تاريخ : 12 / 11 / 1390برچسب:, | 1:34 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا


در سال جاری و در سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز آثاری از حسین پاکدل، هادی مرزبان، ایوب آقاخانی و منیژه محامدی در آخرین روز جشنواره در سالن‌های اصلی،‌ چهارسو،‌ سایه و قشقایی به صحنه می‌روند و قرار است که این آثار بعد از پایان جشنواره در قالب اجرای عمومی به کار خود ادامه دهند.

اما منعقد نشدن قرارداد اجرای عمومی این آثار باعث بلاتکلیف شدن گروه‌های نمایشی شده است. شایعاتی این روزها در فضای تئاتر حکفرماست که با توجه به عملکرد مدیریت تئاتر، قوی‌تر از روز قبل می‌شوند. اولین موضوعی که باعث نگرانی گروه‌های نمایشی شده این است که قرار نیست آثاری که در آخرین روز جشنواره به صحنه می‌روند اجرای عمومی داشته باشند.

بسته نشدن قرارداد اجرای عمومی و مشخص نبودن وضعیت و عملکرد مدیران در این خصوص باعث شده تا این نگرانی بیش از پیش شود. این در حالی است که گروه‌های نمایشی با توجه به داشتن اجرای عمومی هزینه‌های مالی و معنوی بسیاری را متقبل شده‌اند. از سوی دیگر قراردادی که با این گروه‌ها بسته شده فقط برای یک یا دو اجرای جشنواره است.

از سوی دیگر شایعاتی مبنی بر اینکه مجموعه تئاتر شهر به بهانه بازسازی تعطیل خواهد شد در فضای تئاتری شنیده می‌شود. این شایعه اگر بخواهد عملی شود تئاتر ایران را گرفتار معضلی بزرگ خواهد کرد. یک بار مجموعه تئاتر شهر برای بازسازی چندین ماه تعطیل بود و این تعطیلی نه تنها به لحاظ بازسازی با نتیجه قابل توجهی مواجه نشد، بلکه لطمه بزرگی به روند تولید و اجرای آثار نمایشی وارد کرد.

در حال حاضر مجموعه تئاتر شهر تعهداتی دارد و وجود شورای هنری مجموعه تئاتر شهر برای این است که تعهدات ماه‌های پیش‌روی مجموعه تئاتر شهر مشخص باشد. اما گویا شورای انتخاب تنها نامی را با خود یدک می‌کشد که در عمل این نام قدرتی را به لحاظ انتخاب به این شورا نمی‌‌دهد. 

به عنوان مثال وقتی مدیر مجموعه تئاتر شهر در گفتگو با یکی از رسانه‌ها اعلام می‌کند که نمایش "عشق و عالیجناب" حسین پاکدل قرار است در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرا شود، چرا تا به این لحظه قرارداد اجرای عمومی این اثر منعقد نشده است؟ از سوی دیگر این وضعیت برای باقی نمایش‌ها نیز وجود دارد.

آیا مدیریت تصمیم دارد برای شانه خالی کردن از زیر بار تعهدات نمایشی تنها مجموعه حرفه‌ای تئاتر ایران، تئاتر شهر را به بهانه بازسازی چندین ماه تعطیل کند؟ اگر این موضوع واقعیت داشته باشد چه کسی پاسخگوی ‌آسیب‌هایی است که به تئاتر وارد خواهد شد؟


این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: