سم زدایی از آب با فناوری ایرانی
تاريخ : 4 / 7 / 1391برچسب:, | 12:51 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

عقاب نیوز:

به گزارش مشرق به نقل از مهر، نانوفیلترها دسته ای از غشاها (membranes) هستند که توانایی جداسازی ذرات در اندازه نانومتر را دارند و کاربردهای فراوانی در علوم و صنایع دارند که از آن جمله می‌توان به تصفیه آب، پساب (شهری و صنعتی)، انواع صنایع شیمیایی، غذایی و داروسازی اشاره کرد.
پلیمر سلولز استات به علت آب دوستی بالا، مقاومت خوب در برابر حلالها و همچنین هزینه پایین، یکی از انتخابهای محققان برای ساخت غشاهای نانوفیلتر است. در عین حال غشاهای ساخته شده از این پلیمر، نسبتا متراکم و دارای لایه سطحی با ضخامت بالا است که این امر منجر به کاهش عملکرد کلی غشا نانوفیلتر می شود.
 
با توجه به این محدودیت ها محققان دانشگاه کرمانشاه در راستای بهبود ساختار نانوفیلترهای سلولز استات و بهبود عملکرد آنها با استفاده از سورفکتانت آنیونی سدیم دودسیل سولفات (SDS) برای جدا سازی سموم از آب پروژه تحقیقاتی را در دستور کار قرار دادند.
 
در این تحقیق، ابتدا غشا نانوفیلتر سلولز استات با استفاده از روش جدایش فازی ساخته و سپس جهت اصلاح ساختار و خواص آن، از سورفکتانت آنیونی سدیم دودسیل سولفات (SDS) در غلظتهای مختلف استفاده شد. پس از ساخت و اصلاح، تجهیزات خاص ارزیابی نظیر انواع میکروسکوپها برای بررسی مورفولوژی و ساختار و آزمایشهایی برای بررسی آب دوستی و بار سطحی نانوفیلترها مورد استفاده قرار گرفت.

نتایج این بررسی ها نشان داد که این فرآیند علاوه بر کاهش اندازه حفرات نانوفیلتر تولید شده موجب افزایش بار دافعه ذرات از سطح نانوفیلتر شده است که این امر باعث تغییر چشمگیری در جذب سطحی مواد بر سطح نانوفیلتر می شود.
 
نانوفیلتر تولید شده کارایی بالایی در تصفیه آب و پساب و همچنین جداسازی سموم از آب دارد و از آن می توان در تصفیه پسابهای واحدهای صنعتی بهره برداری کرد.



این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: