توصیه‌های یک متخصص گوارش به روزه‌داران: از مصرف کالری اضافه در سحر و افطار خودداری کنید

پایگاه خبری عقاب نیوز :


یک فوق‌ تخصص گوارش به روزه‌داران توصیه کرد: برای جلوگیری از چاقی از مصرف کالری اضافه در سحر و افطار خودداری کنند و بعد از افطار نرمش سبک انجام دهند.

به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز ،دکتر محمدجعفر فره‌وش فوق‌ تخصص گوارش و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ايسنا، با تاکید بر اینکه تغییر وعده‌های غذایی در ماه رمضان، مشکلی برای افراد سالم ایجاد نمی‌کند، گفت: طبق عادت، افراد سه یا چند وعده غذا در طول روز مصرف می‌کنند اما در ماه رمضان، یک وعده غذای ظهر حذف می‌شود.

از دید پزشکی ثابت نشده است که باید حتما دو یا سه وعده غذا خورد و این تغییر تعداد وعده‌های غذایی، از نظر فیزیولوژیک تغییری ایجاد نمی‌کند. تنها مساله این است که افراد باید گرسنگی و تشنگی را کنترل کنند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه در ماه رمضان باید از خوردن غذاهای غلیظ، پرچرب، ترش و شور اجتناب کرد، گفت: به خصوص در ساعات سحر، باید از خوردن غذاهای ترش و سنگین که جذب و هضم آنها، آب زیادی لازم دارد، خودداری کرد. غذاهای ترش، آش رشته و حلیم از این دسته هستند.

فره‌وش همچنین با تاکید بر مصرف میوه‌های پرآب در ساعات سحر گفت: روزه‌داران میوه‌هایی را مصرف کنند که شیرین نیستند اما پرآبند و آب را در خود نگه می‌دارند. کاهو، خیار، گوجه‌فرنگی و سالاد نیز از این قبیل میوه‌ها هستند.

این فوق تخصص گوارش در ادامه با اشاره به کاهش فعالیت و تحرک در روزه‌داران ماه رمضان گفت: با توجه به این موضوع، افرادی که روزه می‌گیرند باید از مصرف کالری اضافه خودداری کنند، اما اکثر مردم وعده غذایی حذف شده را به افطار و سحر اضافه می‌کنند به همین علت است که می‌شنویم برخی می‌گویند بعد از ماه رمضان، چاق‌تر شده‌اند.

وی به روزه‌داران توصیه کرد که پس از افطار، ورزش‌های سبک انجام دهند و پیاده‌روی یا نرمش کنند.

وی با تاکید بر لزوم اجتناب از خوردن کالری اضافه در سحر و افطار گفت: روزه‌داران باید از مصرف غذاهای چرب و سنگین خودداری کنند زیرا باعث بروز بیماری کبد چرب در آنها می‌شود.

این فوق‌تخصص گوارش همچنین با اشاره به قوی شدن اراده افراد در ماه رمضان گفت: این ماه فرصت خوبی است افرادی که چاق هستند یا سیگار می‌کشند و آنهایی که رفتارهای نادرست دارند، بر خود مسلط شوند.

 



این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: