زیستگاه كلاهه ذخیره گاهی طبیعی و بكر در استان مركزی
تاريخ : 25 / 6 / 1391برچسب:, | 10:32 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

عقاب نیوز:

زیستگاه كلاهه آشتیان ذخیرگاهی طبیعی و بكر با تنوع زیستی بالا در استان مركزی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک این زیستگاه طبیعی واقع در شمال شهرستان آشتیان دارای وسعتی معادل 19 هزار و 126 هكتار است كه در حال حاضر به عنوان منطقه شكار ممنوع تحت حمایت سازمان محیط زیست قرار دارد.

كلاهه آشتیان با كوه های خشك و صخره ای ، تپه ماهورها و حوزه دشتی دارای اقلیمی متنوع است و همین ویژگی مهم باعث شده تا طیف وسیعی از تنوع گونه های گیاهی و جانواری را در خود داشته باشد. بارندگی سالانه زیستگاه كلاهه آشتیان 255 تا 313 میلیمتر است و حداكثر بارش های این منطقه با 15 درصد معمولا در اسفند ماه و حداقل آن با حدود یك درصد در مردادماه است. دمای سالانه این منطقه بر اساس اطلاعات ایستگاه های آشتیان و تفرش حدود 11 تا 12 درجه سانتیگراد است. در زیستگاه شكار ممنوع كلاهه آشتیان منابع آبی خوبی وجود دارد و 20 چشمه با جریان دایمی و بخشی از سرشاخه های رودخانه كمرد (فصلی) در منتهی الیه شرقی این منطقه بستر مستعد و مناسبی را برای زیست انواع حیات وحش و گیاهان فراهم آورده است. زیستگاه كلاهه آشتیان از ذخیرگاه های مهم مرتعی استان مركزی است و دارای هشت تیپ با 91 گونه گیاهی است كه 16 گونه آن را گون ها تشكیل می دهد. از میان گونه های موجود در منطقه، هشت گونه آستراگیوس بوته ای با ارزش بالای حفاظتی در سطح ملی وجود دارد كه اداره كل حفاظت محیط زیست استان مركری برای آن برنامه های خاص دارد. وجود اكوسیستم های متنوع در منطقه كلاهه این زیستگاه را به محلی امن برای حیات وحش تبدیل كرده و در حال حاضر 27 گونه از 170 گونه پستاندار ایران در كلاهه آشتیان زیست می كنند.

پازن، قوچ اراكی، گراز، گرگ، شغال، روباه، كفتار، سمور، گربه وحشی، گربه پالاس، تشی، خرگوش، پیكا، موش صحرایی، جرد ایرانی و لیبی، هامستر خاكستری، ول حفار، خفاش بال بلند، خفاش بال سفید و خارپشت اروپایی از جمله تنوع وحوش ارزشمند زیستگاه كلاهه اشتیان است.

72 گونه از 500 گونه پرندگان ایران در كلاهه آشتیان مشاهده شده و دامنه تپه ماهورها و كوه های این منطقه نظیر همند، كلاهه و پارك جنگلی این زیستگاه مامنی مناسب و امن برای زیست كبكو تیهو است. دشت های كلاهه آشتیان مانند عبدل آباد به دلیل وجود مزارع كشاورزی زیستگاه خوبی برای پرندگان دانه خور است و حضور جوندگان كوچك و خزندگان موجب شده كه پرندگان شكاری نیز در چرخه تنوع زیستی این منطقه شكار ممنوع موجود باشد.

هم اكنون 49 گونه خزنده بدون احتساب مارها و لاكپشت آبی و چهار گونه دوزیست در زیستگاه كلاهه آشتیان وجود دارد. در حوزه زیستگاهی كلاهه آشتیان روستاهای سفید شبان و آهوبه عنوان كانون تمركز انسانی وجود دارد و بزرگترین كانون انسانی نزدیك به این منطقه شكار ممنوع نیز شهر آشتیان است. این زیستگاه تا سال گذشته جزو شكارگاه های آازاد استان مركزی بود كه به دلیل غنای تنوع زیستی گیاهی و جانوری با پیگیری اداره كل حفاظت محیط زیست استان مركزی تحت حمایت های خاص در آمد.

هم اكنون 12 و 25 صدم درصد از مساحت استان مركزی در قالب مناطق حفاظت شده، پناهگاه حیات وحش، مناطق شكار ممنوع و اثرملی طبیعی تحت حمایت زیست محیطی است.



این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: