سرفه‌های بیش از دو هفته را جدی بگیرید
تاريخ : 5 / 1 / 1393برچسب:, | 10:15 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌ های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ضمن تشریح علائم و عوارض بیماری «سل»، بر لزوم جدی گرفتن سرفه‌های بیش از دو هفته در افراد، و مراجعه به پزشک به منظور بررسی بیماری تاکید کرد. آزمایش روی نمونه خلط، تشخیص نهایی آن است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، دکتر محمد مهدی گویا، همزمان با روز جهانی «سل» (چهارم فروردین، 24 مارس)، سرفه طولانی، عرق شبانه، تب، کاهش وزن و کم خونی را از مهم ترین علائم بیماری سل خواند و بر لزوم جدی گرفتن سرفه‌های طولانی مدت (بیش از دو هفته) تاکید کرد و گفت: افرادی که بیش از دو هفته سرفه دارند، لازم است جهت بررسی و تشخیص بیماری خود، به پزشک مراجعه کنند. آزمایش روی نمونه خلط، تشخیص نهایی این بیماری را اثبات می‌ کند.

وی بیماری سل را یکی از مشکلاتی بهداشتی کشور عنوان کرد و افزود: سال گذشته، حدود 11 هزار مورد این بیماری در کشور بروز کرد. 22 کشور حهان با بحران سل رو به رو هستند که البته ایران، جزو آن کشورها نیست.
 

سرفه مزمن


گویا، با تاکید بر اینکه افراد در تماس با بیمار سل، حتی اگر هیچ علامتی از بیماری نداشته باشند، باید حتما از نظر این بیماری بررسی شوند، گفت: وقتی سل ریوی در فردی تشخیص داده می شود، لازم است اطرافیان وی نیز حتما بررسی شوند و اقدامات لازم برای آنها صورت گیرد. بنابراین توصیه آن است که اطرافیان بیماران مبتلا به سل، این مسئله را جدی بگیرند.

وی با بیان اینکه فرد مبتلا به این بیماری ممکن است 12 تن دیگر را مبتلا کند، افزود: این افراد نیز بیشتر از نزدیکان و کسانی هستند که از نزدیک با فرد مبتلا ارتباط داشته‌ اند.

گویا، بر لزوم پرهیز از خوددرمانی در بیماری سل تاکید کرد و گفت: بسیاری از افراد هستند که سرفه طولانی مدت، تب و عرق ریزش دارند و لاغر و کم خون شده‌ اند، اما به این مسئله توجه جدی ندارند و به جای مراجعه به پزشک، خوددرمانی می‌ کنند. افراد دارای چنین علائمی لازم است جهت بررسی بیماریشان، حتما به پزشک مراجعه کنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، افزود: سل بیماری کاملا قابل درمان است. بیشتر موارد ابتلا به این بیماری درمان می‌ شوند، مگر آنکه فرد درمانش را جدی نگیرد.

گویا با تاکید بر آنکه تشخیص و درمان بیماری سل در کشور رایگان است، گفت: در تمام مراکز بهداشتی - درمانی کشور این آمادگی وجود دارد که پزشک بیمار را معاینه کند و در صورت لزوم، بررسی از نظر سل صورت گیرد.

 



این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: