عشایر آذربایجان 30 هزار متر مربع قالی و گلیم تولید می‌کنند
تاريخ : 11 / 11 / 1391برچسب:, | 10:49 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 

خبرگزاری فارس: نماینده اتحادیه تعاونی‌های عشایری آذربایجان‌شرقی از تولید 22 هزار و 854 متر مربع قالی و 9 هزار و 839 متر مربع قالیچه توسط عشایر استان خبر داد.

خبرگزاری فارس: عشایر آذربایجان 30 هزار متر مربع قالی و گلیم تولید می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ایوب جهدی صبح امروز در جلسه نحوه حضور موثر و مطلوب عشایر استان در جشنواره ملی عشایر کشور در تهران نیز در این نشست اظهار کرد: اهم تولیدات سالانه عشایر استان، شامل گوشت قرمز به مقدار 9 هزار و 958 تن، شیر به مقدار 30 هزار و 100 تن، پشم به مقدار 893 تن، گلیم و ورنی 22 هزار و 854 متر مربع و قالی و قالیچه به مقدار 9 هزار و 839 مترمربع است.

وی افزود: هنر در زندگی عشایر آذربایجان‌شرقی، نقش بسزایی داشته و در این زمینه می‌توان به گلیم، ورنی و موسیقی اشاره کرد و این جشنواره فرصتی قابل توجه و ارزشمند برای عشایر استان در معرفی هنر و فرهنگ اصیل ایرانی خود را ایجاد و تلاش بر این است با همکاری و تعامل با تمام نهادهای مرتبط، برگزاری و ارائه آن به مطلوب‌ترین و بهترین شیوه ممکن امکانپذیر شود.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه گفت: عشایر استان در جشنواره ملی عشایر، با هدف معرفی قابلیت‌های عینی غنای  فرهنگی، تاریخی و تمدنی عشایر استانی در بعد ملی، حضوری پررنگ خواهند داشت.

سید محمدحسن آل‌هاشم افزود: آذربایجان‌شرقی از ایل‌ها و عشایر متعددی برخوردار است که مهم‌ترین و منسجم‌ترین آن‌ها ایل‌های شاهسون و ارسباران هستند که در مناطق مختلف زندگی و به فعالیت تولیدی و اقتصادی اشتغال دارند. ایل شاهسون، از مهم‌ترین و معروف‌ترین ایل‌های استان آذربایجان‌شرقی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به فعالیت‌های این اداره کل در زمینه برپایی جشنواره در بعد استانی اضافه کرد: جشنواره سوارکاری، همزمان با آغاز کوچ بهاره هر ساله برگزار در بخش ورزشی، سوارکاران زن و مرد عشایر به رقابت با یکدیگر می‌پردازند و این مسابقات مورد استقبال مردم به خصوص میهمانان استان‌های همجوار قرارگرفته است.

آل‌هاشم ادامه داد: در بخش فرهنگی نیز نمایشگاهی از نحوه زندگی عشایر، سنت و آیین عشایری در محل جشنواره برپا می‌شود تا بازدیدکنندگان بتوانند با فرهنگ و رسوم عشایر آشنا شوند و در حاشیه این جشنواره فرهنگی ورزشی، فرآورده‌های لبنی، صنایع دستی، نان و آش سنتی تولید عشایر نیز به مردم عرضه می‌شود. 

مدیرکل امور عشایری استان آذربایجان‌شرقی گفت: در این نمایشگاه ملی، تلاش بر این است، با تعامل و همکاری اتحادیه تعاونی‌های عشایری و بسیج عشایر استان، در کنار حمایت‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان جهادسازندگی، حضور قابل توجه، موثر و مطلوب در عرصه ملی تحقق یابد.

نخستین جشنواره ملی صدای عشایر و اقوام ایران زمین، از تاریخ 14 تا 19 بهمن ماه سال‌جاری با حضور 31 استان کشور در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود و در آن، صنایع دستی، جلوه‌های زندگی عشایر، جلوه‌های ویژه آثار هنری عشایری، بازی‌های محلی و قومی، نمایشگاه عکس کوچ عشایرکشور، آداب ورسوم عشایر، محصولات دامی و کشاورزی، سوغات، انواع شیرینی‌جات و ترشیجات، آش، حلواهای محلی عشایر استان‌های کشور، در معرض دید بازدیدکنندگان خواهد بود.

عشایر استان آذربایجان‌شرقی، در فضایی به وسعت 3 هزار متر مربع، شامل یک هزار متر مربع فضای باز و دو هزار متر مربع فضای مسقف، به عرضه توانمندی‌های فرهنگی و تولیدی خود خواهد پرداخت.

 



این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: