آموزش انواع خلاف در یک سریال رمضانی
تاريخ : 10 / 5 / 1391برچسب:, | 1:35 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

عقاب نیوز :

از 38 دقیقه سریال «خداحافظ بچه»، 30 دقیقه آن آموزش خلاف است و 8 دقیقه دیگر تیتراژ.

به گزارش فارس، امسال افطارمان با طعمی عجیب از زندگی انسانی همراه شده است، هنگامی که اندکی پس از سخنان حضرت آیت‏الله مکارم شیرازی، به تماشای مجموعه تلویزیونی «خداحافظ بچه» می‏ نشینیم. مجموعه‏ ای که وجه غالب پرداختش، آزارنده است تا لذت‏بخش و صفادهنده ذهن‏‌ها به فاصله اندکی از صرف افطار.
 
داستان بسیار ساده ‏ای از بچه‏ دار شدن، بچه خواستن و پررنگ بودن این احساس پدر و مادر بودن. اما این حس در میانه وضعیت اجتماعی و جسمی یک زوج گرفتار آمده تا در بستر آن، رفتارهایی عمدتاً نادرست و بدآموز را به تماشا بنشینیم و باورهایی را خدشه‏ دار ببینیم.
 
یا تلاش‏ ها و کشمکش‏ هایی که قسمت به قسمت این مجموعه دیده‏ ایم و 30 دقیقه از 38 دقیقه هر شب را آموزش همه گونه خلاف را دیدیم و 8 دقیقه را با تیتراژ، ناکام ماندن این نگرش خلاف.
 
«آنتونی گیدنز»، که کتاب جامعه‏ شناسی‏ اش بسیار آشنا و معروف است درباره این گونه نمایش رفتاری معتقد است اگر خلافی به صورت لحظه ‏ای در یک اثر تصویری رخ دهد، سازنده قصد تحریک شما به ارتکاب آن خلاف را نداشته و اقتضای روایتش این بوده است اما اگر جزء به جزء این خلاف را نشان داد و به پیش برد، هدفش برانگیختن شما به انجام آن خلاف است.
 
بر این مبنا ما تاکنون آموخته‏ ایم که چگونه خود را جای دیگران جا بزنیم و با مدرک دیگری آزمایش خلاف بدهیم بدون اینکه شرمنده باشیم (اشاره به آزمایش نازایی به نام شخص دیگر)، آموختیم چگونه گواهی زایمان را از سایت بیمارستان‏ها پیدا کنیم و جعل آن را دستمایه قرار دهیم و اصولا در شهرمان جاعل این کار راحت پیدا می‏شود، آموختیم چگونه از شیرخوارگاه بچه بدزدیم، آموختیم چگونه یک مکان را برای دزدی از آن شناسایی کنیم و چگونه به درون خانه‏های دیگران برویم و آموزه‏های دیگری که نقل آن باعث اطاله کلام می‏شود. و باتوجه به اینکه تازه به نیمه مجموعه رسیده‏ایم، دوره‏ها و آموزه‏های دیگری احتمالا در راه داریم.
 
این وسط مانده‏ایم در میانه این همه تلاش سازندگان و دست‏اندرکاران سیما، بحث معنوی روایت و آموزه‏های دینی کجاست؟ آیا آن‌ها را در ترم پاییزه خواهیم داشت؟ خیلی بحث‏های ریز در این داستان بیان می‏شود از جمله اینکه چه نکنیم که در ذهن نوزادمان جا نگیرد و آموزه سنین بالاترش نشود و اصطلاحا «العلم فی‏الصغر کالنقش فی‏الحجر» را مراعات می‏کنیم و آموزه‏های دینی دیگر را. اما همه اینها به سادگی نقض می‏شود و البته قبح و زشتی این همه کار خلاف را هم از بین می‏بریم تا اصطلاحا بچه‌دار شویم. بدون اینکه بیندیشیم، این گونه که نشان دادیم بچه که جای خود دارد، بزرگترها را نیز به مهمانی خدا نبرده‏ایم چون همه چیز را برایشان مباح کرده‏ایم صرفا برای پرداختن به معضلی که طی سالیان اخیر در اجتماع ما به مدد رسانه‏ها پررنگ دیده می‏شود و آن ناباروری است، در حالی که برایش بسیاری راه‏حل دیده شده است.



این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: