آبی که استخوان ها را می بلعد
تاريخ : 22 / 4 / 1393برچسب:آب دستگاه تصفیه,پوکی استخوان,عقاب نیوز, | 3:10 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

کارشناسان معتقدند دستگاه های تصفیه آب خانگی با تبدیل آب سخت به آب سبک و جابه جایی یون های مفید آن، مانند یون کلسیم با یون سدیم باعث افزایش پوکی استخوان و افزایش ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می شود.

 

به گزارش ایرنا، کارشناسان حوزه بهداشت و شرکت های مهندسی آب و فاضلاب اعتقادی به تصفیه مجدد آب آشامیدنی توزیعی نداشته و حتی این کار را به علت از بین بردن املاح ضروری آب برای سلامتی افراد مضر می دانند.

اما از سوی دیگر تبلیغات فریبنده و ناآگاهی بیشتر افراد بازار استفاده از لوازم تصفیه آب را بسیار داغ کرده است.

ˈفاطمه محمدیˈ یک بانوی خانه دار درباره این موضوع می گوید: پنج سال است که از دستگاه های تصفیه آب خانگی برای پخت و پز در منزل استفاده می کنیم.

وی ادامه داد: زمانی که برای خرید این دستگاه به نمایندگی یکی از شرکت ها مراجعه کردیم فروشنده زمان فروش در یک اقدام تبلیغاتی به الکترولیز آب، رسوب دادن و ته نشین ساختن املاح محلول در آن پرداخت و وجود این رسوبات را عامل آلودگی یا پایین بودن کیفیت آب عنوان کرد.

وی اضافه کرد: این فروشنده هنگام فروش، زمان تعویض فیلترها را شش ماه یکبار عنوان کرد در حالی که بعد ها متوجه شدیم برای اینکه آب این دستگاه ها آلوده نشود باید حداقل هر دو هفته یکبار فیلتر آنها تعویض شود.

او گفت: ای کاش فروشندگان در هنگام فروش این دستگاه ها عملکرد آنها را به طور شفاف برای خریداران توضیح دهند و سود خود را به سلامت استفاده کنندگان از این دستگاه ها ترجیح ندهند.

اما برای بررسی بیشتر این موضوع مدیر کنترل کیفیت شرکت آب و فاضلاب استان همدان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: دستگاه های تصفیه آب خانگی املاح مهم آب را گرفته و در عوض یون هایی مانند یون سدیم را جایگزین یون مهمی مانند کلسیم می کند.

ˈعلیرضا حجتˈ ادامه داد: یون کلسیم یکی از مهمترین یون های مورد نیاز بدن برای استخوان سازی و حفظ سلامت قلب و عروق است و در عوض یون سدیم که از عناصر سازنده نمک به شمار می رود به مرور زمان با افزایش فشارخون سلامت قلب و عروق را به مخاطره می اندازد.

وی عنوان کرد: در سن رشد بدن، کلسیم از مهمترین مواد معدنی مورد نیاز است که در صورت کمبود مصرف آن، پوکی استخوان در افراد ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه وجود این یون مفید در آب آشامیدنی یکی از مهمترین راه های تامین این عنصر است بیان کرد: پزشکان به افراد مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی توصیه می کنند که از آب های سبک این دستگاه ها استفاده نکرده و آب معمولی را که سختی بیشتری دارد جایگزین این آب کنند.

کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت استان همدان نیز در این باره افزود: استفاده از دستگاه های تصفیه آب در هر منطقه ای که آبرسانی آن تحت پوشش شرکت های آب و فاضلاب انجام می شود و آب توزیعی آن به طور مرتب مورد کنترل قرار گرفته و با استانداردها تطابق داده می شود لزومی ندارد.

ˈلیدا رفعتیˈ ادامه داد: از آنجا که آب آشامیدنی در استان همدان تصفیه می شود و در حال حاضر نظارت دقیقی نیز بر آن صورت می گیرد، نیازی به این لوازم تصفیه خانگی نیست.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر اگر از این دستگاه های تصفیه خانگی در منازل به درستی استفاده نشود، ممکن است در دراز مدت آلودگی آب را سبب شوند پس مصرف کنندگان باید همواره فیلترهای این دستگاه ها را چک کرده و در حداقل زمان نسبت به تعویض آنها اقدام کنند.

وی بیان کرد: در سال های گذشته برخی شایعات مبنی بر بالا بودن سختی آب همدان و ایجاد سنگ کلیه توسط این سختی به وجود آمده بود در حالیکه سختی آب این استان مطابق با استانداردهای جهانی بوده و بسیاری از مقالات پزشکی این میزان سختی آب را برای حفظ سلامت بدن مفید می دانند.

رفعتی بیان کرد: استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی نه تنها هیچ تاثیر مثبتی بر افزایش میزان سلامت آب آشامیدنی ندارد بلکه موجب از بین رفتن 90 تا 95 درصد از املاح مفید آب می شود این در حالی است که امروز تبیلغات وسیعی برای ترغیب خانواده برای استفاده از این دستگاه ها به صورت رسمی و غیر رسمی می شود.

وی اضافه کرد: استفاده از دستگاه های تصفیه آب موجب از بین رفتن سختی آب شده و آب را به حالت مقطر و یا سبک تبدیل می کند که بر اساس مقالات و پژوهش های انجام شده در سطح کشورهای مختلف آب سبک در دراز مدت موجب بروز آسیب های جدی به قلب و عروق و اختلال در رشد استخوانی کودکان می شود.

وی گفت: بیشترین گلایه مردم از آب آشامیدنی مربوط به رنگ، وجود گل و لای، طعم و بوی آب بوده که این امر نیز ناشی از مشخصات فیزیکی آب است در حالی که دستگاه های تصفیه بر ساختار شیمیایی آب تاثیر می گذارند و موجب از بین رفتن بخش زیادی از املاح مفید آب از جمله کلسیم، منیزیم ، پتاسیم و فلور می شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان نیز در این باره افزود: تصفیه آب استان همدان مطابق با استاندارد 1053 انجام می شود و روزانه 350 تا 300 آزمایش کنترل کیفی، فیزیکی و شیمیایی از این آب تصفیه شده در آزمایشگاه این شرکت انجام می شود.

ˈهادی حسینی بیدارˈ گفت: این کنترل آب از نظر بهداشتی به طور جداگانه توسط سازمان استاندارد و مرکز بهداشت نیز انجام می شود.

وی ادامه داد: در برخی مواقع زردی آب در زمان اولیه باز کردن شیر آب های خانگی به علت فرسودگی لوله کشی آب است که پس از چند ثانیه بعد از باز شدن آب از بین می رود .

وی با بیان اینکه هم اکنون تمام پارامترهای تصفیه آب در تصفیه خانه همدان به خوبی رعایت می شود اضافه کرد: استان همدان هم اکنون مجهز به یکی از تصفیه خانه های خوب کشور بوده و یکی از چند استان محدود کشور است که مجهز به دستگاه ازون زنی می باشد.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان دستگاه تصفیه آب برای فروش کالاهای خود نیاز به بازار مصرف دارند به همین علت به جای اینکه به سختی آب نگاه واقع بینانه داشته باشند، نگاهی کاسب کارانه دارند.

هم اکنون از یک میلیون و 77 هزار نفر جمعیت شهری استان همدان یک میلیون 72 هزار نفر تحت پوشش خدمات شبکه آب و فاضلاب استان همدان هستند که این رقم شامل 99 درصد جمعیت شهری این استان است.

 

 



این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: