واگذاری داوطلبانه سکه بجای عیدی کارمندان
تاريخ : 26 / 11 / 1390برچسب:, | 3:40 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

به گزارش مشرق به نقل از مهر، عباس کمره‌ای عصر امروز چهارشنبه در یک نشست خبری به تشریح برنامه‌های دولت برای نحوه واگذاری سکه عیدی کارمندان دولت پرداخت و گفت: 25 بهمن ماه سال جاری مصوبه واگذاری سکه نیم بهار آزادی به جای عیدی کارمندان دولت مصوب شد.

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی با بیان اینکه پیش‌بینی دولت در این خصوص واگذاری سکه با تمایل کارکنان و به صورت کاملاً ‌داوطلبانه صورت می‌گیرد، گفت: در غیر این صورت، کارکنان دولت می‌توانند درخواست دریافت 3 میلیون و 500 هزار ریال وجه نقد به عنوان عیدی پایان سال را از دستگاه‌ها داشته باشند.

کمره‌ای با بیان اینکه طبق برنامه دولت دستگاه‌ها در تاریخ مصوبه تا 10 روز آینده وضعیت کارکنان خود را برای دریافت سکه عیدی و وجه نقد مشخص و به بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کنند، بیان داشت: ‌در صورتی که کارکنان درخواست دریافت سکه داشته باشند یک حواله دریافت سکه نیمه بهار آزادی به تاریخ پایان شهریورماه سال جاری به آنها ارایه خواهد شد و مابقی عیدی پایان سال را که مبلغ 500 هزار ریال است، به صورت نقدی دریافت خواهند کرد.

این مقام مسئول در بانک مرکزی با اعلام اینکه هم اکنون ساز و کار تحویل حواله سکه عیدی کارمندان دولت در دست تدوین است، گفت: یک پیش‌بینی دیگری که در این بخش صورت گرفته است، مربوط به امکان تبدیل سکه به وجه نقد در سررسید دریافت حواله‌ها که شهریورماه سال جاری خواهد بود، به نحوی که اگر کارمندی بخواهد در پایان شهریور ماه حواله سکه خود را به صورت نقدی دریافت کند، معادل قیمت همان روز نیم سکه وجه نقد دریافت خواهد کرد.

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی با بیان اینکه اگر کارکنان دولت از مصوبه اخیر عیدی پایان سال استقبال نکنند مانند سنوات گذشته عیدی خود را به صورت نقدی دریافت خواهند کرد، اظهارداشت: البته پیش بینی می‌شود با اینکه این طرح در سالهای گذشته نیز اجرا ولی مورد استقبال قرار نگرفته بود، این بار به دلیل اختلاف قیمت بازار و بانک مورد استقبال آنها قرار گیرد.

کمره‌ای در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در این زمینه که هدف اصلی دولت از تصویب طرح واگذاری نیم سکه به جای عیدی نقدی کارکنان دولت چیست و آیا این پیشنهاد به دلیل جلوگیری از ورود یکباره نقدینگی به بازار شب عید و همچنین ممانعت از ایجاد شوک دوباره قیمتی است؟ گفت: با اجرای طرح پیش فروش سکه، طرح‌های دیگری که در بسته سیاستی نظارتی بانک مرکزی در خصوص نرخ سود سپرده‌ها و همچنین اوراق مشارکت پیش‌بینی شد، به اندازه کافی در روزهای گذشته نقدینگی سرگردان از بازار جمع‌آوری شده است.

وی ادامه داد: در دو مرحله 8 میلیون و 100 هزار قطعه سکه پیش فروش شد که هدف اصلی این طرح به دلیل جمع‌آوری نقدینگی نبوده است؛ هرچند می‌تواند به عنوان یکی از دلایل مدنظر برنامه ریزان قرار گرفته باشد.

این مقام مسئول در بانک مرکزی افزود: چون میزان استقبال کارکنان دولت از طرح واگذاری سکه به جای عیدی مشخص نیست و انتخاب در کار است، بنابراین دولت در مصوبه خود نمی‌توانست هدف جمع‌آوری نقدینگی را به عنوان موضوع اصلی مد نظر قرار دهد.

کمره‌ای با اشاره به اینکه در طرح پیش فروش سکه به این مسئله فکر شد که ممکن است در زمان ورود سکه‌های جدید به بازار شوک دوباره قیمتی رخ دهد، گفت: این موضع در مورد واگذاری سکه به جای عیدی نقدی به کارکنان دولت نیز مد نظر قرار گرفت اما به دلیل نامشخص بودن میزان استقبال، هنوز نمی‌توان روی این مسئله برنامه دقیقی ارایه کرد، البته رئیس کل بانک مرکزی گفته است که ورود 8.5 میلیون قطعه سکه به بازار از محل پیش فروش‌های صورت گرفته می‌تواند به کاهش قیمت منجر شود.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر که آیا مصوبه واگذاری سکه به جای پرداخت نقدی عیدی کارکنان دولت به دلیل نبود اعتبار و ناتوانی در تامین منابع مورد نیاز عیدی کارکنان دولت صورت گرفته است؟ گفت: تخصیص اعتبار برای عیدی کارمندان دولت از قبل انجام شده و خزانه داری نیز اقدامات مربوط به آن را انجام داده است، بنابراین از بابت تامین نقدینگی عیدی کارکنان دولت هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.

کمره‌ای ادامه داد: به دلیل اینکه مشخص نیست وضعیت استقبال دستگاهها و کارکنان از مصوبه دولت چگونه باشد، از قبل اعتبار مورد نیاز برای این کار تامین شده است.

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی با تاکید بر این موضع که مسایل لازم امنیتی در خصوص حواله‌های بانکی کارکنان دولت برای دریافت سکه در شهریور ماه پیش بینی شده است، بیان داشت: اگر تعداد متقاضیان کمتر از چیزی باشد که در پیش‌بینی‌های اولیه مد نظر قرار گرفته باشد، ممکن است در برنامه فعلی تغییرات ایجاد شود، یعنی شاید زمان تحویل سکه‌های کارمندان که پایان شهریور ماه در نظر گرفته شده است، تغییر یابد.

وی همچنین این مطلب را نیز افزود که طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته، سکه‌های کارکنان دولت از طریق یک بانک عامل و معرفی افراد به آن بانک واگذار خواهد شد.

آخرین اقدامات پیش فروش سکه

کمره‌ای در بخش دیگری از سخنانش در خصوص روند اجرای طرح پیش‌فروش سکه اعلام کرد: این طرح تا زمانی که بتوان بازار را تنظیم کرد، ادامه خواهد یافت اما هر زمانی که لازم نباشد متوقف خواهد شد.

این مقام مسئول در بانک مرکزی از تحویل اولین سری سکه های پیش فروش شده در پایان فروردین ماه سال آینده خبر داد و با اشاره به اینکه حدود 4.3 میلیون سکه طرح قدیم و 4.6 میلیون پیش فروش 4 ماه و 6 ماهه در آن مقطع وارد بازار می‌شود، گفت: دلیل توقف پیش فروش 4 ماهه سکه برای این است که بتوانیم پاسخ متقاضیان را بدهیم و به این منظور به سمت پیش فروش‌های شش ماه رفتیم و حتی ممکن است در آینده نیز در صورت لزوم زمان پیش فروش را طولانی‌تر نیزکنیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر در این زمینه که برنامه هفته آینده پیش فروش سکه چگونه خواهد بودریال از برنامه ریزی هفته آینده تا فردا خبر داد و گفت: چیزی که مسلم است پیش فروش در هفته آینده نیز ادامه خواهد داشت اما در مورد هفته‌های بعد از آن هنوز نمی‌توان سخن گفت و در آینده نزدیک مشخص خواهد شد.

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی در ارتباط با تعداد سکه های پیش فروش شده در یک ماه اخیر نیز گفت: از سوم بهمن ماه تا 25 ماه جاری 4 میلیون و 600 هزار قطعه سکه پیش فروش شده است که البته در هفته‌های آینده نیز این روند پیش فروش ادامه خواهد یافت.


این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: