آل هاشم خبر داد: بازسازی 330 کیلومتر راه عشایری در آذربایجان شرقی
تاريخ : 27 / 12 / 1390برچسب:, | 11:22 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

عقاب نیوز:

 

تبریز - خبرگزاری مهر: مدیر کل امور عشایر آذربایجان شرقی از بازسازی راههای عشایری استان ، طی سال 90 خبر داد و گفت: با هزینه کرد این اداره کل 330 کیلومتر از این راهها برای تسهیل تردد عشایر در شهرستانهای عشایر نشین استان مورد بازسازی قرار گرفته است.

 

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد حسن آل هاشم روز شنبه در نشست امور عشایر استان و اعضای شرکتهای تعاونی و اتحادیه تعاونیهای عشایری آذربایجان شرقی که با هدف ارائه گزارش سالانه و بررسی مسائل و مشکلات مربوط به عشایر استان تشکیل شده بود افزود: با همکاری و حمایت سازمان جهاد کشاورزی استان، اقدامات لازم جهت واردات نهاده های دامی از کشور قزاقستان برای احشام عشایر و همچنین خرید زمین در جمهوری گرجستان برای کشت جو، سویا و ذرت برای مصارف دام عشایر استان و نیز چرای دامهای عشایر آذربایجان شرقی در مراتع کشور ارمنستان صورت پذیرفته و با نهایی شدن تفاهمنامه ها ، امید می رود بزودی در فاز اجرایی قرار گیرد.

وی با اشاره به اقدامات این اداره کل در توسعه استفاده از انرژیهای پاک در مناطق عشایری استان، گفت: این امر در راستای حمایت از منابع طبیعی استان و مدیریت بهینه انرژی توسط این اداره کل درحال حاضر به صورت آزمایشی در مناطق عشایر نشین استان دنبال و بعد از رفع مشکلات احتمالی، به صورت گسترده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
 
آل هاشم همچنین در این جلسه از راه اندازی "مجتمع ییلاقی عشایر"در فاز دوم ائل گلی تبریز از اوایل سال 91 خبر داد و افزود: این طرح در راستای آشنایی بیشتر مردم با شیوه ها و روشهای زندگی عشایری صورت می پذیرد.
 
احداث 14 آبشخور دامی در مناطق عشایری ، بازسازی و نزدیک سازی چشمه های مورد استفاده عشایر و اجرای 3 طرح مطالعاتی مربوط به مناطق عشایر نشین استان از دیگر اقدامات اداره کل امور عشایر آذربایجان شرقی طی سال 90 بوده است.

تعداد خانوارهای عشایر استان در فصل ییلاق 13 هزار و 297 خانوار و در فصل قشلاق 8 هزار و 97 خانوار بوده و 5 هزار خانوار نیز از استانهای اردبیل و آذر بایجان غربی و زنجان در این استان حضور می یابند .
 
شهرستانهای اهر، کلیبر، میانه، سراب، هشترود، چاراویماق وخداآفرین از شهرستانهای مهم عشایر نشین آذر بایجان شرقی محسوب می شود.
 
گوشت قرمز، شیر خام ، قالی و قالیچه موسوم به "ورنی" از مهمترین تولیدات عشایری استان بشمار می آید. ورنی تولید عشایر ارزش افزوده بالایی داشته و به کشورهای دیگر صادر می شود.

 

 



این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: