واگذاری منطقه حفاظت شده به «سرمایه گذارعرب»
تاريخ : 23 / 11 / 1390برچسب:, | 9:14 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

هوبره چيست؟

هوبره يكي از پرندگان در معرض خطر است كه براساس قانون ملي، منطقه‌اي و جهاني شكار آن ممنوع است‌ اما به رغم انعقاد قراردادهاي منطقه‌اي بين ايران و كشورهاي حاشيه خليج‌فارس قصه ورود اعراب براي شكارهوبره دركشور همچنان ادامه دارد.

سازمان حفاظت از محيط‌زيست يك سال پس از شروع پروژه مشترك خود با امارات براي پرورش هوبره، محدوده‌اي سه هزار هکتاري از منطقه بهرام گور را براي تكثير اين پرنده واگذار كرد. از سوي ديگر سرمايه‌گذار قصد دارد تا گونه «قرقاول» که پيش از اين در منطقه وجود نداشته را نيز در اين محدوده تکثير کند.

خبر اين واگذاري درست يك هفته پس از اينكه محمدي‌زاده اعلام كرد كه سازمان حفاظت محيط‌زيست هرگز پرورش هوبره را به خارجي‌ها، واگذار نمي‌كند، اعلام شد. براساس اين خبر مجوز واگذاري 100 هکتار از منطقه حفاظت شده «بهرام گور» براي تکثير و پرورش «هوبره» توسط سازمان محيط‌زيست صادر شده است تا در نهايت پرندگاني که حاصل تکثير و پرورش در اين 100 هکتار هستند در سه هزار هکتار از منطقه حفاظت شده «بهرام گور» رها‌سازي شوند و اين سه هزار هکتار به صورت منطقه آزاد براي شکار اعلام شود. علاوه بر اين، سرمايه‌گذار اين طرح قصد دارد تا در اين منطقه نسبت به ساخت مرکزي تفريحي و اقامتي نيز اقدام کند.

اما «محمدجواد محمدي زاده» در اعتراض به خبر صدور مجوز به خارجي‌ها براي پرورش هوبره، اعلام مي‌كند كه اين سازمان هرگز خود به صورت مستقل با سرمايه‌گذاران خارجي وارد معامله نشده و احتمالا سرمايه‌گذار ايراني طرف سازمان محيط‌زيست، خود راسا با سرمايه‌گذار خارجي وارد معامله شده است‌ اما توضيح رئيس سازمان سبز پرديسان نمي‌تواند به دغدغه‌ها و نگراني‌ها درباره آنچه در بهرام گور به وقوع مي‌پيوندد پايان دهد. منابع غير رسمي در سازمان حفاظت از محيط‌زيست كشور هم مي‌گويند که سرمايه‌گذار اين طرح، از يکي از کشورهاي عربي حاشيه خليج‌فارس است که با واسطه‌گري فردي ايراني، قصد دارد در اين منطقه سرمايه‌گذاري کند. از سوي ديگر سازمان حفاظت محيط‌زيست نيز مجوزهاي لازم براي اين واگذاري را صادر کرده است. اين واگذاري در حالي صورت مي‌گيرد که متولي حفاظت از منطقه «بهرام گور» اداره حفاظت محيط‌زيست استان فارس است، اما نامه نگاري‌ها و مکاتبات اداري با اداره کل حفاظت محيط‌زيست استان کرمان صورت گرفته است. چرا که محلي که اين واگذاري انجام مي‌شود، محدوده‌اي از منطقه حفاظت شده بهرام گور است که در استان کرمان واقع شده است. همچنين محمدي‌زاده در حالي هرگونه واگذاري را تكذيب مي‌كند كه پيش از اين، «سيد محمد ابراهيم علوي» رئيس کميسيون گردشگري و حمل‌ و نقل اتاق بازرگاني کرمان اعلام کرده بود که اجراي اين طرح اشتغال‌زايي و درآمدزايي بالايي براي منطقه و کشور دارد و مي‌توان بخشي از پرندگان پرورشي از جمله تيهو، هوبره و کبک را جداي از انجام تعهدات مربوط به رهاسازي در طبيعت، کشتار کرد و گوشت آنها را که تقاضاي زيادي براي آن در داخل و خارج کشور وجود دارد عرضه کرد. علوي ادامه داده بود که افراد علاقه‌مند به شکار اين پرندگان نيز حاضرند براي يک هفته يا 10 روز اقامت در کوه‌ها و تپه‌‌ماهورها 5 تا 10 هزار دلار پرداخت کنند که مي‌توان از‌ اين موضوع به‌ عنوان يک درآمدزايي خوب براي کشور نيز استفاده کرد و با ايجاد چنين سايتي هم به درخواست علاقه‌مندان به شکار پاسخ داده‌ايم، هم به محيط‌زيست کشور کمک کرده‌ايم و هم اشتغال‌ زايي داريم. اين سخنان در حالي گفته مي‌شود که منطقه حفاظت شده «بهرام گور» يکي از زيستگاه‌هاي با اهميت کشور محسوب مي‌شود و تاکنون هزينه زيادي براي نگهداري از آن صرف شده است. به طوري که دو محيط بان شهيد با نام‌هاي «اکبر شکاري» و «منصور شکاري» در راه حفاظت از اين منطقه به شهادت رسيده‌اند. همچنين قرار است در اين منطقه قرقاول، کبک، تيهو و هوبره براي شکار پرورش دهند، در حالي که تاکنون در منطقه حفاظت شده «بهرام گور» قرقاول وجود نداشته است و افزودن اين گونه، مي‌تواند براي گونه‌هاي زيستي موجود در منطقه آسيب‌هايي را در پي داشته‌باشد. همچنين درحالي كه سازمان حفاظت از محيط‌زيست حاضر به گفت‌وگو در اين باره نيست كه به گفته رئيس کميسيون گردشگري و حمل‌ و نقل اتاق بازرگاني کرمان مي‌گويد: «هيچ‌ چيز به اندازه رعايت موازين زيست‌محيطي براي سرمايه‌گذار اهميت ندارد و او نسبت به واکنش افکار عمومي حساس است و به همين دليل تاکيد سرمايه‌گذار بر موازين زيست‌محيطي است.» برآوردها از سرمايه‌گذاري خارجي براي پرورش پرندگان شکاري 500 ميليون دلار است که در مدت 5 تا 10 سال محقق خواهد شد.

کشتار هوبره آزاد شد!

اسماعيل كهرم پرنده‌شناس كه يكي از معترضان به وضعيت شكار هوبره ايراني‌است از اتفاقاتي در زيستگاه‌هاي هوبره سخن به ميان مي‌آورد كه هنوز واكنشي از سوي سازمان حفاظت از محيط‌زيست نداشته است. او درحرف‌هاي خود با استناد به منابع محلي، از حضور سرمايه‌گذاران عرب خبر داده كه به عنوان سرمايه‌گذاري براي شکار هوبره با بالابان(يك پرنده شكاري) تعليم ديده از قطر آمده‌اند. بالابان‌ها هم در ايران، به طور غير قانوني به اسارت در مي‌آيند. بعد به کشورهاي جنوبي خليج‌فارس قاچاق مي‌شوند، تعداد زيادي در راه از بين مي‌روند و آنها که به سلامت به مقصد مي‌‌رسند يک دوره زجر و شکنجه را در اتاق تاريک و يا دوختن پلک چشم‌ها، پشت سر مي‌گذارند تا باز هم آنها که سالم مي مانند، روي ساعد يک شيخ بنشينند و به فرمان او به دنبال يک هوبره به هوا برخيزد. به گفته اين منابع محلي و به نقل از اسماعيل كهرم چند سال پيش که آنها براي شکار هوبره به ايران آمدند، چندين دستگاه ماشين راهور را به ايران هديه دادند! سازمان حفاظت محيط‌زيست تعدادي از آنها را برداشت و بقيه را به دولت تحويل داد. اين حرف‌ها هم هنوز واكنشي از سوي سازمان حفاظت محيط‌زيست نداشته است .

تنها مسئول حراست اداره حفاظت از محيط‌زيست بوشهر بود كه به خاطر شكار هوبره توسط اعراب در اين استان استعفا كرد تا شايد صداي اين پرنده در معرض انقراض به گوش پرديسان نشينان برسد اما واگذاري بهرام گور به سرمايه‌گذار عرب نشان مي‌دهد كه مرگ هوبره‌ها همچنان ادامه دارد تا به موازات تلاش سازمان حفاظت از محيط‌زيست براي احياي ببر سيبري، دفتر يكي ديگر از نادرترين گونه‌هاي حيواني كشور بسته شود!


این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: