گوشتکوب تراپی برای درمان خار پاشنه!
تاريخ : 17 / 4 / 1392برچسب:, | 8:32 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 

حافظی گفت: ماهیت این درد در معاینه بالینی قابل تشخیص است اما تشخیص قطعی با رادیوگرافی است که خار پاشنه پا در زیر پاشنه به صورت تیغ و خارهای ساقه گل رز به اندازه کوچکتر دیده می‌شود.

فارس: متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گفت: راه رفتن زیاد روی سطوح سخت مانند سنگ و سرامیک به ایجاد خار پاشنه می‌انجامد و بهتر است برای راه رفتن بر روی سنگ و سرامیک از صندل استفاده شود.

رحمت‌الله حافظی اظهار داشت: درد پاشنه پا به علل مختلف و متعددی به وجود می‌آید اما یکی از شایع‌ترین علل درد پاشنه ناشی از خار پاشنه است.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی افزود: ماهیت درد به این گونه است که فرد در ابتدای راه رفتن درد شدیدی در ناحیه پاشنه پا احساس می‌کند که چند دقیقه بعد از شروع راه رفتن این درد به تدریج کمتر شده اما اگر چند لحظه توقف کند و دوباره راه بیفتد این درد اذیت کننده دوباره برمی‌گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: صبح هنگام و موقع بلند شدن از خواب و شروع راه رفتن معمولاً این درد بیشترین مقدار را دارد اما در طول روز این درد کمتر می‌شود.

حافظی گفت: ماهیت این درد در معاینه بالینی قابل تشخیص است اما تشخیص قطعی با رادیوگرافی است که خار پاشنه پا در زیر پاشنه به صورت تیغ و خارهای ساقه گل رز به اندازه کوچکتر دیده می‌شود.

حافظی اظهار داشت: درمان خار پاشنه چند مرحله دارد اما ساده‌، کم هزینه‌ و کم دردترین درمان آن بدین صورت است که بیمار به مدت یک هفته شب‌ها قبل از خواب، پا را در داخل یک لگن آب داغ به مدت 15 دقیقه قرار داده و طی این مدت چندین بار مقداری آب داغ به این لگن بیفزاید البته بر اساس آستانه تحمل بیمار و در حدی که فرد دچار سوختگی نشود داغی آب متغیر است؛ اما هر چه حرارت آب بیشتر باشد بهتر است.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تصریح کرد: بعد از این 15 دقیقه، فرد باید پا را از لگن آب خارج سازد و با حوله خشک کند و از داروهای ضد التهاب موضعی، پماد یا داروهای گیاهی در ناحیه پاشنه پا استفاده کند و بعد با یک بطری شیشه‌ای یا گوشتکوب چوبی که داخل کیسه فریزر قرار داده 40 تا 50 ضربه در ناحیه‌ای که احساس درد دارد وارد سازد که به این عمل در اصطلاح عامیانه گوشتکوب تراپی نیز می‌گویند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: ممکن است در یکی دو روز اول فرد احساس کند که درد پاشنه اش بیشتر شده است که جای نگرانی نیست و باید یک هفته هر شب این کار را به صورت مداوم انجام دهد و در کنار آن به مدت 10 روز از داروهای ضد التهاب مانند قرص دیکلوفناک سدیم 50 میلی‌گرمی روزانه به مدت 2 قرص یکی بعد از صبحانه و یکی بعد از شام استفاده کند.

حافظی افزود: تعداد قابل توجهی از بیماران معمولاً به این روش درمان پاسخ می‌دهند.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تصریح کرد: اگر بیمار از این روش پاسخ نگرفت باید از کفی‌های داخل کفش که تحت عنوان کفی خار پاشنه و به حالت U شکل یا نعل اسب است استفاده کند و این کفی را در داخل کفش قرار دهد تا فشار وزن از روی خار پاشنه برداشته شود.

وی تأکید کرد: استفاده همزمان از فیزیوتراپی در کنار استفاده از کفی می‌تواند تأثیرگذار باشد.

حافظی ادامه داد: اگر علیرغم این درمان‌ها، فرد از درد شکایت داشت قدم بعدی تزریق‌های داروهای ضد التهاب موضعی در ناحیه خار پاشنه است.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: در موارد بسیار نادر ممکن است بعد از اعمال این روشها باز هم درد استمرار داشته باشد که آخرین قدم، عمل جراحی و برداشتن خار پاشنه است هر چند که ممکن است این عمل ختم درمان نباشد و بعد از 6 ماه تا یک سال، مجدداً خار پاشنه عود و رشد مجدد داشته باشد.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با بیان این مطلب که علت مشخص و قطعی ایجاد خار پاشنه هنوز مشخص نیست، گفت: ممکن است راه رفتن روی سطوح سخت مانند سنگ و سرامیک و مشاغل خاص که با ضربه در ناحیه پاشنه همراه است به ایجاد خار پاشنه بینجامد.

وی به افراد توصیه کرد که برای راه رفتن بر روی سنگ و سرامیک از صندل استفاده کنند.

حافظی تأکید کرد: معمولاً 80 تا 90 درصد بیماران مبتلا به خار پاشنه با 3 روش اولی که گفته شد می‌توانند درد حاصله را کنترل و درمان کنند.



این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: