رونمایی از شناسنامه پدر رهبر انقلاب
تاريخ : 2 / 10 / 1391برچسب:, | 4:27 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

 

پایگاه خبری عقاب نیوز :

خبرگزاری فارس: مدیرکل ثبت احوال آذربایجان‌شرقی گفت: سند شناسنامه‌ای آیت‌الله سیدجواد حسینی‌ خامنه‌ای پدر مقام معظم رهبری همزمان با روز ثبت احوال رونمایی می‌شود.

 

خبرگزاری فارس: رونمایی از شناسنامه پدر رهبر انقلاب

علی جعفری‌آذر امروز در گفت‌وگو با فارس در تبریز اظهار کرد: دوم دی همزمان با روز ثبت احوال و در حضور نماینده ولی‌فقیه در تبریز از سند شناسنامه‌ای آیت‌الله سیدجواد حسینی‌خامنه‌ای، پدر مقام معظم رهبری رونمایی می‌شود.

وی افزود:

این اقدام در راستای الگوسازی از شخصیت‌های برجسته و برای تحقق یکی از برنامه‌های سازمان ثبت احوال تحت عنوان گنجینه مفاخیر و مشاهیر صورت می‌گیرد.

جعفری‌آذر با اشاره به جایگاه و نقش افراد برجسته و شخصیت‌های کشوری در همه زمینه‌ها گفت: برای معرفی هویت شناسنامه‌ای این افراد که می‌تواند در زمینه‌های مختلف از جمله علمی، سیاسی، مذهبی، اقتصادی، صنعتی و فرهنگی باشد، به مناسبت‌های مختلف از سند آنها رونمایی می‌شود.

آذریان، از رونمایی از سند آیت‌الله قاضی و تعدادی از سرداران دفاع مقدس به عنوان نمونه یاد کرد و  افزود: این اقدام هم‌اکنون در تمام شهرستان‌های استان و به منظور معرفی شخصیت‌های ملی هر شهرستان انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه تاکنون از سند چند شخصیت برجسته استانی رونمایی شده است، گفت: تاکنون نزدیک به 80 سند رونمایی و در محل شهرداری مرکزی تبریز در معرض دید عموم قرار گرفته است.

آیت‌الله حاج سید جواد خامنه‌ای در جمادی‌الآخر 1313 در نجف اشرف به دنیا آمد. دو یا سه ساله بود که در بازگشت خانواده به آذربایجان به تبریز آمد.

دوران نوجوانی را در جریان رخدادهای نهضت مشروطه گذراند، جنگ‌های محله امیرخیز، شهادت ثقه‌الاسلام و جنازه به دار کشیده او در روز عاشورا، سخنرانی‌های پرشور و بلند شوهر خواهر خود، شیخ محمد خیابانی را که گاه تا چهار ساعت ادامه می‌یافت، از نزدیک دیده بود.

وی علوم مقدماتی را در مدارس تبریز خواند، حدود 9 ماه در مشهد توقف کرد و سپس به تبریز بازگشت، در این مدت مادرش از دنیا رفته بود.

گفته می‌شود در این زمان شاهراه (جاده تهران به مشهد) ناامن بود و راهزن‌های منطقه استرآباد مدام در تاخت و تاز به این جاده بودند.

سید جواد به بادکوبه رفت و از طریق بحر خزر راهی عشق‌آباد شد و از آن صوب به خراسان رسید، در مشهد نزد آقایان حاج سید حسن قمی، میرزا محمد آیت‌الله‌زاده خراسانی، حاج فاضل خراسانی و میرزا مهدی اصفهانی تلمذ کرد.

سید جواد در سال 1345 هجری قمری و در نخستین سال از سلطنت رضا شاه، راه نجف اشرف را پیش گرفت تا اندوخته‌های خود را کامل کند، پس از شش سال در بازگشت به ایران راه به سوی نجف گشود.

در آستانه چهارمین دهه زندگی خود بود که با ضایعه مرگ همسر که سه فرزند دختر از ایشان به یادگار داشت رو به رو شد.

آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای در مشهد به عنوان یک مجتهد و عالمی صاحبنظر به تشکیل حوزه تدریس اقدام کرد، شاگردان خصوصی و گاه موقت داشت که غیر از فرزندان، می‌توان از حاج میرزا نصرالله شبستری از روحانیون تبریز و حاج میرزا حسین‌زاده عبایی از علمای مشهد یاد کرد. 

وی بسیار ساده‌زیست، قانع و زاهد بود ،دلبستگی دنیوی نداشت و به نظر می‌رسد تن دادن به این نوع زندگی نه از سر اجبار بلکه یک انتخاب بود، چون همسر ایشان نیز به این گزینش زندگی احترام می‌گذاشت.

وی امام خمینی را از نزدیک دیده و با ایشان آشنا شده بود، می‌توان گفت با حاج آقا روح‌الله رفاقت داشت، آشنایی آنها احتمالاً به اوایل دهه چهل قمری یعنی پیش از سفر علمی حاج سید جواد به نجف می‌رسد.

آقای خمینی در یکی از سفرهای زیارتی خود به مشهد میهمان حاج شیخ علی‌اکبر نوغانی بود، آقای نوغانی مقدمات دیدار آنها را فراهم کرد و حاج سید جواد به همراه حاج سید هاشم پدرزن خود به دیدار حاج آقا روح‌الله رفتند.

جدابیت،منش، متانت و سلوک امام خمینی همواره در یاد و ضمیر حاج سید جواد باقی بود و از آن یاد می‌کرد.

با آغاز نهضت امام خمینی و ورود پسران حاج سید جواد به صحنه مبارزه با حکومت پهلوی، خانواده آقای خامنه‌ای در مشهد تحت مراقبت و گاه فشار قرار گرفت، گاه سه پسر وی پشت میله‌ها به سر می‌بردند.

در نیمه دهه 40 رفت و آمد اجباری سیدعلی خامنه‌ای به شهربانی و ساواک فزونی گرفت، از این رو از دی سال 1345 شمسی ساواک به دنبال تهیه بیوگرافی الصاق شده به عکس آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای بود و از شهربانی خراسان خواست تا این کار را انجام دهد.

مامور شهربانی پس از مراجعه به حاج سید جواد دست او را بوسیده و از او می‌خواهد با دو قطعه عکس به اطلاعات شهربانی بیاید اما پاسخی که دریافت می‌کند این بود،"مرا با شهربانی کاری نیست، من با شهربانی سر و کاری ندارم".

این درخواست ساواک تا حدود چهار سال بعد به تعویق افتاد تا اینکه حاج سید جواد تهدید شد در صورتی که از تنظیم بیوگرافی و تسلیم عکس خودداری کند، قهراً برای وی عواقب ناراحت‌کننده‌ای دارد.

تهدیدها موثر افتاد و آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای با بی‌حوصلگی به 19 پرسش از 22 پرسش برگه مشخصات در حد یکی، دو  کلمه پاسخ داد.

نزدیکان حاج سید جواد درباره وی گفته‌اند که بسیار مطالعه می‌کرد، موضوع کتاب‌های مورد علاقه‌‌اش فقه، اصول، حدیث، تفسیر، رجال، سپس کتاب‌های تاریخی و دیگر موارد بود.

وی خلق و خوی و سلوک مدرسه‌ای داشت، این ویژگی چه بسا از تاثیرات دوران تحصیل طولانی و تنهایی در حجره‌ها نشات می‌گرفت. پیکری لاغر اما سالم داشت، کم غذا می‌خورد، بسیار قناعت‌پیشه بود و گذر زمان نیز کیفیت معیشت وی را دچار دگرگونی نکرد.

آیت‌الله سید محمدعلی قاضی طباطبایی وقتی در سال 1351 به مشهد رفت، هنگام ملاقات با آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای خطاب به فرزندان وی گفت، من 40 سال قبل همراه پدرم از تبریز به مشهد آمدم و برای دیدن آقا، سری به ایشان زدم، آقا در 40 سال پیش همان جای نشسته بود که الان نشسته و من همان جایی نشستم که پدرم نشسته بود و این اتاق و این خانه کمترین تغییری نکرده است.

آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای از بانو خدیجه میردامادی دارای چهار پسر و یک دختر شد، سید محمد، سید علی، بدرالسادات، سید هادی و سید محمدحسن. 

وی پس از 93 سال زندگی در 14 تیر 1365 درگذشت و در توحیدخانه رواق پشت سر مرقد امام رضا (ع) رخ در نقاب خاک کشید.

 

 



این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: