بانوی سنگ نوردی که مسئولان جلوی پایش سنگ می‌اندازد
تاريخ : 8 / 6 / 1392برچسب:, | 1:0 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

تنها بانوی ایرانی که توانست قهرمانی سنگ‌نوردی آسیا را از آن خود کند، از اراده‌ای می‌گوید که باید برای رفع مشکلات و سنگ‌اندازی‌های مسئولان برای ادامه فعالیتش در این رشته و رسیدن به قهرمانی در جهان به کار گیرد.

خبرگزاری فارس: بانوی سنگ نوردی که مسئولان جلوی پایش سنگ می‌اندازد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، افسانه امیر احمدی از قهرمانی‌هایش می‌گوید. از اینکه از سنین کودکی علاقه وافری به سنگ نوردی داشته و تصادفی با رشته ورزشی آشنا می‌شود که پس از گذراندن چند صباحی این رشته ورزشی را رویای دیرینه خود در فعالیت‌های ورزشی می‌پنداشته، افسانه میراحمدی 15 ساله به عنوان نخستین بانوی ایرانی که در آسیا و در رده سنی نوجوانان توانست در رشته سنگ‌نوردی پرچم خوش‌رنگ جمهوری اسلامی ایران را در حضور همه کشورهای آسیایی به اهتزاز در بیاورد و نام ایران را در یکی دیگر از رشته‌های ورزشی نیز جاودانه کند، در حین ورودش به تحریریه خبرگزاری فارس گمان نمی‌کردیم که این دختر نوجوان همان بانوی نوجوانی است که برای کشورمان افتخارآفرینی کرده است و نام و آوازه ایران را دگر باره جهانی کرده باشد.

افسانه میراحمدی به همراه مادری که بسیار دلسوزانه و مادرانه پیگیر فعالیت‌های دختر نوجوانش است، در این نشست دو ساعته حضور داشت که حضور این عزیزان منجر به گپ‌وگفتی دوستانه شد که ماحصل آن در زیر آمده است.

فارس: کمی از خودتان و رتبه‌هایی که تاکنون کسب کرده‌اید، بگویید؟

میراحمدی: عضو تیم ملی سنگنوردی با 15 سال سنم و از پنج سالگی به این رشته روی آوردم و مقام‌هایی که تاکنون چندین مقام استانی، رتبه سوم دانش‌آموزی کشوری، مقام اول کشور، مقام سوم آسیا و همچنین در رقابت‌های جهانی سنگاپور شرکت کردم.

فارس: در حال حاضر خود را برای چه رقابت‌هایی آماده می‌کنید؟

میراحمدی: مشغول پیگیری تمریناتم هستم و خودم را برای رقابت‌های قهرمانی کشور که از اواخر شهریور یا اوایل مهر آغاز می‌شود، آماده می‌کنم و قرار است از استان اصفهان در بخش بانوان حدود چهار تا پنج نفر در این مسابقات شرکت کنند.

فارس: سنگ‌نوردی شامل چه رشته‌هایی است؟

میراحمدی: شامل سه رشته بلدرینگ، سختی مسیر و سرعت است و سخت‌ترین این رشته‌ها نیز همان سختی مسیر بوده که من به آن می‌پردازم، باشگاه چمران اصفهان گیره‌های مربوط به رشته سرعت را ندارد، اما با این وجود در مسابقات آسیایی توانستم تا فینال رشته سرعت نیز پیش بروم.

مادر بانوی سنگ‌نورد نیز که با دخترش مهمان دفتر خبرگزاری فارس بود در مورد این رشته و فعالیت دخترش در رشته ورزشی سنگ‌نوری سخنانی را داشت که از زبان مادر یک ورزشکار دختر نیز سخنان قابل توجهی را شنیدیم.

مادر افسانه به آرامی صحبت می‌کرد، اما می‌شد برق امید را در چشمانش دید مادری که مانند کوه پشت دخترش ایستاده و به دخترش گفته تو تنها وظیفه‌ات این است که از دیواره‌‌های سنگی عبور کنی و عبور از سنگ‌اندازی‌های مسئولان را به من واگذار کن، وی تاکید داشت: افسانه در رده سنی خودش و در قسمت سختی تنها بانویی که از ایران در استان و آسیا مقام آور است، رقابت‌های رسمی سنگنوردی برای دختران از 14 سالگی آغاز می‌شود و سال گذشته افسانه در نخستین مسابقه این رشته شرکت کرد و توانست رتبه نخست را کسب کند و این در حالی‌ بود که وی ناشناخته بود، چرا که در رقابت‌های نمایشی نیز شرکت نمی‌کرد و تمریناتش تنها در خود استان بود و در مسابقات آسیایی تیم ملی که در همدان برگزار شد در عین ناباوری تنها دختری بود که توانست در قسمت سختی مقام آور باشد و در آسیا نیز تنها دختری بود که از ایران روی سکو رفت.

فارس: دخترتان در چه قسمتی توانست عنوان نخست را کسب کند؟

مادر افسانه میراحمدی: 10  کشور قدرتمند در رقابت‌های آسیایی شرکت کرده بودند که افسانه در قسمت سختی رتبه سوم و در تیمی نیز توانست عنوان نخست را کسب کند.

فارس: وضعیت این رشته در شهرستان شاهین‌شهر که شما در آن زندگی و تمرین می‌کردید به چه شکل است؟

میراحمدی: تمریناتم را در اصفهان پیگیری می‌کنم، چرا که در شاهین شهر آنطور که باید رسیدگی خاصی به من نشد.

مادر افسانه نیز سخنان دخترش را اینچنین ادامه می‌‌دهد: آقای یعقوبی معاون تربیت بدنی وقت در هیئت شاهین شهر کاری برای دخترم نکرد و با کم لطفی بسیاری مواجه شدیم، به شهرداری رفتم و از آنها خواهش کردم دیواره آتش نشانی را در اختیار دخترم قرار دهند که این کار به هر دلیلی انجام نشد.

به باشگاه تختی شاهین‌شهر رفتم که دیواره را دو جلسه  بدون وسیله سنگنوردی دادند و پس از آن به اصفهان آمدم که هنوز دیواره در اصفهان زده نشده بود، اما افسانه که رتبه نخست کشور را کسب کرد دیواره به ما داده شد و در حال حاضر در پل چمران مشغول تمرین زیر نظر آقایان سلطانی و داوودی هستند.

فارس: افرادی که به رشته سنگ‌نوردی می‌پردازند باید دارای چه ویژگی‌هایی باشند؟

میراحمدی: کسی که به رشته سنگنوردی روی می‌آورد، باید با رشته‌هایی مانند دوچرخه‌سواری، ژیمناستیک و کوهنوردی نیز آشنایی داشته باشد.

فارس: مشکلات و هزینه‌هایی که در این رشته در اصفهان وجود دارد، چیست؟

 

میراحمدی: دیواره سرعتی که در اصفهان وجود دارد گیره ندارد و آقای غلافگر رئیس هیئت کوهنوردی نیز کار خاصی به دلیل کمبود بودجه‌ای که دارد از دستش بر نمی‌آید.

مادر افسانه میراحمدی: صحبت دخترش را قطع می‌کند و می‌گوید: یک حلقه طناب که قصد داشته باشم بگیرم 700 هزار تومان است و کفش این رشته 450 هزار تومان و هزینه‌های دیگر و بسیار زیادی نیز این رشته دارد که مشکلات بسیاری در پرداخت آن داریم.

فارس: چه شد که راضی شدید دخترتان را به این رشته سنگین سنگنوردی مخصوصا برای بانوان بپردازد؟

مادر افسانه میراحمدی: چهار ساله بود که افسانه را به همراه برادرش به یک باشگاه تکواندو بردم، اما دخترم گفت؛ این رشته را دوست ندارم و قصد دارم به رشته ژیمناستیک بپردازم، پس از اینکه وی را در ژیمناستیک ثبت نام کردم مربی‌اش به من گفت وسط کلاس به هر بهانه‌ای کلاس را ترک می‌کند و سر از باشگاه سنگ‌نوردی در می‌آورد و به من گفت اگر دوست داری دخترت را در این رشته ثبت نام کن، اما من با دیدن کار سنگ‌نوردان از این رشته ترسیدم و نگذاشتم که افسانه به این رشته روی بیاورد، اما پس از مدتی دخترم به من گفت که سال‌های آینده باید به من جواب پس بدهی که چرا نگذاشتی من به این رشته روی بیاورم و من هم تصمیم گرفتم افسانه را در این رشته برده و ثبت نام کنم.

از همان ابتدا پشتکار زیادی در این رشته نشان داد و به صورت حرفه‌ای و بسیار عالی کار خودش را ادامه داد و جا دارد از مربی‌ قبلی‌اش خانم صفورا دارسنج تشکر کنم و هیچ‌گاه زحمات این مربی را نادیده نمی‌گیرم، چراکه کمک بسیار زیادی به افسانه برای پیشرفت در این رشته انجام داد افسانه کاری کرد که من و برادرش هم به این رشته روی آوردیم.

فارس: تفاوت رشته سنگ‌نوردی در ایران با سایر نقاط دنیا در کجا قرار دارد؟

افسانه میراحمدی: در حال حاضر تمرکزم را روی رقابت‌های جهانی گذاشته‌ام، چرا که سطح کار آنها را بسیار بالا دیدم و من فکر می‌کنم ما در ایران تنها 50 درصد امکانات و کار آنها را داریم.

مادر افسانه میراحمدی ادامه داد: تنها خانواده‌ها پشتیبان ورزشکارانشان در این رشته هستند و فدراسیون کاری نمی‌تواند انجام دهد، سنگ‌نوردی مستلزم یک کار گسترده است، باید یکسال کار و تلاش انجام دهی تنها برای انجام یک یا دو مسابقه، و مربی افسانه نیز در حال حاضر مشغول کار بر روی افسانه برای رقابت‌های آسیایی و جهانی است.

فارس: به جز شما چند نفر در ایران هستند که توانستند در این رشته در آسیا مقام آور باشند؟

میراحمدی: در ایران و در قسمت سختی مسیر تنها من در ایران هستم که توانستم در آسیا مقام سوم را بیاورم، در قسمت سرعت نیز با توجه به اینکه تمرین نداشتم به همراه چند تن از بانوان که تمرین‌های خوب داشتم از ایران توانسته‌ام به فینال راه پیدا کنم و اگر گیره‌های دیواره سرعت هم در اصفهان فراهم شود رتبه‌های بهتری را در این رشته نیز می‌توانم کسب کنم.

مادر افسانه میراحمدی: در رقابت‌های جهانی نیز برای نخستین بار بود که تیم ایران با حضور افسانه در قسمت سختی مسیر در همین رده سنی توانست در حضور 50 کشور قدرتمند جهان در تیمی عنوان بیستم را کسب کند و در قسمت سرعت نیز ایران توانست رتبه پانزدهم جهان را به دست آورد، و در وی در ادامه سخنانش با حسی از یاس و ناامیدی و با دلی پر از مسئولان شهر شاهین‌شهر می‌گوید: هیچ‌گاه به مسئولان شاهین‌شهر بابت مدال‌هایی که افسانه گرفته تبریک نمی‌گویم بلکه تبریک من به مردم شاهین‌شهر است.

زمانی که دخترم به اصفهان بازگشت هیچ کاری برایش صورت ندادند، نه سازمان رفاهی تفریحی شاهین‌شهر که حتی یک بنر نیز برای دخترم نزد و نه تربیت بدنی که هیچ کاری انجام نداد هیچ‌یک توجهی به دخترم نشان ندادند و هر یک از این ارگان‌ها کارهایی که وظیفه‌شان بود برای دخترم را انجام دهند به یکدیگر پاس دادند.

مادر افسانه میراحمدی ادامه می‌دهد: زمانی که به تربیت بدنی شاهین‌شهر برای زدن بنر مراجعه کردیم گفتند بنری برای دخترت نمی‌زنیم چراکه چند روز از مقام‌آوری وی در آسیا گذشته است و اگر بنر زده شود مردم به ما می‌خندند و این موضوع درحالی رخ داد که مسئولان این شهر حتی از رتبه‌هایی که افسانه آورده بود نیز بی‌خبر بودند.

زمانی که افسانه از باشگاهش در شاهین‌شهر بیرون آمد هیچ فردی پیگیر این نشد که قهرمانی ملی ما در این شهر کجا رفت و چه اتفاقی برایش افتاد، سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری شاهین‌شهر به من گفت؛ یک نامه شکایت بنویس که چرا مسئولان تربیت‌بدنی این شهر به کارهای دختر شما رسیدگی نکردند در حالی که من به آنها گفتم برای شما باید مهم باشد و التماس کنید که قهرمان ملی شما دیگر در این شهر وجود ندارد نه اینکه من به شما التماس کنم.

به مسئولان این شهر گفتم شما برایتان مهم نیست که چه اتفاقی برای قهرمان ملی‌تان در این شهر رخ می‌دهد چرا که نگران میز و صندلی‌هایتان هستید و روزی هم باید جوابگوی اعمالی که برای قهرمان شهرتان انجام نداده‌اید باشید و برای همین عطای کار کردن دخترم در شاهین شهر را به لقایش بخشیدم و دخترم را به اصفهان آوردم که استقبال خوبی هم از وی شد.

اما این مادر که بسیار پیگیر فعالیت دختر ورزشکارش است با امیدواری ادامه داد: البته تنها جایی که فکرش را نیز نمی‌کردیم که همکاری خوبی با فعالیت دخترم داشته باشد، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران(ناجا) بود که پیگیر کارهایش در سفر به سنگاپور بودند، البته این را نیز می‌گویم که برخی از سنگ‌نوردان ایرانی که به خارج از کشور رفتند در حال حاضر زندگی بسیار خوبی دارند و امکانات بسیاری برایشان فراهم است و از دختر من نیز استقبال بسیار خوبی برای رفنتش به کشورهای خارجی شده است، اما با وجود بی‌مهری‌های فراوانی که در حق دخترم شد هیچ‌گاه نتوانستم خاک ملت ایران و پرچم کشور عزیزمان را ترک کنیم و با بی‌مهری‌هایی که در حق ما در شاهین‌شهر از سوی مسئولان صورت گرفت به دنبال خانه در اصفهان می‌گردیم، از این شهر بیرونمان کردند، امیدوارم اوضاع به گونه‌ای پیش نرود که از ایران هم بیرونمان کنند.

فارس: وضعیت مالی در این رشته و برای امثال دختر شما چگونه است؟

میراحمدی: فدراسیون کوهنوردی برای ملی‌پوشانش یک حقوق ماهیانه در نظر می‌گیرد که همان را هم تاکنون نداده‌اند، انتظارم از مسئولان ورزش استان این است که سالن تمرین افسانه را کامل کرده و در تجهیزات وی را کمک کنند، هر قهرمانی که مقام می‌آورد حکم‌هایش نوشته شده به وزارتخانه رفته امضا شده و پس از قهرمانی به قهرمانان تعلق می‌گیرد، اما مسئولان در رشته سنگنوردی هنوز هم حکم‌های قهرمانی ورزشکارانش را نداده است و می‌گویند در وزارتخانه است که این حکم‌ها مربوط به خرداد سال گذشته است.

در مسابقات سنگنوردی که امسال در تهران برگزار شد خوابگاه را برای ورزشکاران گران کرده بودند و غذایی هم که برای سنگ‌نوردان تهیه می‌شد و به آنان فروخته می‌شد به هیچ عنوان هم کیفیت لازم را نداشت، روز مسابقه کسی نباید غذای فست فود یا گوشت بخورد درحالی‌که هر غذایی که دوست داشتند برای ورزشکاران فراهم کرده بودند و کسی هم نبود که به این موضوع رسیدگی کند.

به سنگ‌نورد کرمانی که در رقابت‌های کشوری رتبه ششم را کسب کرده بود مسئولان ورزش این شهر به ورزشکارشان کفش 500 هزار تومانی داده شد، اما من که رتبه سوم آسیا را در کارنامه‌ام دارم هنوز هیچ امکانات و تجهیزاتی مسئولان ورزش این استان به من نداده‌اند، باید بگویم که بدترین تیم از نظر رسیدگی به ورزشکارانش اصفهان است در حالی ‌که سنگ‌نوردان شهرهای دیگر زمانی که در رقابت‌ها شرکت می‌کردند همگی از لباس یکدست شکیل برخوردار بودند تیم استان خودمان حتی با یک لباس متحدالشکل نیز در مسابقات شرکت نمی‌کرد.

فارس: از مسئولان ورزشی اصفهان درخواستی دارید؟

میراحمدی: از مسئولان هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی اصفهان دلگیری زیادی ندارم چرا که به هر حال هر کاری از دستشان برآمده است را انجام داده‌اند، اما روی صحبتم با مسئولان اداره کل ورزش و جوانان استان و شاهین‌شهر است، که هیچ توجهی به این رشته و بانوان فعال در آن ندارند.

در این لحظه مادر افسانه میراحمدی ادامه داد: هر مقامی که افسانه ‌آورده زیر نظر سازمان رفاهی تفریحی شهرداری شاهین‌شهر و اداره ورزش این شهرستان بوده، در حالی‌ که برای آنها رتبه‌های افسانه به هیچ عنوان مهم نبود، به مسئولان در این شهر و آقای یعقوبی معاون اداره کل ورزش و جوانان شاهین شهر گفتم تا به حال مادر نبوده‌ای که بفهمی من برای سربلندی دخترم چه زجرهایی کشیده‌ام، دخترم از شدت استرس در هوای بسیار گرم رقابت‌های آسیایی دو عدد کاپشن در فصل تابستان تنش کرده بود و به مسئولان در شهرستان شاهین‌شهر گفتم شما استرس‌های دختر من را ندیده‌اید برای همین هم یک بنر از دخترم در این شهر نمی‌زنی.

فارس: تو که خودت سنگ نوردی چگونه از سنگ‌هایی که جلوی راهت می‌اندازند، عبور می‌کنی؟

افسانه میراحمدی: سنگ‌نوردم و باید از سنگ‌هایی که مسئولان شاهین‌شهر نیز جلوی پایم می‌اندازند عبور کنم، سنگ‌هایی که این افراد جلوی پایم می‌اندازند، منجر به خستگی روحی من می‌شود و باید بگویم با روحیه‌ام بازی می‌کنند.

مادر افسانه میراحمدی: با وجودی‌که مردم شاهین‌شهر را دوست دارم، اما عطای ماندن و زندگی کردن در این شهرستان را به لقایش بخشیدم و کسانی که سنگ جلوی پای دخترم در این شهر انداختند، بنشینند و از این پس قهرمانی‌های دخترم را مشاهده کنند، حق دخترم را ناحق کردند و من را شرمنده دخترم کردند که نتوانستم برایش از طرف مسئولان این شهر یک بنر بزنم.

گفت‌وگو از حمید معانی


این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: