با دستور رییس جمهوری؛ ماهواره ملی' نوید علم و صنعت' با موفقیت به فضا پرتاب شد
تاريخ : 14 / 11 / 1390برچسب:, | 9:4 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

عقاب نیوز:

تهران -همزمان با ایام دهه مبارك فجر سی وسومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و با دستور دكتر'محمود احمدی نژاد'رییس جمهوری اسلامی ایران؛ ماهواره ملی' نوید علم وصنعت' با موفقیت به فضا پرتاب شد.

1390/11/13 - 16:46

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا؛رییس جمهوری اسلامی ایران بامداد جمعه و به مناسبت چهاردهم بهمن سومین روز دهه مبارك فجر و روز ملی فناوری فضایی از طریق ویدئو كنفرانس و با ذكر«یامهدی(عج)»دستور پرتاب ماهواره ملی نوید علم وصنعت را صادر كرد.

در اتاق فرمان پرتاب ماهواره نوید علم وصنعت؛علی اكبر صالحی وزیر امور خارجه،كامران دانشجو وزیر علوم ،تحقیقات وفناوری و ' حمید فاضلی' رییس سازمان فضایی كشور حضور داشتند.

آقای احمدی نژاد به هنگام صدور فرمان پرتاب چنین گفت:با یاد خداوند قادر متعال و به مناسبت سالروز آغاز امامت حضرت امام عصر (عج) و با عزمی راسخ و دلهای سرشار از ایمان و امید به آینده درخشان برای ملت عزیر ایران و با ذكر یا مهدی، آغاز كاری بزرگ و راهگشا را اعلام می كنم. امیدوارم این اقدام،نویدبخش دوستی بیشتر برای همه بشریت باشد.

در همین رابطه،رییس سازمان فضایی كشور در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا در باره پرتاب این ماهواره و مشخصات آن گفت: این ماهواره از جمله ماهواره های سنجش از راه دور می باشد كه ماموریت آن تصویربرداری از زمین با دقت تصویربرداری مناسب است.

' حمید فاضلی' با بیان اینكه ماهواره ملی نوید علم وصنعت در مدار بیضوی و در ارتفاع 250 تا 375 كیلومتری قرار می گیرد؛خاطرنشان كرد: این ماهواره به وزن 50 كیلوگرم و در زاویه انحراف مداری 55 درجه قرار دارد و از كلاس ماهواره های میكرو است.

وی تصریح كرد: این ماهواره دارای كاربردهای مختلف عملیاتی در حوزه های جوی و علوم هواشناسی،مدیریت بلایای طبیعی، بررسی رطوبت و دمای هوا و مواد شیمیایی جو، بادها، برف و باران و اقیانوس ها است.

رییس سازمان فضایی كشور؛ اظهار داشت : ماهواره نوید علم و صنعت ؛ كاملا بومی و دارای زیر سیستم های تامین توان، زیرسیستم تعیین و كنترل وضعیت با استفاده از حس گرها و عملگرهای دینامیكی است.

فاضلی گفت: در این ماهواره حس گرهایی چون حس گر خورشیدی، مغناطیسی و عملگر مغناطیسی نصب شده است.

وی افزود: این ماهواره همچنین دارای زیرسیستم الكترونیك روی برد كه شامل كامپیوتر مركزی ، فرماندهی ، بخش تله متری و دارای كامپیوتر روی برد و قابلیت صدور فرمان از ایستگاههای زمینی است، می باشد.

رییس سازمان فضایی كشور خاطرنشان كرد:برای پیگیری و رصد، دریافت و ارسال فرامین در فواصل عبور از روی ایران در مدار بیضوی پنج ایستگاه زمینی در نقاط مختلف كشور ایجاد شده است.

فاضلی تصریح كرد:پیش بینی شده كه ماهواره بومی نوید علم و صنعت هر 90 دقیقه یك دور به دور زمین بچرخد و دوربین نصب شده روی آن كه از رزولوشن مناسبی برخوردار است به گرفتن عكس از روی ایران و ارسال آن به ایستگاه های زمینی اقدام كند.

وی با موفقیت آمیز توصیف كردن پرتاب ماهواره نوید علم و صنعت اظهار داشت: ماهواره بر 'سفیر' حامل این ماهواره از قدرت پیشران بالایی در مقایسه با ماهواره برهای پیشین كه در پرتاب ماهواره های امید و رصد استفاده شده اند، برخوردار است و 20 درصد به قدرت پیشران آن افزوده شد.

رییس سازمان فضایی كشور گفت:ماهواره نوید علم وصنعت در مقایسه با ماهواره های قبلی پرتاب شده از تكنولوژی كنترل وضعیت جدیدتری بهره مند و پایداری آن چرخان بوده و سیستم رزولوشن تصویر برداری آن افزایش یافته است و سیستم توان آن نیز از طریق سلول های خورشیدی انرژی مورد نیاز آن را تامین می كند.

این ماهواره را دانشجویان دانشگاه علم وصنعت زیر نظر دكتر حسین بلندی مدیر این پروژه و عضو شورای عالی فضایی ساختند.



این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: