سیاست روز ادامه می‌دهد: وزیر ارشاد در دولت قبل وعده اعطای وام مسکن به خبرنگاران را داد و بعد از آن کش‌وقوس میان بانک مرکزی و وزارت ارشاد به وجود آمد و بانک مرکزی همواره اعلام کرد که منابع لازم برای اجرای این مصوبه دولت را ندارد، در حال حاضر نیز به نظر نمی‌رسد در دولت فعلی اراده‌ای بر اجرای مصوبات دولت قبل وجود داشته باشد.

*******

می‌دانیم که مشکل تأمین مسکن تقریباً  تمام افراد جامعه را درگیر کرده و نمی‌خواهیم تنها سنگ خبرنگاران را به سینه بزنیم اما باید دید تبعات مشغولیت فکری به این موضوع در اقشار مختلف جامعه چطور بر دیگران تأثیر می‌گذارد، خبرنگاران آگاهی‌دهنده جامعه‌اند، قلم و ذهنشان ابزار کارشان است، تولید کارشان، خوراک فکری اقشار دیگر است، حال فکری که دغدغه امکانات اولیه زندگی دارد آیا می‌تواند خوراک سالمی برای  دیگران آماده کند؟ آیا مسئولان دولت قبل تنها یک وعده دادند؟ آیا قشر خبرنگار، نتوانست این‌بار مطالبه خود را به سرانجامی برساند یا این‌که واقعاً کاری از دستش برنیامد؟ آیا مصوبه‌ای در حد هیئت وزیران توان اجرایی شدن نداشت؟ و آیا می‌توان امیدوار بود دولت فعلی مصوبات دولت قبل را پیگیری کند؟

...و هزاران اما،‌ اگر ‌و آیای دیگر که در نهایت برای خبرنگاران نه‌تنها مَسکن بلکه مُسَکِّن دغدغه ذهنشان هم نیست.

گزارش از زهره رمزی

 

 


این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: