قاليباف:برای حوزه دیپلماسی 5 محور جدی را در نظر گرفته ام
تاريخ : 17 / 3 / 1392برچسب:, | 9:39 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران ؛ محمد باقر قالیباف در واکنش به اظهارات رضایی تصريح کرد: آنچه آقای رضایی گفتند به سمت وحدت رفتن اساس کار است، ولی تجربه نشان داده در سیاست خارجی گروه‌های مختلف وقتی به کارنامه‌هاشان نگاه می‌کنیم عملا خلاف این عمل کرده و رفتار جناحی و سیاسی اتفاق افتاده است. روش شما برای رخ ندادن این گونه اتفاقات چیست؟
 
قاليباف: محیط بین الملل مرتب درحال تغییر است / ما باید به روز، با درایت و تحلیل صحیح حرکت کنیم
 
محمدباقر قالیباف به عنوان دومین کاندیدا پشت تریبون رفت و ضمن تبریک عید سعید مبعث به همه ملت ایران گفت: اجازه می خواهم بحث را از سیاست خارجه شروع کنیم که نکته مهم و جدی امروز ما می تواند باشد و نقشی کلیدی برای اداره کشور داشته باشد.
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اول این نکته را اشاره کنم که ما در سیاست خارجی چه هدفی را دنبال می کنیم؟ سیاست خارجی ما باید منافع ملی امنیت ملی و هویت دینی و انقلابی ما را تضمین کند، یعنی این مسئله رسالتی برعهده سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی کشور است.
 
برای حوزه دیپلماسی 5 محور جدی را در نظر گرفته ام
 
قالیباف اظهار داشت:در حوزه سیاست خارجی همچون سایر حوزه ها مثلا اقتصاد و فرهنگ نباید دستگاه دیپلماسی ما خارج از سند چشم انداز و سیاست های کلان برنامه حرکت کند و این خودش اولین اشکال است که باید براین مدار حرکت کنیم این جا مهم این است که تأکید کنیم که دستگاه دیپلماسی ما که مدیریت اجرایی تحقق این اهداف را دارد چه وضعیتی دارد؟
 
قالیباف تصریح کرد: بنده معتقدم که حوزه دیپلماسی ما در سالیان گذشته نتوانسته در تحقق اهداف سیاست خارجی کشورمان موفق باشد،بعنوان مثال شما نگاه کنید که در حوزه اقتصادی و یارانه ها کسی با دادن یارانه مخالف نیست و همه با آن موافقند اما هنگامی که وارد اجرای آن شدیم ضعف هایش دیده شد و ما دقیقا در حوزه سیاست خارجی هم در رویکردها دچار اشکال نیستیم ،بلکه در حوزه دیپلماسی که می خواهد آنها را تحقق دهد و وزارت خارجه و بحث مربوط به امنیت ملی ما که باید در تحقق اینها حرکت کنند نکته مهمی بوده که باید به آن توجه کرد چرا که اینجا نقطه چالش ما است.
 
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود:بنده مرتبط براین موضوع تأکید دارم که ما نیازمند یک تغییر در رویکردهای مدیریتی برای اداره جامعه هستیم یک بخش آن شامل سیاست خارجی هم می شود که ما در این بخش کارنامه قابل قبولی در حوزه دیپلماسی که تحقق برنامه ها است نداریم.
 
وی گفت: البته بنده این را بگویم که زحمات دیگران جای خود را دارد محیط بین الملل مرتب درحال تغییر است و لذا ما باید به روز به هنگام با درایت و با تحلیل صحیح حرکت کنیم.
 
وی با بیان اینکه بنده برای حوزه دیپلماسی 5 محور جدی را در نظر گرفته ام، ادامه داد: تحقق در انسجام داخلی اولین محور است ما باید بدانیم دولتی که در درون کشور خودش مورد قبول و تحسین مردم خود نباشد در پشت هیچ میز مذاکره ای و چه مقاومت و استقامت مورد توجه مردم دنیا قرار نخواهد گرفت، بنابراین ما باید توجه کنیم که ابتدا در درون کشور یک الگوی درست داشته باشیم.
 
 
قالیباف به دومین محور سیاست خارجی دولت احتمالی اش اشاره کرد و گفت:دیپلماسی فعال منطقه گرایی مطابق برنامه است و جزو مزیت های نسبی سیاست خارجی ما هم بوده و دیپلماسی منطقه گرایی نقطه قوت ما است که باید به آن توجه کنیم.
قالیباف فعال کردن دیپلماسی اقتصادی را بعنوان سومین محور بیان کرد و گفت:به نظر بنده ما در حوزه دیپلماسی اقتصادی یا تعطیل بوده ایم و یا اگر تعطیل نبودیم کارنامه مشخصی را ندیده ایم و اگر کارنامه مشخصی هست آن را بشنویم خوب است.
 
وی تأکید کرد: باید به حوزه دیپلماسی به طور جد توجه کنیم؛محور پنجم نیز راهبرد مقاومت مقتدرانه و رقابت هوشمندانه است.
 
قاليباف: در حوزه ديپلماسي شهرداري کارهاي اساسي انجام داده است/ کارنامه دولت سازندگي و دولت اصلاحات در حوزه ديپلماسي اقتصادي چيست؟
 
قاليباف در ادامه اين مناظره در پاسخ به نقد ديگر کانديداها گفت: در پاسخ به اظهارات آقاي عارف ، از قضا بعد از دولت تنها مجموعه‌اي که مي‌تواند بخشي نگر نباشد و بزرگترين ظرفيتي باشد که همه ابعادها در آن باشد دولت‌هاي محلي (شهرداري‌ها) هستند، بعد از دولت همه بخش‌ها است، در حوزه حمل و نقل، در حوزه شهرسازي، در حوزه آي تي، در حوزه فرهنگي و اجتماعي، پس بخشي نگري نيست يک کار جمعي و همه جانبه است من جمله در حوزه سياست خارجي و در حوزه ديپلماسي عمومي.

 

وي ادامه داد: در دوره مديريت بنده در شهرداري تهران با همه شرايط سختي که در روابط بين الملل داشتيم توانستيم مجمع شهرداران آسيايي را با بيش از 100 شهر مهم آسيايي که دبيرخانه آن به طور دائم در تهران باشد راه بياندازيم، اين حاکي از يک ديپلماسي است، امروز شهردار تهران معاونت (يو سي جي ال) در بحث اتحاديه شهرداران جهان است، پس اين بخشي نگري نيست و در حوزه ديپلماسي هم شهرداري کارهاي اساسي انجام داده است.

 

قاليباف ادامه داد: در حوزه مربوط به حوزه منابع انساني آقاي ولايتي نکته مهمي را اشاره کردند، در صحبت‌هاي قبلي نيز عرض کردم نفت و گاز در کشور ما مهم است ولي منابع انساني از همه مهمتر است، لذا منابع انساني در همه جا الويت اول ماست، بازگشت نخبگان و تحصيل کردگان و اثرگذاران در متن تصميم گيري‌ها اساس کار است و موضوعي است که بنده با آن موافقم.

شهردار تهران اظهار داشت: امروز افتخاراتي که در جمهوري اسلامي است اين است که 5 يا 6 کشور دنيا را مي‌نشينند و با ما حرف مي‌زنند، معلوم است که انقلاب اسلامي راه و جايگاه خود را پيدا کرده است. امروز بيداري اسلامي بدون شک تحت تاثير انقلاب اسلامي است، و ما حتما از اين دفاع مي‌کنيم؛ اينکه ما هژمون آمريکا را به هم زديم و توانستيم به دنيا نشان دهيم که ما جلوي آمريکا ايستاده ايم، آمريکايي‌ها مي‌گويند قدرت حق است ولي انقلاب اسلامي حرفش اين است که حق قدرت است و اين افتخار ماست، همينجاست که اسلام اجازه نمي‌دهد ما عزتمان را بدهيم و بنده نيز با اينها کاملا موافقم، جناب روحاني من حرفم در حوزه ديپلماسي است، من دست همه عزيزاني که در سياست خارجي زحمت کشيده‌اند مي‌بوسم.

 

وي ادامه داد: آن روزي که همه سياست ما اين بود که خودمان را به اتحاديه اروپا نزديک کنيم و ارتباطمان را قويتر کنيم و نگذاريم سيتره آمريکا در اروپا بيافتد، همه سفارتخانه اروپا در تهران تعطيل شد و همه وزراي خود را بيرون کردند که من اين را ضعف ديپلماسي مي‌دانم و يا در حوزه اقتصادي حوزه ژئوپوليتيکي ايران مهمترين موفقيت ماست، واقعا کارنامه دولت سازندگي و دولت اصلاحات در حوزه ديپلماسي اقتصادي چيست؟ و امنيت و منافع ملي ما را کجا تامين کرد؟

قاليباف: بحث مديريت در حوزه ديپلماسي کليدي است

 
قاليباف نیز گفت:جناب آقاي حداد ما بحثی با آرمان‌ها و اهداف‌ها حرکت حق طلبانه نداریم. شما فرمودید با مدیریت این موضوع حل نمی‌شود از قضا من معتقدم حوزه دیپلماسی ماست که نمی‌تواند سیاست خارجی ما را آن طور که شايد و بايد با کمترين هزينه و بیشترین منافع پيش ببرد لذا بحث مديريت در اين‌جا کليدي است.
 
 
قاليباف: آقاي روحاني؛ وقتی خودمان در مسئولیتی هستیم همین نگاه را به آزادی داشته باشیم که وقتی در منظر منتقد نیز هستیم

قاليباف در خصوص اظهارات روحانی تصریح کرد: درسال 82 که بنده رئیس نیروی انتظامی بودم شما دبیر شورای عالی امنیت ملی بودید، یادتان هست که هر سال بعد از حوادث 18 تیر به مناسبت حمله به کوی دانشگاه، دانشجویان در داخل و خارج از دانشگاه مراسمی را برگزار می‌کردند. در جلسه ای که خدمت شما بودیم بنده موافق این بودم که اگر دفتر تحکیم وحدت می‌خواهد مراسمی برای 18 تیر برگزار کند، اجازه دهید من خاطرم هست شما به این موضوع اشاره می‌کردید که به دنبال دردسری، بنده در آنجا به شما تأکید کردم که اجازه دهید دانشجو حرف خود را در چارچوب قانون بیان کند.

وی افزود: بنده به خاطر دارم که یکی از اعضای دفتر تحکیم وحدت که اکنون در خارج از کشور است آمد و با اصرار قانع شد که دانشجویان تجمعی در داخل تهران داشته باشند اما قانون را رعایت کنند. بنابراین این مهم مطرح است که وقتی خودمان در مسئولیتی هستیم همین نگاه را به آزادی داشته باشیم که وقتی در منظر منتقد نیز هستیم.

قاليباف تصریح کرد: در شورای امنیت ملی درسال 82 در وزارت کشور جلسه‌ای برگزار شد، بنده معتقد بودم که پشت حوادثی که سال 82، 20 الی 25 روز در خیابان بود حوادثی که در خوابگاه کوی دانشگاه یا حوادثی که در خوابگاه طرشت علامه اتفاق افتاد که نیروی انتظامی تمام قد جلوی آنها ایستاد و برخورد کرد و اجازه نداد که حوادث سال 78 تکرار شود در آن جلسه معتقد بودم که افرادی که در پشت صحنه هستند دانشجویان نیستند،برخی از اعضای آن هستند بنابراین بنده اصرار کردم که اگر دانشگاهی مشکلاتی دارد شما باید طبق قانون به نیروی انتظامی مجوز ورود دهید در آن زمان من با اصرار ورود را گرفتم.

وی افزود: دلیل اصرار من این است که مطمئن بودم که برخی از افرادی که در جلسه هستند خودشان در این حوادث نقش دارند نه دانشجویی که در خوابگاه دانشگاه قرار دارد و آن شب وقتی که مجوز داده شد شما دیدید که هیچ اتفاقی نیافتاد، آقای روحانی به خاطر دارید که در مجلس ششم بنده وزیر کشور، وزیر اطلاعات در مجلس رفتیم و در این خصوص توضیح دادیم هنگامی که من صحبت می کردم حتی یکی از نمایندگان مجلس که سند داشتم دخالتی در حوادث داشت وسط صحبت گفت که فلانی منظور شما من هستم و من گفتم که منظور من شما نیستید و شما اخیرا دیدید که بی بی سی و صدای آمریکا حرف بنده را در دانشکده صنعتی شریف متأسفانه توسط یکی از سایت های داخلی کشور بحثی از صحبت های من را قطع کردند و گفتند که قالیباف دارد دوگانه برخورد می کند، من با حق دفاع کردم.

وی افزود: در یک جلسه در دبیرخانه گفتم که باید دفتر تحکیم بیاید و اظهار نظر کند آن هم در چارچوب قانون و جلسه ای در مجلس شورای اسلامی آن هم به صورت رسمی اما غیرعلنی، خوب است زمانی که حرف از آزادی، دانشجو و اقوام می زنیم چه زمانی که در قدرت هستیم و چه زمانی که در قدرت نیستیم باید این شـأن را قائل شویم.
 
 

قاليباف: رابطه آزادي دانشجويان و گروه ها و اقوام يکنواخت باشد

 

قاليباف در پاسخ به روحاني گفت: در رابطه با اقوام گفتم در رابطه با آزادي دانشجويان و گروه ها و اقوام يکنواخت باشد من نگفتم جنابعالي ديدگاهتان نسبت به اقوام اين گونه است ولي واقعيت اين است که به هر حال اقوام و مسائل و مذاهب مختلف براساس قانون اساسي و در حوزه امنيت ملي حقوقشان آن طور که قانون براي آنان تعريف کرده تا اکنون تحقق پيدا نکرده است.

 

وي از روحاني پرسيد جنابعالي اين مسئله را قبول داريد؟

 

روحانی گفت: کاملا درست است.

 

قاليباف در ادامه گفت: شما دبير شوراي عالي امنيت ملي بوديد و مي توانستيد در راستاي مسائل سياسي -امنيتي ايفاي نقش کنيد و مردم نيز از شما توقع داشتند.

 

روحانی گفت: مگر ما اين کار را نکرديم.

 

وي اظهار داشت: شما مسئول بوديد اين کار را کرديد يا نه!

 

روحانی بيان کرد: کرديم و ما مصوبه داده‌ايم و آقاي جليلي مي‌داند که ما مصوبه گذرانده‌ايم و براي احقاق حقوق اقليت‌هاي قومي و مذهبي.

 

قاليباف در ادامه گفت: من در آن بحثي نداشتم، بحث من با دانشجويان بود در جلسه قبل حتما آقاي عارف يادشان هست بهترين رابطه و ارتباط بين پليس و دانشجو در زمان مديريت بنده رخ داد يک نمونه شما بگوييد که پليس آن حرفي که شما مي‌گوييد گاز انبري زدند از اين حرکت‌ها اصلا نبوده است.

 

وي تاکيد کرد: خود دولت اصلاحات اين را تاکيد مي‌کند و از قضا بنده در مقابل لباس شخصي‌ها که شما مطلع هستيد ايستادم و گفتم خلاف قانون کسي رفتار نکند و هزينه‌اش را نيز دادم و حرف من به جنابعالي اين بود که روحانی در يک جلسه روشن و مستند هست که آن زمان من گفتم که به دفتر تحکيم وحدت اجازه دهيد طبق قانون احزاب و تشکل‌ها اجازه تجمع داشته باشد.

 

روحانی در بين صحبت‌هاي قاليباف گفت: شما اين را عنوان کرديد من چه گفتم.

 

 قاليباف پاسخ داد: شما گفتيد آقاي قاليباف دنبال دردسري ولش کن، اينها دو روز مي‌آيند و مي‌روند.

روحانی گفت: اين بود سندش کجاست؟ من گفتم که اگر مي‌خواهيد اينها را بياوريد در خيابان و بعد گازانبري اينها را بازدداشت کنيد و پرونده درست کنيد، اين کار را نکنيد اگر مي‌خواهيد، آزاد بگذاريد که آزاد بگذاريد.

 

قاليباف در واکنش به اظهارات روحاني عنوان کرد: اگر شما نيت خواني بلديد ديگه هنر شماست.

 

روحانی گفت: نيت خواني بلد نيستم.

قاليباف گفت: شما گفتيد مي‌خواهيد اين کار را انجام دهيد.

 

وي در ادامه عنوان کرد: من نمي‌خواهم اسم ببرم، من نمي‌خواهم اسم ببرم، نماينده رسمي دفتر تحکيم وحدت بعد از آن جلسه‌اي که با اسرار من موافقت شد، به آنها عرض کردم که طبق قانون احزاب به شما اجازه مي‌دهم محل تجمع سخنران و موضوع را اعلام کرده و امنيت را من برقرار مي‌کنم.

 

قاليباف  در ادامه خطاب به روحاني بيان کرد: من شما را به عنوان فرد معتدل مي‌شناسم و اينکه شما نگاه بازي داريد شکي ندارم اما مي‌گويم وقتي که جنابعالي شما نکاتي را بيان مي‌کنيد که فکر مي‌کنيد نگاه پادگاني دارم افتخارم اين است که مجاهد بودم و رزمنده بودم و ايستاده ام از عزت اين کشور دفاع کردم و از آن ناراحت نيستم اما مي‌گويم اين نگاه پادگاني را که بيان مي‌کنيد در عين حال که نگاه بازي داريد مي‌گوييد دنبال دردسر نگرديد چراکه درکوي دانشگاه آن اتفاق افتاد اما در خوابگاه آن اتفاق نيافتاد.

 

وي در ادامه ا فزود: به خاطر اينکه پليس آنجا وايستاد و از لباس شخصي‌ها و از آنهايي که اين طرف بودند کتک خورد ولي پليس گاز انبري عمل نکرد و ايستاديم و هزينه پرداخت کرديم و هميشه دانشجويان به پليس لطف داشتند.

قاليباف خطاب به عارف: چه ضمانتی است که دو مرتبه گذشته تکرار نشود
 
"محمد باقر قاليباف" در پاسخ به اظهارات عارف اظهار داشت:‌ آقای عارف فرمودند که اگر در دولت قرار بگیرم معاونت مربوط به اقوام را درست می‌کنم بنده سوالم این است که در زمان معاون اولی شما در آن هشت سال این هم جزء قانون اساسی بود و آن زمان هم می‌توانستید این کار را انجام دهید و چه نیازی دومرتبه بیایید و این کار را انجام دهید؛ مثلا در حوزه‌های فرهنگی، تشکل‌های مردمی که رویکردهای جوهره دینی و مسائلی همچون مساجد و تشکل‌های دینی که واقعا اثرگذار هستند، در آن مدت کارنامه چگونه بوده و چه ضمانتی است که دو مرتبه گذشته تکرار نشود. 

قاليباف: بحث توان و قدرت ملی ما در حوزه اقتصاد و سیاست و نظامی است

در ادامه "محمد باقر قاليباف" اظهار داشت: بحث توان و قدرت ملی ما در حوزه اقتصاد و سیاست و نظامی است. اقتصاد با نظامي رابطه مستقيم دارد. يعني اگر اقتصاد قوي داشته باشيم مي‌توانيم قدرت نظامي بالايي هم داشته باشيم ولي رابطه بین رزمندگان و حرکت‌های نظامی با سياست رابطه دوطرفه است.

وي خطاب به ولايتي گفت: بنده معتقدم در دوره مدیریت جنابعالی به مدت 16 سال همیشه یکطرفه از ظرفیت رزمندگان و ایثارگری‌ها به نفع سیاست خارجی استفاده کردید ولی هیچ‌وقت سياست خارجي به کمک رزمندگان نيامد.

قاليباف تصريح کرد: من شنيده‌ام شما گفتید درغیرمتعهدها کاري کردم که فلان کار در بغداد نيفتاد؛ اما اين تلاش رزمندگان بود که جانشان را گذاشتند و ربطي به ديپلماسي ندارد، بلکه ايثارگري آن‌هاست.

وي افزود: شما گفتید اين قدر رابطه نزديک با ميتران داريد که مي‌نشينيد با هم قهوه می‌خوردید، زمانی که شما با ميتران قهوه میخوردید ما در جبهه داشتیم موشک‌هاي ميرا‍ژه ميتران را مي‌خورديم اگر آن جا حوزه نفوذ بود جلويشان را مي‌گرفتيد تا ما را نزنند يا در رابطه با 598 چرا حتي نتوانستيد يک مذاکره با عراق بکنيد و به نظر من سياست خارجي آن دوران حتي در حوزه ديپلماسي اقتصادي فعال نبود بااين که شما ظرفيت‌هاي کشور را مي‌دانستيد ازاين ظرفيت‌ها استفاده نکرديد.
 
قاليباف  در پاسخ به جليلي گفت: رزمندگان باید خیری از دیپلمات ببینند.
 
قاليباف:در حوزه سیاست خارجی معتقدم انسجام داخلی اساس کار ما است
 
قاليباف در جمع بندی صحبت‌های خود در پایان بخش اول بیان کرد: در حوزه سیاست خارجی معتقدم انسجام داخلی اساس کار ما است و همچنین همبستگی ملی را در دستور کار قرار بدهیم و ما چه بخواهیم مقاومت یا مذاکره کنیم، نیازمند این هستیم که در حوزه دیپلماسی وقتی بین دو دولت، دو نگاه و دو تفکر با هم حرف می‌زنیم مبنا و جنس بحث قدرت است لذا هر چه توان ملی و قدرت ملی بالاتر رود به طور حتم در حوزه دیپلماسی قوی تر هستیم.

وی در ادامه افزود: البته یک دیپلماسی می تواند توان دیپلماسی ما را گسترش دهد به شرط آن که ما از آن به درستی استفاده کنیم.

قاليباف در ادامه تاکید کرد: ملت ما در تاریخ نشان داده هیچ وقت عزت خود را فدای اقتصاد و مسائل مادی نکرده است.
 

قاليباف: باید در حوزه‌های دور مثل آمریکای جنوبی ارتباط داشته باشیم

 
 
قالیباف در پاسخ به این سوال که امروز جمهوری اسلامی تبدیل به قدرت جهانی شده دولت شما چه برنامه‌ای برای استفاده از ظرفیت‌های راهبردی نظام از جمله ریاست بر جنبش عدم تعهد و قدرت در منطقه و نفوذ در آمریکای لاتین دارد، گفت: در حوزه سیاست خارجی اینکه امروز فرصت و ظرفیت‌های بزرگی هست شکی نیست. موقعیت جغرافیای ما این فرصت را فراهم کرده که از دیپلماسی اقتصادی استفاده کنیم. تقویت در داخل با همکاری در کشورهای همسایه و منطقه گرایی موضوع جدی ماست. در منطقه ظرفیت بزرگی داریم. خاورمیانه و شمال آفریقا از مناطق تاثیرگذار در معادلات جهانی است و هیچ منطقه‌ای حساس تر از خاورمیانه نیست. جنبش غیرمتعهدها که اتفاق خوبی در این دوره افتاد و دبیرخانه برایش درست شد، میتواند دولت بعدی از ظرفیت این بیش از 100 کشور استفاده کند. البته باید در حوزه‌های دور مثل آمریکای جنوبی ارتباط داشته باشیم ولی مزیت ما در منطقه گرایی است. فرصت ژئوپلتیک آمریکای جنوبی مثل منطقه ما نیست.
 
"محمد باقر قاليباف"  در پايان اظهار داشت: خدا را شاکرم که فرصت یافتم ارتباط بیشتری با مردم از منظر یک نامزد داشته باشم. در این ارتباطات نگرانی های جدی رادر مردم دیدم اما در عین حال شاهد امیدواری های زیادی بودم. به من بیش از گذشته آموخت که از سیاست بازی و اختلاف دوری کنید. 


وی در ادامه افزود: اگر در دولت آینده دغدغه‌ای داریم نباید جز دغدغه مردم چیزی وجود داشته باشد. این روزها ناگزیر بودیم زیاد حرف بزنیم ولی امیدوارم در دولت آینده مثل کارنامه گذشته‌ام بیشتر اقدام و کار کنم و کمتر حرف بزنم. 

محمد باقر قاليباف تصریح کرد: به خاطر اعتماد و مشارکت مردم تاکید بر حقوق ملت را در اولویت کارم میگذارم چرا که از فرهنگ نهج البلاغه را آموختیم که تا اول حقوق مردم را ندهیم نباید به دنبال حقوق دولت برویم، در سیاست خارجی ماجراجویی را از حوزه دیپلماسی دور میکنم، نیازمند مدیریت جدی در این عرصه هستم آن هم نه آنکه در امتداد وضع موجود و نه برگشت به گذشته باشد. بازگشت به نخبگان به مردم و توجه به تشکل هایی که ریشه مذهبی دارند جزو برنامه‌هایم است.


این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: