مرسی:ایران شریک استراتژیک مصر است
تاريخ : 9 / 6 / 1391برچسب:, | 8:10 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه امروز مسایل گوناگون در منطقه و جهان وجود دارد که همه ملت‌ها را تهدید می‌کند، گفت: رژیم صهیونیستی و سلطه‌طلبی غربی‌ها و آمریکا از این دست تهدیدات هستند و آنها هرگز نمی خواهند هیچ یک از کشورهای مستقل قدرتمند و پیشرفته باشند.
 
رییس‌جمهور با بیان اینکه مستکبران اهداف دراز مدتی را در منطقه و جهان دنبال می‌کنند، تصریح کرد: دوستی و دشمنی آنها با ملتها و دولت‌ها براساس منافع و اهدافشان است.
 
وی با اشاره به اینکه اگر دو ملت ایران و مصر در کنار هم باشند، به نفع همه ملت‌ها خواهد بود، تصریح کرد: خوشبختانه امکانات و ظرفیت‌هایی در دو کشور وجود دارد که اگر در کنار یکدیگر قرار گیرند، مطمئناً ایران و مصر از دیگران بی‌نیاز خواهند بود.
 
دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به نیروی انسانی فعال و دانشمندان متخصص و نیز امکانات مادی فراوان در دو کشور افزود:‌ جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا تجربیات و امکانات خود را در اختیار برادران مصر قرار داده و میان دو کشور مبادلات علم، فناوری و تجربه انجام شود.
 
رییس‌جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران پیشرفت و قدرت یافتن مصر را به نفع همه ملت‌های منطقه می‌داند، تصریح کرد: دولت و ملت ایران صمیمانه دوست دار دولت و ملت مصر هستند و بدون هیچ چشمداشتی به این کشور در جهت پیشرفت و آبادانی کمک خواهند کرد.
 
دکتر احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه اصلاحات یکی از کارهای مهمی است که باید در منطقه اتفاق بیفتد و همه به آن نیاز دارند، گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد به انجام اصلاحات در همه کشورها بوده، اما روش این اصلاحات بسیار حائز اهمیت است.
 
رییس‌جمهور کمک به ملت‌ها برای حل مشکلاتشان را مورد تاکید قرار داد و با اشاره به تحولات سوریه تصریح کرد: کشتارهایی که امروز در این کشور اتفاق می‌افتد، هیچ کاری از پیش نخواهد برد. ما معتقدیم در همه جا باید انتخابات به صورت آزاد برگزار و اراده مردم حاکم شود و این باید براساس مشارکت همگان صورت پذیرد.
 
دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه در سوریه باید آشتی و تفاهم ملی ایجاد شود، اظهار داشت: روند تحولات در سوریه باید به یک روند سیاسی و برگزاری انتخابات آزاد منجر شود.
 
رییس‌جمهور با بیان اینکه کشورهای منطقه باید مسایل منطقه را خودشان حل و فصل نمایند، نقش ایران و مصر را در حل مسایل منطقه کلیدی توصیف کرد و ادامه داد: در جریانات سوریه باید به گونه‌ای عمل کنیم که علاوه بر توقف کشتارها در این کشور منجر به حاکمیت اراده مردم شود، اما اگر به گونه‌ای موضع‌گیری کنیم که معنای آن دخالت در کشورها باشد هیچ کس آن را نخواهد پذیرفت.
 
دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه باید بزرگان امت اسلامی براساس عدالت و سنت پیامبر اسلام مسأله سوریه را حل و فصل نمایند، تأکید کرد: باید مراقب باشیم ناتو و دیگر مستکبران نتوانند در این امور دخالت داشته باشند.
 
رییس‌جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مصر را شریک استراتژیک خود در منطقه می‌داند و در همه حال کمک حال ملت این کشور است، گفت: دولت و ملت ایران همواره دوستدار مردم و دولت مصر هستند.
 
محمد مرسی رییس‌جمهور مصر نیز در این دیدار ضمن تقدیر از جمهوری اسلامی ایران بخاطر میزبانی و برگزاری شایسته شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد گفت: احساس دوستی و برادری میان مردم ایران و مصر احساسی متقابل بوده و ما همواره از مواضع، حرکت رو به جلو و سازنده ملت ایران در رشد و توسعه و پیشرفت تجلیل می‌کنیم.
 
رییس‌جمهور مصر روابط میان کشورهای اسلامی را بر مبنای مناسبات استراتژیک دانست و گفت: مصلحت حقیقی ملت‌های منطقه در این نهفته است که همگان یک روند مناسب را با استفاده از ساختارهای موجود و براساس مناسبات همه‌جانبه شکل دهیم.
 
وی افزود: ما معتقدیم همه کشورهای منطقه باید در تلاشی دسته‌جمعی برای حل مشکلات موجود تلاش و حرکت نمایند.

محمد مرسی همچنین در خصوص تحولات سوریه نیز با بیان اینکه مشکلات در این کشور تنها با میانجی‌گری کشورهای تأثیرگذار در منطقه مانند ایران و تلاش آنان در جهت حل مشکل برطرف خواهد شد، اظهار داشت: مصر نیز ایران را به عنوان شریک استراتژیک خود دانسته و معتقد است باید همه با نگاهی مثبت به آینده‌، برای تحولات منطقه‌ای شرایط مناسبی را فراهم آورند.


این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: