مردی که عمری احکام را به زبان ساده گفته است

پایگاه خبری عقاب نیوز :

کسانی که نزدیکی‌های افطار برنامه‌های رادیو تبریز را گوش می‌دهند و یا برنامه‌های شبکه استانی تلویزیون را تماشا می‌کنند قطعاً صدا و چهره آیت‌الله سیدمحمدتقی آل‌هاشم برایشان آشناست.
آیت الله آل هاشم

آیت‌الله آل‌هاشم در بیش از یک دهه از طریق صدا و سیما دقایقی قبل افطار در صفحه تلویزیون ظاهر شده و با لهجه‌ی زیبای خودش آیه‌ی شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ را تلاوت و تلاش کرده است تا احکام اسلامی را نشر نماید. وی از کسانی است که سالیان مدید در شب‌های ماه مبارک رمضان با بیان احکام روزه و نماز و مسایل شرعی مورد نیاز آحاد جامعه به زبانی ساده مهمان خانه‌های مردم از طریق امواج تلویزیونی بوده است.

یکی از خصوصیات بارز این عالم بزرگوار، بیان احکام به زبان آذری و در سطحی بسیار ساده است به‌طوری که این سادگی باعث شده است پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های ما که زبان فارسی را آن‌طور که باید، درک نمی‌کنند پای صحبت‌های حاج‌آقا آل‌هاشم بنشینند تا احکام روزه‌داری را از وی بیاموزند و یا با وی مروری دیگرباره بر مسایل شرعی داشته باشند.

آیت الله آل هاشم

امروزه تلویزیون برای بیان احکام بهترین منبر برای علماست و علمایی در این کار موفق‌تر هستند که ویژگی‌های این مدیم را بشناسند و آیت‌الله آل هاشم این ویژگی‌ها را می‌شناسد. وی می‌داند که افراد باسواد به خیلی از منابع دسترسی دارند و اگر سؤوال و یا مشکل شرعی داشته باشند می‌توانند به کتاب‌های مربوط مراجعه کنند و یا با تماس با دفتر یکی از علما جوابِ سؤوال خود را بگیرند. هم‌اکنون بیشتر مراجع سایت‌های اینترنتی دارند و شما می‌توانید به‌راحتی به‌صورت آنلاین و یا آفلاین مسایل "مبتلا به" را مطرح کرده و جواب مبسوط آن را در کمترین زمان ممکن دریافت کنید

آیت‌الله آل‌هاشم به‌خوبی می‌داند که کسانی هستند که توانایی استفاده از این امکانات را ندارند که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ عده‌ای سواد کافی برای بهره بردن از امکانات را ندارند (و هنوز خیلی از پدربزرگ‌ها و مادر‌بزرگ‌ها به‌ویژه در شهرستان‌ها هستند که از نعمت سواد بی ‌بهره‌اند) و عده‌ای ممکن است امکانات لازم را (از جمله دسترسی به اینترنت) نداشته باشند. از این رو، حاج‌آقا آل‌هاشم با بیان ساده و بی‌آلایش خودشان که عاری از الفاظ مشکل است همیشه مورد توجه مخاطبان بوده‌اند و خیلی از جوان‌ها اولین احکام‌ را از وی یاد گرفته‌اند.

آیت‌الله آل‌هاشم امسال نیز مثل سال‌های قبل مهمان خانه‌های ما پیش از افطار خواهد بود و مثل همه سال‌ها، احکام شرعی را به زبان ساده بیان خواهد کرد.

 

آیت الله آل هاشم

 

حاج‌آقا آل‌هاشم کیست؟

آيت‌الله سيد محمدتقي آل‌هاشم در سال 1313 هجری-شمسی برابر با 1353 هجری-قمری در تبريز ديده به جهان گشود. سيد محمدتقي از سنين كودكي، قرآن و علوم ديني از محضر بزرگاني چون آخوند ملا رسول ايماني، ملا ابراهيم شكري، آخوند ملا احمد جعفري و آخوند ملا ابراهيم صدري آموخت. سپس به طور رسمي وارد حوزه علميه تبريز شد و مشغول تحصيل علوم ديني گرديد.

آیت الله آل هاشم

 

حاج‌آقا پس از ده سال تحصيل در تبريز براي تكميل دروس در سال 1375 هـ. ق راهي حوزه علميه نجف شد. آيت‌الله آل‌هاشم پس از يك سال اقامت در نجف و بهره‌مندي از علماي آن سامان به ايران بازگشت و در قم ساکن شد. وي در قم از محضر آيات عظام سيد شهاب‌الدين مرعشي نجفي، امام خميني و سيد حسين بروجردي استفاده كرد.

پس از مدتی در مشهد اقامت گزيد و نزد بزرگاني چون حضرات آيات: سيد حسين فقيه سبزواري، سيد محمدهادي ميلاني و سيد موسي اردبيلي به تكميل دروس حوزوي پرداخت.

آیت‌الله آل‌هاشم بعد از بازگشت به تبریز علاوه بر کارهای اجرایی به تبلیغ دین و شریعت اسلام و تدریس در حوزه علمیه پرداخت. وی همزمان با این کارها، دست به تألیف کتاب‌های متعددی زده است. آیت‌الله آل‌هاشم چندین سال است سمت امام‌جمعه موقت تبریز را نیز بر عهده دارد.

آیت الله آل هاشم و ایت الله مدنی

آیت الله آل هاشم و استاد شهریار

لینک تبریز بیدار  اینجا را کلیک کنید    
لینک شبکه اطلاع رسانی دانا اینجا را کلیک کنید 
خبرگزاری دفاع مقدس اینجا را کلیک کنید
لینک سایت افسران اینجا کلیک کنید
لینک پایگاه اطلاع رسانی صاعقه  اینجا کلیک کنید

 



این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: