روزه‌ داری در بیماران مبتلا به ‌صرع و میگرن
تاريخ : 29 / 4 / 1392برچسب:روزه,سردرد,میگرن,صرع,عقاب نیوز, | 10:10 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

افرادی که سردردهای خفیف و قابل تحمل دارند، منعی برای روزه‌ گرفتن ندارند، ولی مبتلایان به سردردهای میگرنی شدید و مکرر نمی توانند روزه بگیرند، زیرا با کاهش قند خون این سردرد‌ها برای آنها غیرقابل تحمل می‌شود.

پایگاه خبری عقاب نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، متخصص مغز و اعصاب به بیماران مبتلا به صرع ، ‌میگرن و سکته مغزی برای روزه‌ داری  توصیه کرد: این افراد از خوردن شام و افطار سنگین خودداری کنند، زیرا سردرد را تشدید می‌کند.


دکتر منصوره تقاء درباره وضعیت بیماران مختلف مغز و اعصاب برای روزه‌ داری خاطر نشان کرد: بیماران مبتلا به صرع به طور کلی روزه نگیرند، مگر این که چندین سال از آخرین تشنج آنها گذشته باشد و نوار مغزی نرمال داشته باشند و پزشک معالج اجازه روزه‌ داری را به آنها داده باشد.

وی ادامه داد: اما اکنون ساعات روزه‌ داری طولانی است و قند خون پایین می‌آید و می‌تواند زمینه تشنج را در این بیماران فراهم کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره بیماران مبتلا  به ام‌ اس گفت: برای همه بیماران ام اس نمی‌توان یک نسخه پیچید، اما آنهایی که در مرحله حمله بیماری قرار دارند یا داروهای استروئیدی و داروهای شیمی‌ درمانی مصرف می‌کنند، نمی‌توانند روزه بگیرند، اما افرادی که ام‌ اس کنترل شده دارند و علائم آنها شدید نیست، می‌توانند روزه بگیرند و اگر تردید داشته باشند، با مشورت پزشک یک یا چند روز را به طور آزمایشی روزه بگیرند.

دکتر تقاء  به همه بیماران مغز و اعصاب که امکان روزه‌ گرفتن دارند، توصیه کرد: فوری پس از اذان روزه خود را برای تأمین قند بدن با افطار سبک باز کنند و با فاصله نیم تا یک ساعته شام سبک میل کنند.
 

وی گفت: این افراد نباید افطار یا شام سنگین بخورند، زیرا همین موضوع عاملی برای ایجاد سردرد است؛ همچنین خوردن سحری ضروری است و مصرف غذای کامل شامل نان یا برنج به همراه مواد پروتئینی به همراه سبزی یا میوه‌های آبدار توصیه می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب به آنهایی که سردردهای مزمن دارند، پیشنهاد کرد: از خوردن قهوه، نسکافه و چای پررنگ در وعده سحری خودداری کنند، زیرا  سردرد را تشدید می‌کند، اما خوردن چای کمرنگ اشکالی ندارد.

دکتر تقاء همچنین گفت: افراد مبتلا به سردرد سعی کنند، به طور کلی به ویژه در ایام روزه‌ داری در معرض نور آفتاب فعالیت نداشته باشند، زیراعلاوه بر کاهش آب بدن سردرد را هم تشدید می‌کند.

وی گفت، افرادی که اخیراً سابقه سکته مغزی یا لخته‌ شدن خون در مغز دارند به گفته این متخصص مغز و اعصاب در روزهای طولانی تابستان نباید روزه بگیرند.

دکتر تقاء گفت، آنهایی که اختلال حافظه دارند یا به پارکینسون مبتلا هستند  به دلیل شرایط ذهنی یا کهولت سن امکان روزه‌ گرفتن ندارند، ولی آنهایی که جوان هستند، در صورت پیشرفته نبودن بیماری و امکان تقسیم دارو به افطار و سحر با مشورت پزشک می‌توانند روزه بگیرند.



این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: