راهنمای درخواست تغییر نشانی کارت شناسایی ملی
تاريخ : 13 / 10 / 1391برچسب:, | 9:43 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

برای بسیاری از شهروندان پایتخت‌نشین و شهر‌های دیگر که عموما مستاجر هم هستند، مکررا پیش آمده که در فاصله زمانی چند ساله مجبور به اسباب‌کشی و جا‌به‌جایی محل زندگی شده‌اند. اما عموما پس از این تغییرات کمتر خانواده‌ای به فکر اعلام جا‌به‌جایی و ثبت نشانی جدید می‌افتد. این تاخیر در اطلاع تغییر نشانی، فارغ از دلایل مختلف همواره اشکالات و مسائل مختلف اجتماعی و گاها حقوقی را به بار می‌آورد.

 

به گزارش ایسنا، مطابق قانون پس از هر نوع تغییر محل سکونت برای مدت کوتاه یا طولانی هر یک از شهروندان باید نسبت به تغییر نشانی و کد پستی محل اقامت خود که در کارت ملی ثبت شده در اسرع وقت اقدام کرده و آنرا به ادارات ثبت احوال اعلام کنند.

 

پیش از این به دلیل روند بروکراسی اداری که همه مردم از آن گریزانند، ثبت تغییرات به کندی صورت می‌گرفت، اما در حال حاضر روند این تغییر تسهیل شده و سامانه اعلام تغییر نشانی از طریق اینترنت فعال است و شهروندان می‌توانند پس از ورود به سایت سازمان ثبت احوال و انتخاب بخش تغییر نشانی و کد پستی، ابتدا فرم ثبت تغییر نشانی را پر کرده و پس از ورود، کد پستی قدیم و جدید خود را وارد کرده و صحت آنرا تعیین کنند. پس از ثبت کلیه اطلاعات شماره رهگیری لازم ارائه شده و شهروندان می‌توانند تغییرات را پیگیری کنند.

 

البته این تغییرات هزینه‌ای کمی هم دارد که در واقع همان هزینه پستی است و شهروندان باید 2 هزار و 500 تومانی برای صدور و ارسال کارت با پست پیشتاز به در منازل ارسال است. این هزینه شامل 250 تومان برای هزینه پستی جهت تحویل کارت صادره به در منازل برابر تعرفه‌های پست پیشتاز و مبلغ 2 هزار و 250 تومان هم برای صدور کارت شناسایی ملی جدید می‌شود که باید به حساب شماره 2174778027008 نزد بانک ملی شعبه شهدا (کد 081) به نام شرکت پست جمهوری اسلامی ایران واریز شود.

 

البته امکان پرداخت الکترونیکی از طریق همین پورتال نیز فراهم است اما شهروندان می‌توانند در صورت پرداخت این مبلغ از طریق شعب بانک ملی قبض آن را تا زمان دریافت کارت نزد خود نگه دارند. نماینده شرکت پست پس از دریافت اصل کارت شناسایی ملی و فیش بانکی کارت شناسایی جدید را به شما تحویل خواهد داد.

 

لازم به ذکر است که در صورت مفقود شدن کارت شناسنایی ملی قبلی باید با مراجعه به نزدیکترین اداره ثبت احوال و تکمیل نمونه اظهار نامه فقدان کارت شناسایی ملی و تکمیل مدارک لازم نسبت به صدور کارت شناسایی ملی جدید اقدام شود.



این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: