دلار در کوچه‌ پس‌ کوچه‌ها 1730 تومان شد!
تاريخ : 28 / 10 / 1390برچسب:, | 2:30 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

عقاب نیوز:

 

اجرای سیاست‌های ارزی بانک مرکزی برای جمع آوری دلالان خرده‌پای بازار، عملا باعث شد تا صرافی‌های مجوزدار در پوشش قانونی دلالی کنند.

به گزارش مهر، با هجوم دوباره نقدینگی به بازار سکه با نسخه های موقتی بانک مرکزی برای بازار ارز، فعلا پرونده افزایش نرخ دلار بسته شد.

قیمت دلار که طی سالهای اخیر هر بار به دلیلی افزایش یافته است، طی ماه های اخیر با هجوم نقدینگی دچار نوسانات شدیدی شد که این نوسانات بی سابقه بود و باعث شد سود سرشاری به دلیل افزایش قیمت نصیب صرافی ها شود.

صرافی هایی که تا چند سال پیش چندان شناخته شده نبودند طی سالهای اخیر به عنوان یکی از پرسودترین مشاغل توسط عامه مردم شناخته می‌شوند؛ سودی که از خرید و فروش ارز با توجه به روند افزایشی آن کسب می شود، باعث شده است که بسیاری از افراد به کار دلالی دلار روی بیاورند.

گرچه بانک مرکزی قصد برچیدن بازار دلالی و واسطه گری ارزی با حذف دلالان خرده پای بازار ارز را دارد تا شاید از این طریق بتواند هم به تصمیم اخیر مجلسی ها مبنی بر قاچاق تلقی شدن خرید و فروش ارز آزاد جامه عمل بپوشاند و هم اینکه سرو سامانی به بازار ارز بدهد، اما این تصمیم باعث داغ شدن فعالیت دلالی صرافی ها شده است!

تابلوهای ارزی صرافی های میدان فردوسی که مرکز خرید و فروش ارز است، قیمت‌هایی را نشان می دهد که حاکی از وضعیت آرام و باثبات بازار ارز و پیروی آنها از سیاستهای ارزی و قیمتهای مصوب دارد.

اکثر صرافی ها نرخ خرید دلار را 1390 تومان و نرخ فروش را 1400 تومان بر روی تابلوهای خود درج کرده اند تا نشان دهند که هماهنگ با کانون صرافان به فعالیت ارزی می پردازند.

اما در مراجعه برای خرید دلار با نرخ مصوب، صرافان به متقاضیان عنوان می کنند که دلار برای فروش نداریم و بانک مرکزی مدتها است که سهمیه ای برای صرافی ها اختصاص نداده است. اما همین صرافی ها دلار را به همان نرخی که دلالان گوشه خیابان به مشتریان می فروشند، به هر میزان که مشتری بخواهد در اختیارش قرار می دهند، البته در جایی به غیر از صرافی خودشان!

عملا صرافی های مجاز که بانک مرکزی دائما نسبت به خرید و فروش دلار از آنها تاکید دارد، دیگر از فروش دلار به نرخ دولتی و مصوب به راحتی امتناع می کنند و دلارهای سهمیه ای با نرخ دولتی را به برخی از مشتریان به صورت مخفیانه به صورت آزاد می فروشند!

گویی صرافی ها از کار دلالی ارزی ابایی ندارند و کار دلالی را در پوشش قانونی به دلیل داشتن مجوز فعالیت از بانک مرکزی به راحتی انجام می دهند؛ به ویژه اینکه مصرف کنندگان واقعی ارزی برای خرید دلار با توجه به تصمیمات جدید برای دلالان به صرافان مراجعه می کنند.

گرچه اولتیماتوم بانک مرکزی خطاب به دلالان ارزی مبنی بر برخورد نیروی انتظامی با آنها نیز جدی نبود، اما شاید لازم بود این برخورد با صرافی های مجوزدار که کار دلالی انجام می دهند، صورت گیرد.

تصمیمات بانک مرکزی برای جمع آوری دلالان خرده پای بازار باعث دلالی صرافان شد، بازگشت آرامش بازار ارز به قیمت قانونی شدن فعالیت دلالی صرافان بود. در این میان بازرسان بانک مرکزی که مقامات این بانک از فعالیت نامحسوس آنها در بازار ارز خبر می دادند هم کاری از پیش نبردند.

فعالیت ارزی در هفته جاری کساد شد و نرخ دلار روند ثابتی را طی کرد، دلالان که در گوشه و کنار بازار ارز همچنان به فعالیت زیرزمینی خود ادامه می دهند، بازار را خالی از مشتری می‌بینند.

امروز قیمت هر دلار در بازار سیاه 1720 تومان و هر یورو 2240 تومان فروخته می شود، بانک مرکزی قیمت رسمی دلار را امروز با اندکی کاهش 1129 تومان و هر یورو را با اندکی افزایش 1443 تومان تعیین کرد.
 



این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: