گزارش ايكنا از آيين اختتاميه چهارمين جشنواره مطالعات قرآنی دانشجويان ايران
تاريخ : 15 / 12 / 1391برچسب:, | 8:13 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 

گروه فعاليت‌های قرآنی: مراسم اختتاميه چهارمين دوره جشنواره ملی مطالعات قرآنی دانشجويان ايران، امروز با حضور آيت‌الله ممدوحی، رئيس جهاد دانشگاهی و رئيس سازمان فعاليت‌های قرآنی دانشگاهيان كشور در خانه انديشمندان علوم انسانی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، مراسم اختتاميه چهارمين جشنواره ملی مطالعات قرآنی دانشجويان كشور عصر امروز سه‌شنبه 15 اسفند ماه با حضور حضور آيت‌الله ممدوحی از اعضای خبرگان رهبری، محمد حسين يادگاری، رئيس جهاد دانشگاهی و حجت‌الاسلام والمسلمين سيد مهدی تقوی، رئيس سازمان فعاليت‌های قرآنی دانشگاهيان كشور در خانه انديشمندان علوم انسانی برگزار شد.

بر همين اساس در ابتدای اين مراسم و پس از پخش سرود ملی كشورمان در سالن محل برگزاری مراسم امين پويا، قاری بين‌المللی كشورمان به تلاوت آياتی از كلام‌الله وحی پرداخت و در ادامه آن نيز آيت‌الله ممدوحی، عضو مجلس خبرگان رهبری به بيان سخنانی پرداخت.

تمام مسائل مكشوفه در عالم، مسائل دينی و قرآنی هستند

در بخشی از اين مراسم آيت‌الله ممدوحی، عضو مجلس خبرگان رهبری حضور در مراسم تجليل از فرهيختگان قرآنی را فرصت مغتنمی دانست و گفت: بين دو نقطه يك خط مستقيم وجود دارد، در حاليكه بی‌نهايت خط وجود خواهد داشت و پيدا كردن خط مستقيم بين بی‌نهايت خط كار دشواری است، خدای متعال اين خط مستقيم را به وسيله كتاب خود مشخص كرده است.

وی عنوان كرد: نكته جالب اين است كه مؤلف قرآن كسی است كه خورشيد، كهكشان‌ها و غيره را آفريده و همان كسی است كه آثار و نشانه‌های عظيم را در موجودات مختلف قرار داد.

آيت‌الله ممدوحی در ادامه افزود: هر مسئله‌ای از افراد عالم كسب شود يك مسئله دينی است و اين گونه نيست كه علم را جدا بدانيم و دين را جدا چرا كه بحث از اسماء و صفات خداوند متعال است.

وی تصريح كرد: آنچه در عالم وجود دارد مظهر صفات خداست و نظام هستی قرآن تكوينی و قرآن مكتوب قرآن تدوينی است، اين مسئله‌ای است كه مورد توجه قرار نگرفته است.

ممدوحی در ادامه به سخنی از علامه طباطبايی پرداخت و اظهار كرد: علامه طباطبايی می‌فرمود «هر فرضيه حقی كه صحيح باشد يك علم دينی است و ما دين جدای از علم و علم جدای از دين را نداريم».

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش ديگری از سخنان خود در مراسم اختتاميه چهارمين دوره جشنواره مطالعات قرآنی دانشجويان ايران خاطر نشان كرد: مسئله ديگر اين است كه چون دين اسلام دين خاتم است و آخرين دينی است كه برای بشر عرضه می‌شود بنابراين دين ابدی معجزه ابدی می‌خواهد ما الان معجزات ابدی زيادی داريم كه يكی از آنها خود قرآن است.

وی عنوان كرد: ممكن است عده‌ای بگويند اعجاز قرآن از كجا ثابت می‌شود قرآن در چند جا تحدی كرده است يعنی اعلام كرده هر كس می‌تواند يك سوره مانند من بياورد و تأكيد كرده حتی اگر انس و جن اجتماع كنند هيچ نمی‌توانند سوره‌ای مانند سوره‌های قرآن بياورند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزود: در اين بين سه اطلاق زمانی، مكانی و فردی وجود دارد يعنی هر فرد در هر زمان و مكانی نيز نمی‌تواند آيه‌ای مانند آيات قرآن بياورد.

آيت‌الله ممدوحی با اشاره به اينكه هيچ مذهبی به اندازه اسلام دشمن ندارد، تصريح كرد: دين اسلام دارای بيشترين دشمنان است مخصوصا يهود كه از ابتدای اسلام همانند تيری در چشم اسلام بود و اين كه می‌گويند علوم انسانی بايد اسلامی شود به خاطر اين است كه بزرگترين ادبای عربی كه يهودی هستند در علوم اسلامی و تدوين منابع آن دست دارند.

اين عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار كرد: اگر دشمنان اسلام می‌توانستند آيه‌ای مانند آيات قرآن بياورند حتما اين كار را می‌كردند و اگر توانايی آن را داشتند آن را در پيشانی ما حك می‌كردند.

آيت‌الله ممدوحی با تأكيد بر اينكه قرآن خود عربيتش هم وحی است، گفت: اين امر از خصايص قرآن است، قرآن گاهی اوقات ميهمان زبان آدم است كه اين انسان تنها قرآن را می‌خواند و حفظ می‌كند و تنها در زبان او می‌ماند اما گاهی انسان قرآن می‌خواند و آن‌را در ذهن خود جاری می‌كند كه اين امر وجود ذهنی قرآن است.

وی در ادامه افزود: گاهی فردی قرآن را مكتوب می‌كند كه آن وجود مكتوب قرآن است و گاهی اوقات با وجود انسان ادغام می‌شود يعنی با وجود انسان عجين می‌شود كه اين وجود عينی قرآن است.

ممدوحی در بخش پايانی سخنان خود گفت: خواندن قرآن بايد همراه با تدبر باشد چرا كه قرآن جهانی است و اگر حقيقت آن بر ما مشخص شود به همه چپز پی خواهيم برد. انس با قرآن به انسان حيات الهی و روح ربانی خواهد داد.

آيت‌الله ممدوحی در پايان با ذكر سخنی از آيت‌الله خوشوقت گفت: مرحوم آيت‌الله خوشوقت هميشه می‌گفتند تلاوت قرآن بايد به گونه‌ای باشد كه وقتی قرآن خوانده می‌شود اگر خوابت برد در عالم خواب روح فرد با خداوند باشد.

 



این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: