گرفتگی عضلات را جدی بگیرید
تاريخ : 17 / 5 / 1393برچسب:, | 12:28 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

یک متخصص ارتوپدی گفت: در صورتی که اسپاسم عضلانی به صورت مکرر ایجاد شود ممکن است نشانه‌ بیماری‌های تیروئید، بیماری‌های کبدی و عفونت باشد.

به گزارش ایسنا، حسین فانیان با بیان اینکه انقباض شدید و غیرارادی یک عضله را اسپاسم عضلانی می‌گویند، اظهار کرد: عضلات پشت ران، عضلات جلوی ران بیشترین نقاطی هستند که اسپاسم عضله در آن‌ها مشاهده شده است اما اسپاسم عضله در بازو، شکم، کف دست و کف پا نیز ایجاد می‌شود.

وی به تفاوت میان کرامپ و اسپاسم عضلانی اشاره کرد و افزود: البته هر دو گرفتگی عضلات هستند اما کرامپ در افراد سالم نیز مشاهده شده است در حالی که اسپاسم عضلانی به دلیل اختلال در دستگاه اعصاب محیطی و مرکزی ایجاد می‌شود.

این متخصص ارتوپدی اضافه کرد: اسپاسم عضلانی می‌توانند در کوتاه یا طولانی مدت عضلات بیمار را درگیر کند اما در کرامپ، عضلات در حدود چند دقیقه دچار گرفتگی می‌شوند که اغلب به صورت حمله‌ای رخ می‌دهد.

فانیان با بیان اینکه شایع‌ترین علت ایجاد اسپاسم عضله خستگی است، ادامه داد: ممکن است فرد بیش از توانایی عضله جسم سنگین بلند کند که در این صورت عضله منقبض و اسپاسم و گرفتگی عضله ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه قرار گرفتن در معرض هوای سرد وگرم از دیگر عواملی است که منجر به اسپاسم عضلانی می‌شود، اضافه کرد: زمانی که فرد مدت زمان طولانی در هوای گرم رانندگی می‌کند به دلیل تعرق و سپس قرار گرفتن در معرض باد خنک دچار گرفتگی عضلات می‌شود.

این متخصص ارتوپدی با بیان اینکه در اکثر موارد اسپاسم یا گرفتگی عضلانی بدون نیاز به دارو درمان می‌شود، ادامه داد: در صورتی که اسپاسم عضلانی به صورت مکرر ایجاد شود ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری مانند بیماری‌های تیروئید، بیماری‌های کبدی و عفونت در بدن باشد که در این صورت باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

فانیان با اشاره به اینکه معمولا کرامپ‌ها در شب اتفاق می‌افتد، گفت: کرامپ‌های شبانه در زنان شایع‌تر از مردان است که علت عمده آن بارداری است.

وی با اشاره به اینکه تقریبا تمام افراد در طول عمر خود دچار گرفتگی عضله می‌شوند، خاطرنشان کرد: افراد چاق، بیماران و دویدن که نیاز به فعالیت بدنی شدید دارد اینها بیشتر در معرض گرفتگی عضله هستند.

این متخصص ارتوپدی با اشاره به اینکه یکی از روش‌های درمان اسپاسم عضلانی ماساژ درمانی است، اضافه کرد: در برخی موارد به بیمار توصیه می‌شود که استراحت مطلق و طولانی مدت داشته باشد اما این در حالی است که بیمار به استراحت‌های بیش از اندازه نیازمند نیست.

 

 

 

 



فانیان افزود: استفاده از داروهای شل کننده عضلانی و داروهای مسکن نیز می‌تواند به کاهش درد و درمان اسپاسم عضله کمک کند.



این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: