۱۴میلیون ایرانی درگیر بیماری‌های کلیوی
تاريخ : 10 / 9 / 1391برچسب:بیماری,کلیوی,ایران,عقاب نیوز,, | 11:1 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

آفتاب: دکتر محمدرضا نوروزی در گفتگو با مهر، فشارخون و افزایش قند خون را عامل اصلی ابتلا به بیماریهای کلیوی دانست و گفت: بر اساس آخرین آمارهای موجود که مربوط به سال ۹۰ است، ۳۰ درصد جمعیت کشور یعنی ۱۴ میلیون ایرانی به نوعی درگیر بیماریهای کلیوی هستند.
وی با اعلام اینکه از هر ۵ ایرانی یک نفر نیاز به بررسی وضعیت جسمی از نظر ابتلا به بیماریهای کلیوی دارد، افزود: پیش‌بینی می شود که هر سال حدود ۲۰ درصد به تعداد بیماران دیالیزی در کشور اضافه می‌شود.

نوروزی با اشاره به کمبود ۲ هزار دستگاه دیالیز در کشور، اظهارداشت: در حدود ۵۰ درصد از دستگاههای دیالیز در کشور بیش از عمر متوسط مورد استفاده قرار گرفته اند و باید برای آنها جایگزین داشته باشیم.

نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی از وجود ۴۵۰۰ دستگاه دیالیز و فعال بودن ۴۵۰ بخش دیالیز در کشور خبر داد و افزود: بر اساس آمارهایی که ارائه می شود، بین ۱۵ تا ۳۰ هزار بیمار دیالیزی تحت درمان هستند.

نوروزی با اشاره به بالا بودن رشد بیماریهای کلیوی در کشور و کمبود دستگاههای دیالیز، پیوند از مرگ مغزی را بهترین شیوه درمان بیماران دیالیزی دانست و گفت: از سال ۱۳۴۵ تاکنون ۳۱ هزار و ۸۵۰ نفر در کشور پیوند کلیه شده اند که سرنوشت ۱۱ هزار و ۸۵۰ بیمار نامعلوم است. یعنی اینکه نمی دانیم این بیماران فوت شده اند و یا دوباره دیالیز می شوند.

این جراح و متخصص بیماریهای کلیوی با اعلام اینکه سالانه ۲‌ هزار پیوند کلیه در کشور انجام می‌شود، افزود: در سال ۸۸ سهم پیوند کلیه از مرگ مغزی حدود ۳۹۵ مورد بود که این آمار در سال ۸۹ به ۵۹۰ مورد و در سال گذشته به ۷۶۰ مورد رسید.

نوروزی با اعلام اینکه ایران در رتبه چهل و ششم آمار مرگ مغزی در جهان قرار دارد، گفت: اگر همه موارد مرگ مغزی در کشور حاضر به اهدای هر دو کلیه خود شوند بسیاری از مشکلات بیماران دیالیزی برطرف خواهد شد.



این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: